• discostu

Vill du veta var dina barn är någonstans när du är på jobbet?

Känner mig tvungen att dela med mig av något som hänt under min sons skolgång. Fick i vintras reda på att min son vid ett flertal tillfällen tagits enskilt från skolområdet i sällskap av endast en vuxen. Detta skedde utan att informera mig i förväg då Jutarumskolan ej anser mitt godkännande nödvändigt.

Givetsvis ifrågasatte jag detta förfarande och förklarade tydligt för skolans rektor att jag kände mig minst sagt "otrygg" med att olika personer vid flera olika tillfällen tagit min son på privata utflykter utanför skolområdet utan att jag i förväg informerats om detta. Svaret jag fick från henne var då att detta var ett vanligt tillvägagångssätt på Jutarumsskolan och en del av läroplanen. Dessutom blev jag upplyst om att jag inte hade något att säga till om saken och att det mer eller mindre bara var att "gilla läget".

Då jag inte alls "gillade läget" så försökte jag ta reda på vilka regler och riktlinjer som gäller vid sådana här privata utflykter och det visade sig att det inte finns några överhuvudtaget. Jag försökte bl.a. i ett flertal mail till Jutarumsskolans rektor få reda på om de hade egna direktiv för sina anställda vad som gäller vid sådana här utflykter men hon konsekvent ignorerat att förklara vad dessa är eller om det ens existerar några.

Eftersom jag inte fick svar på mina frågor så drev jag ärendet vidare genom att ställa samma frågor till chefens, chefens, chef osv. och till slut hamnade dessa tillsammans med en hel del annat som under tidens gång ackumulerats hos Ställföreträdande förvaltningschef för barn och ungdomsnämnden Halmstad Kommun.

Svaret jag fick angående de privata utflykterna som skett utan att jag i förväg informerats och som Jutarumsskolan och nu även Halmstad kommun anser skall få fortgå mot min uttryckliga vilja var som följer enligt citat;

"Då eleven lämnat skolområdet med skolpersonal har varit i samband med att elevens svårigheter i skolmiljön blivit för stora och elevens har haft behov av en paus eller för att tillsäkra de andra eleverna studiero. Om skolan uppfyller tillsynsplikten för eleven behöver inte medgivande från förälder inhämtas. Ansvaret för tillsynen av eleven har varit skolans."

Summa summarum, skolan eller någon som för tillfället arbetar där kan om det förekommer svårigheter i skolmiljön eller om de andra barnen behöver studiero ta ditt barn enskilt vart som helst att utan att i förväg informera dig som vårdnadshavare eller be om ditt samtycke.

Eftersom jag inte någonstans har kunnat finna dokumentation där denna typen av utflykter beskrivs och vilka regler som gäller så vet jag ej om detta förhållningssätt är unikt för skolor i Halmstad men om så är fallet så lär nog landets alla pedofiler snart söka anställning i vår kommun.

Jag tycker detta förhållningssätt är rent åt helvete och är det någon som har liknande erfarenheter eller bara har en åsikt så tveka inte att kommentera.

Vill man sen engagera sig lite mer så kan man även fråga rektorn på sin egen skola vilken policy som gäller angående privata utflykter för barn med svårigheter i skolmiljön och hur långt man får gå för att tillsäkra studiero i klassrummet. Meddela mig gärna sen då jag har för avsikt att driva ärendet vidare.

/Johannes Björk, far till två barn

Vill man hjälpa till att sprida detta vidare så har jag lagt upp min berättelse på FB också...

www.facebook.com/johannes.bjork1/posts/10153522069267642

• Svar på tråden Vill du veta var dina barn är någonstans när du är på jobbet?
  • sportpappa

Det största problemet tycker jag är att du inte blivit informerad om att din son stör så mycket eller att han blir så störd av övriga elever att han måste avlägsnas från de övriga.
    Du ska bli informerad om de problem som finns och en handlingsplan ska tas fram för att bearbeta det och långsiktigt lösa problemen.
    En åtgärd kan då vara att ta honom enskilt från övriga studenter.

• hammarhajen

Jag förstår inte problemet riktigt?

Utbildad skolpersonal har tagit din son på små utflykter utanför skolans område utan att informera dig? Låter fullt rimligt. Inte ringer man hem till samtliga föräldrar om en klass går upp till skogen en lektion, eller går till en närbelägen äng för att spela brännboll med fritids eller vad som helst.

Barn som behöver en paus kan absolut följa med en vuxen och t.ex. förbereda nästa lektion som kanske råkar vara tipsrunda i området, eller ta en liten promenad runt kvarteret. Vad är felet med det?

Lägg du krutet på att hjälpa ditt barn, istället för att lägga krokben för personalen som försöker hitta fungerande alternativ för din son. Du hävdar att du "inte får svar på dina frågor", men det rektorn har ju givit dig ett svar - att utflykter är OK. Att du väljer att driva vidare får stå för dig, för skolans del är saken redan svarad på. Det fungerar inte så i samhället att man kan störa människors arbete hundra gånger om bara för att man inte gillar de svar man redan fått. 

• Dockan

Wow vad bra. Din skola har tillräckligt med resurser att låta en elev som har behovet, få lämna miljön med en vuxen. Vet du hur många som önskar att deras barn fick det du nämner?

Ditt barn ses som en individ och dessutom tar man hand om gruppen där ditt barn skapar oro. Det är nig tufft att förstå det sista, men tröskeln för att lyfta ut en elev är mycket hög.

Nu hoppas jag att man arbetar för att kunna inkludera ditt barn så mycket det går i ordinarie verksamhet, utifrån dennes förutsättningar och förmågor. Förhoppningsvis försvinner behovet att gå iväg ibland.

Angående din kommentar om pedofiler känns den högst obefogad. Snarare spunnet ur ett förnekande av ditt barns förutsättningar.

Och nej! Du bör inte alltid få info var ditt barn är under skoltid om skolan uppfyller sin tillsyn. Ibland går man iväg upp i en skogsbacke med hela klassen. Ibland sitter man enskilt med Lisa och övar tiokompisar. Det är ohållbart om jag måste ringa Lisas föräldrar innan.

• IsDimma

Jag har jobbat på sommarförskola nu en vecka. Och en av dom dagarna så skulle jag hämta mina regnkläder på mitt ordinarie jobb. En av barnen ville väldigt gärna ta en promenad och följa med.
    Och när jag kom hem och berättade det för sambons så var min kommentar att Gud vad lyxigt att kunna gå iväg med bara ett barn. Man hinner prata massor, man hinner stanna och kolla på mer saker. Man hinner se det enskilda barnet på ett helt annat sätt! Det skulle jag vilja kunna göra oftare.
    Grattis till din son om han går på en skola där man kan göra det!

• Mascaraklumpar

Jag tycker inte riktigt att problemet fråmgår i din text. På vilket sätt anser du att utflykterna skadar din son?

• discostu

Mmmm, kan inte säga annat än att en del av svaren här verkligen förbryllar mig. Speciellt de som hänvisar till saker som jag inte ens tagit upp i min text. Har sett den typen av "taktik" många ggr förr av så kallade troll och tänker därför inte lägga någon energi på att bemöta dem.

Vill dock gör följande förtydliganden;

De senaste två åren har min son bytt resursperson 7 ggr. Utöver detta så har såvitt jag känner till det minst 3 olika vikarier haft ansvar för honom. 2 av dessa personer har jag aldrig ens träffat. Under de utflykterna som jag känner till så har han tagits enskilt och i sällskap av endast en vuxen till biblioteket söndrum, Ica allköp söndrum, närområdet stranden/skogen Vita bandet, Söndrumshallen, in till stan för att göra ärenden samt fått följa med personal hem för att rasta hunden.

Och som sagt, detta har jag inte i förväg informerats om eller gett mitt godkännande till och trots att jag uttryckligen förklarat för dem som bär huvudansvaret för min son i skolan att detta inte är okej för mig har jag nu fått reda på att detta skall få fortsätta mot min uttryckliga vilja.

Jag har inget emot att mitt barn tas ut från klassrummet i kortare perioder eller t.om dagar om det är så att han stör såpass mycket att undervisningen eller andra barn blir lidande. Men detta skall då ske inom skolområdet och det finns idag tydliga riktlinjer på hur en sådan åtgärd skall få gå till.

Jag misstänker idag heller ingen enskild person för att på något sätt ha utsatt mitt barn för något och jag anser att nästintill alla som har ansvarat för honom hittills har verkat vara trevliga, sympatiska och omtänksamma människor. I alla fall de jag haft möjligheten att träffa samt fått lite tid att bilda mig en uppfattning om.

Det jag ifrågasätter här är alltså själva förfarandet och inställningen från Jutarumsskolan och dess huvudmän samt Halmstad Kommun. Inte enskilda individer vilka har haft ansvar för mitt barn. 

Men, faktum kvarstår! Det kan omöjligt vara okej att vem som helst som för tillfället är anställd på mitt barns skola enskilt skall få ta honom därifrån vart som helst utan att först informera mig när det inte finnas några regler eller direktiv alls på hur en sådan åtgärd skall få gå till. Dessutom skall nu detta förfarande få fortgå trots att jag som förälder och vårdnadshavare motsätter mig det. 

För mig är detta bara fel på så många sätt och jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att det finns någon annan förälder som skulle tycka att detta var okej om det gällde deras egna barn. 

/Johannes

• hammarhajen
    discostu skrev 2015-07-11 13:51:39 följande:

Mmmm, kan inte säga annat än att en del av svaren här verkligen förbryllar mig. Speciellt de som hänvisar till saker som jag inte ens tagit upp i min text. Har sett den typen av "taktik" många ggr förr av så kallade troll och tänker därför inte lägga någon energi på att bemöta dem.

Vill dock gör följande förtydliganden;

De senaste två åren har min son bytt resursperson 7 ggr. Utöver detta så har såvitt jag känner till det minst 3 olika vikarier haft ansvar för honom. 2 av dessa personer har jag aldrig ens träffat. Under de utflykterna som jag känner till så har han tagits enskilt och i sällskap av endast en vuxen till biblioteket söndrum, Ica allköp söndrum, närområdet stranden/skogen Vita bandet, Söndrumshallen, in till stan för att göra ärenden samt fått följa med personal hem för att rasta hunden.

Och som sagt, detta har jag inte i förväg informerats om eller gett mitt godkännande till och trots att jag uttryckligen förklarat för dem som bär huvudansvaret för min son i skolan att detta inte är okej för mig har jag nu fått reda på att detta skall få fortsätta mot min uttryckliga vilja.

Jag har inget emot att mitt barn tas ut från klassrummet i kortare perioder eller t.om dagar om det är så att han stör såpass mycket att undervisningen eller andra barn blir lidande. Men detta skall då ske inom skolområdet och det finns idag tydliga riktlinjer på hur en sådan åtgärd skall få gå till.

Jag misstänker idag heller ingen enskild person för att på något sätt ha utsatt mitt barn för något och jag anser att nästintill alla som har ansvarat för honom hittills har verkat vara trevliga, sympatiska och omtänksamma människor. I alla fall de jag haft möjligheten att träffa samt fått lite tid att bilda mig en uppfattning om.

Det jag ifrågasätter här är alltså själva förfarandet och inställningen från Jutarumsskolan och dess huvudmän samt Halmstad Kommun. Inte enskilda individer vilka har haft ansvar för mitt barn. 

Men, faktum kvarstår! Det kan omöjligt vara okej att vem som helst som för tillfället är anställd på mitt barns skola enskilt skall få ta honom därifrån vart som helst utan att först informera mig när det inte finnas några regler eller direktiv alls på hur en sådan åtgärd skall få gå till. Dessutom skall nu detta förfarande få fortgå trots att jag som förälder och vårdnadshavare motsätter mig det. 

För mig är detta bara fel på så många sätt och jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att det finns någon annan förälder som skulle tycka att detta var okej om det gällde deras egna barn. 

/Johannes

Återigen behöver inte föräldrar informeras vid varje utflykt. 

Du HAR fått svar flera gånger om, men nöjer dig inte med svaren. Du kommer inte få mer rätt bara för att du frågar igen, så enkelt är det. I skolan bestämmer inte du, det gör skolans personal. Din "uttryckliga vilja" är helt enkelt inte skolans lag.

Sedan kan det så klart finnas gränser och gråzoner, det är skillnad på att gå och bada en heldag och på att promenera upp till Ica på en kvart. 
  • Nerfherder

Om ni läser hela texten så är det en länk längst ner, det är den TS vill sprida.

• discostu
    hammarhajen skrev 2015-07-11 14:53:53 följande:
    Återigen behöver inte föräldrar informeras vid varje utflykt. 

Du HAR fått svar flera gånger om, men nöjer dig inte med svaren. Du kommer inte få mer rätt bara för att du frågar igen, så enkelt är det. I skolan bestämmer inte du, det gör skolans personal. Din "uttryckliga vilja" är helt enkelt inte skolans lag.

Sedan kan det så klart finnas gränser och gråzoner, det är skillnad på att gå och bada en heldag och på att promenera upp till Ica på en kvart. 
    När jag läser dina svar på det jag postat framgår det tydligt att du har personlig anknytning till ärendet och troligtvis så arbetar du själv på den berörda skolan. Detta plus det faktum att du försöker förringa det som hänt genom att härleda till egen information som inte återfinns i min text är ju rätt så anmärkningsvärt.

Då du uppenbarligen sitter inne med en hel del information så kan du ju  berätta om de små utflykterna du känner till för jag försöker i dagsläget kartlägga hur många olika personer som egentligen fått åka iväg med mitt barn det senaste åren och var någonstans de har varit.

Tycker dessutom att du borde skriva under dina svar med namn med tanke på de påståenden du gör men tvivlar på att du kommer göra så då din profil nyligen skapades och i syftet att endast försöka förringa min berättelse.

Men det spelar egentligen ingen roll för jag vet, och alla andra vet som läser detta och själva har barn att det finns ingen, (ingen annan vettig) förälder som skulle vara okej med det jag nu har berättat för er om det gällde deras eget barn. 

som jag ser det så måste man tillhöra en utav tre olika kategorier om man tycker förfarandet jag berättat om är okej.

1- Man arbetar på berörd skola eller skola i länet och känner sig antingen kränkt eller utpekad då jag nu går ut och berättar vad som hänt.

2- Man är ett sk internet troll och är bara ute efter att provocera för att få igång en livlig och hätsk debatt.

3- Eller slutligen så är man de facto en pedofil och tycker förfarandet jag berättat om är ett rätt så bra upplägg för att få ensam tillgång till små barn.

Jag tror att  "Hammarhajen" arbetar på skolan i fråga eller kanske en annan i kommunen. Om han även tillhör någon av de andra kategorierna vet jag inte utan det överlåter jag till andra att ta ställning till.

Jag är i alla fall helt säker på att Hammarhajen inte kommer kunna lägga fram några som helst bevis på sina påståenden eller kommer avslöja sin rätta identitet.

Tips.....  kolla upp profilerna på inlägg som görs i alla forum. Anonyma profiler som precis startats innan man börjar kritisera andras inlägg är en varningsklocka.

Jag skriver under mina inlägg och står för det jag säger då jag håller mig till sanningen....
  • Dockan
    discostu skrev 2015-07-11 18:55:06 följande:

När jag läser dina svar på det jag postat framgår det tydligt att du har personlig anknytning till ärendet och troligtvis så arbetar du själv på den berörda skolan. Detta plus det faktum att du försöker förringa det som hänt genom att härleda till egen information som inte återfinns i min text är ju rätt så anmärkningsvärt.Då du uppenbarligen sitter inne med en hel del information så kan du ju  berätta om de små utflykterna du känner till för jag försöker i dagsläget kartlägga hur många olika personer som egentligen fått åka iväg med mitt barn det senaste åren och var någonstans de har varit.Tycker dessutom att du borde skriva under dina svar med namn med tanke på de påståenden du gör men tvivlar på att du kommer göra så då din profil nyligen skapades och i syftet att endast försöka förringa min berättelse.Men det spelar egentligen ingen roll för jag vet, och alla andra vet som läser detta och själva har barn att det finns ingen, (ingen annan vettig) förälder som skulle vara okej med det jag nu har berättat för er om det gällde deras eget barn. som jag ser det så måste man tillhöra en utav tre olika kategorier om man tycker förfarandet jag berättat om är okej.1- Man arbetar på berörd skola eller skola i länet och känner sig antingen kränkt eller utpekad då jag nu går ut och berättar vad som hänt.2- Man är ett sk internet troll och är bara ute efter att provocera för att få igång en livlig och hätsk debatt.

3- Eller slutligen så är man de facto en pedofil och tycker förfarandet jag berättat om är ett rätt så bra upplägg för att få ensam tillgång till små barn.

Jag tror att  "Hammarhajen" arbetar på skolan i fråga eller kanske en annan i kommunen. Om han även tillhör någon av de andra kategorierna vet jag inte utan det överlåter jag till andra att ta ställning till.

Jag är i alla fall helt säker på att Hammarhajen inte kommer kunna lägga fram några som helst bevis på sina påståenden eller kommer avslöja sin rätta identitet.

Tips.....  kolla upp profilerna på inlägg som görs i alla forum. Anonyma profiler som precis startats innan man börjar kritisera andras inlägg är en varningsklocka.

Jag skriver under mina inlägg och står för det jag säger då jag håller mig till sanningen....

Fast jag kritiserar, eller håller i alla fall inte med. Jag jobbar inte på skolan, är inte pedofil eller troll.

De som svarar som är skolpersonal håller ju generellt inte med. För det låter som normalt förfarande för oss. Jag står fast vid att jag tycker att det är positivt att ditt barn har en resurs som kan ta hen ur klassrummet vid behov. Jag är kanske mindre imponerad över bristen på kontinuitet, tyvärr lite så skolvärlden ser ut - det är brist på bra pedagoger och assistenter. :/

Jag tror du har ett yngre barn på din beskrivning och förstår ditt behov av att träffa skolpersonal - men på högstadie/GY dör jag är, är det knappast rimligt. Det är många lärare i olika ämnen osv. Så rutiner som du efterfrågar kan knappast bli möjliga i en kommun....
Svar på tråden Vill du veta var dina barn är någonstans när du är på jobbet?