• Studentpappa

Varför stora barn i vagn? (+4 år)

Varför kör man friska stora barn i vagn? Är ni rädda att de ska få motion eller gå sönder? Var på furuvik igår och hälften av ungarna i framåtvända sittvagnar tror jag var mellan 4-6 år. Ok om de har ett handikapp, men det tror jag knappast gäller särskilt många av vad det såg ut.

Är det föräldrarna eller barnen som är lata?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-18 07:24
    TS:en är onödigt spydig, jag är bara nyfiken och inte ute efter att förolämpa.

• Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)
  • lövet2

Det kan vara för att man har en "smitare". En del ungar tänker sig inte för utan rusar i väg så fort de ser något spännande. Kan vara livsfarligt och undviks lättast genom att ha ungen i vagn tills de lärt sig att tänka efter före.

• tulip79

Vi var oxå på furuvik häromdan! Lillasyster på 1,5 år åkte vagn till o från, o storebror på drygt 3,5 år gick själv hela dagen. Inte en gång frågade han om han fick åka (inte ens när vagnen var ledig). Oftast orkar barnen mer än man tror!

• tulip79
    tulip79 skrev 2015-07-15 20:09:36 följande:

Vi var oxå på furuvik häromdan! Lillasyster på 1,5 år åkte vagn till o från, o storebror på drygt 3,5 år gick själv hela dagen. Inte en gång frågade han om han fick åka (inte ens när vagnen var ledig). Oftast orkar barnen mer än man tror!

För övrigt tillhör sonen "rymmarkategorin" så det gäller att honom nära hela tiden eller hålla handen (vilket han faktiskt blivit bättre på).
  • pgw

För att man åker gratis kollektivtrafik med barn i vagn. I varje fall där jag bor.

• puss

På vilket vis är det lättare stt dra ett stort barn i vagn än att inte dra ett stort barn i vagn?

• puss
    pgw skrev 2015-07-15 20:22:40 följande:

För att man åker gratis kollektivtrafik med barn i vagn. I varje fall där jag bor.

Gäller det också kollektivtrafiken inne på Furuviksparken?
  • gbgumman

Som jag skrivit tidigare så har båda mina barn fått sluta med vagn när de själva önskat. De har inte fått men av det. Sonen springer snabbast i klassen och dottern går kvar på truppgymnastiken hon börja med när hon var tre. Båda var runt fem när de valde att helt lägga bort vagnen.

• gbgumman

Lägger till
    Ja lite lat är jag allt.

• metervara

Varför åker man bil med barn? Buss? Varför har man en cykelstol? Det är en transportfråga. Ibland vill man ta sig från punkt A till punkt B utan att avsätta 3h till att göra det. Nu åker min 6åring förvisso inte vagn men när hon var 4år fick hon sitta i den till förskolan, helt enkelt för att vi hade tre km att gå och jag inte hade lust att börja promenaden 03:00. På hemvägen fick hon spatsera runt bäst hon ville och det var ju också ett äventyr.. Fick packa matsäck varje gång för att inte hungra ihjäl på vägen.

Varför man har vagn på Furuvik vet jag dock inget om.

• mammalovis

Nu har vi inte varit på Furuvik, men vi har fortfarande oftast med syskonvagnen på heldagsutflykter och till och från förskolan ca 1 km.

Anledningen för min del är att det är trevligare för alla att hon åker vagn en stund mellan varven, än ha en sur unge som tjurar ihop fullständigt och sätter sig på marken och ska inte gå därifrån, för oftast blir det riktiga vredesutbrott som kommer när hon är trött och kan hålla i sig hela vägen hem från förskolan eller tills hon somnar av utmattning.

Det sjuka hos oss är att lillasyster på 2 år är mer positiv till att gå än 4,5-åringen, så självklart har jag funderat över om det handlar om att hon är första barnet utan förebild och att jag gärna går i rask takt eller om det finns något samband med hennes blåsljud på hjärtat. Det senare får vi inte svar på förrän i höst efter ett års väntan, då remissen som skulle skickats i augusti aldrig nådde fram, utan först efter jag frågade ett halvår senare hur länge vi behövde vänta upptäcktes det ...

Sedan brukar spännande ställen som Liseberg och djurparker göra att hon tycker det är kul att gå och går större delen av tiden, framför allt när bonussystern är med.

Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)