• discostu

Vill du veta var dina barn är någonstans när du är på jobbet?

Känner mig tvungen att dela med mig av något som hänt under min sons skolgång. Fick i vintras reda på att min son vid ett flertal tillfällen tagits enskilt från skolområdet i sällskap av endast en vuxen. Detta skedde utan att informera mig i förväg då Jutarumskolan ej anser mitt godkännande nödvändigt.

Givetsvis ifrågasatte jag detta förfarande och förklarade tydligt för skolans rektor att jag kände mig minst sagt "otrygg" med att olika personer vid flera olika tillfällen tagit min son på privata utflykter utanför skolområdet utan att jag i förväg informerats om detta. Svaret jag fick från henne var då att detta var ett vanligt tillvägagångssätt på Jutarumsskolan och en del av läroplanen. Dessutom blev jag upplyst om att jag inte hade något att säga till om saken och att det mer eller mindre bara var att "gilla läget".

Då jag inte alls "gillade läget" så försökte jag ta reda på vilka regler och riktlinjer som gäller vid sådana här privata utflykter och det visade sig att det inte finns några överhuvudtaget. Jag försökte bl.a. i ett flertal mail till Jutarumsskolans rektor få reda på om de hade egna direktiv för sina anställda vad som gäller vid sådana här utflykter men hon konsekvent ignorerat att förklara vad dessa är eller om det ens existerar några.

Eftersom jag inte fick svar på mina frågor så drev jag ärendet vidare genom att ställa samma frågor till chefens, chefens, chef osv. och till slut hamnade dessa tillsammans med en hel del annat som under tidens gång ackumulerats hos Ställföreträdande förvaltningschef för barn och ungdomsnämnden Halmstad Kommun.

Svaret jag fick angående de privata utflykterna som skett utan att jag i förväg informerats och som Jutarumsskolan och nu även Halmstad kommun anser skall få fortgå mot min uttryckliga vilja var som följer enligt citat;

"Då eleven lämnat skolområdet med skolpersonal har varit i samband med att elevens svårigheter i skolmiljön blivit för stora och elevens har haft behov av en paus eller för att tillsäkra de andra eleverna studiero. Om skolan uppfyller tillsynsplikten för eleven behöver inte medgivande från förälder inhämtas. Ansvaret för tillsynen av eleven har varit skolans."

Summa summarum, skolan eller någon som för tillfället arbetar där kan om det förekommer svårigheter i skolmiljön eller om de andra barnen behöver studiero ta ditt barn enskilt vart som helst att utan att i förväg informera dig som vårdnadshavare eller be om ditt samtycke.

Eftersom jag inte någonstans har kunnat finna dokumentation där denna typen av utflykter beskrivs och vilka regler som gäller så vet jag ej om detta förhållningssätt är unikt för skolor i Halmstad men om så är fallet så lär nog landets alla pedofiler snart söka anställning i vår kommun.

Jag tycker detta förhållningssätt är rent åt helvete och är det någon som har liknande erfarenheter eller bara har en åsikt så tveka inte att kommentera.

Vill man sen engagera sig lite mer så kan man även fråga rektorn på sin egen skola vilken policy som gäller angående privata utflykter för barn med svårigheter i skolmiljön och hur långt man får gå för att tillsäkra studiero i klassrummet. Meddela mig gärna sen då jag har för avsikt att driva ärendet vidare.

/Johannes Björk, far till två barn

Vill man hjälpa till att sprida detta vidare så har jag lagt upp min berättelse på FB också...

www.facebook.com/johannes.bjork1/posts/10153522069267642

• Svar på tråden Vill du veta var dina barn är någonstans när du är på jobbet?
  • hammarhajen
    discostu skrev 2015-07-11 18:55:06 följande:
    När jag läser dina svar på det jag postat framgår det tydligt att du har personlig anknytning till ärendet och troligtvis så arbetar du själv på den berörda skolan. Detta plus det faktum att du försöker förringa det som hänt genom att härleda till egen information som inte återfinns i min text är ju rätt så anmärkningsvärt.

Då du uppenbarligen sitter inne med en hel del information så kan du ju  berätta om de små utflykterna du känner till för jag försöker i dagsläget kartlägga hur många olika personer som egentligen fått åka iväg med mitt barn det senaste åren och var någonstans de har varit.

Tycker dessutom att du borde skriva under dina svar med namn med tanke på de påståenden du gör men tvivlar på att du kommer göra så då din profil nyligen skapades och i syftet att endast försöka förringa min berättelse.

Men det spelar egentligen ingen roll för jag vet, och alla andra vet som läser detta och själva har barn att det finns ingen, (ingen annan vettig) förälder som skulle vara okej med det jag nu har berättat för er om det gällde deras eget barn. 

som jag ser det så måste man tillhöra en utav tre olika kategorier om man tycker förfarandet jag berättat om är okej.

1- Man arbetar på berörd skola eller skola i länet och känner sig antingen kränkt eller utpekad då jag nu går ut och berättar vad som hänt.

2- Man är ett sk internet troll och är bara ute efter att provocera för att få igång en livlig och hätsk debatt.

3- Eller slutligen så är man de facto en pedofil och tycker förfarandet jag berättat om är ett rätt så bra upplägg för att få ensam tillgång till små barn.

Jag tror att  "Hammarhajen" arbetar på skolan i fråga eller kanske en annan i kommunen. Om han även tillhör någon av de andra kategorierna vet jag inte utan det överlåter jag till andra att ta ställning till.

Jag är i alla fall helt säker på att Hammarhajen inte kommer kunna lägga fram några som helst bevis på sina påståenden eller kommer avslöja sin rätta identitet.

Tips.....  kolla upp profilerna på inlägg som görs i alla forum. Anonyma profiler som precis startats innan man börjar kritisera andras inlägg är en varningsklocka.

Jag skriver under mina inlägg och står för det jag säger då jag håller mig till sanningen....
    Nej, jag arbetar inte i den kommun du skriver om, inte ens i samma del av landet.

Har alltså inte alls någon aning om vilket barn i Halmstad du menar (känner ingen där), men om du tycker att det låter så på mina exempel (förbereda lektion i skogen, ha lektion i skogen, gå en kortare promenad) så är det antagligen för att sådana utflykter är vanliga över hela landet.

Jag  har valt att inte lämna ut personlig information på profilsidan och det har jag rätt att avstå. Ingen kan för övrigt vara säker på att någon är "sitt rätta jag" på nätet, bilder kan manipuleras och namn hittas på. Däremot är min profil inte ny, utan ett par år kanske. 
  • Kyrkby
    discostu skrev 2015-07-10 22:18:09 följande:

Känner mig tvungen att dela med mig av något som hänt under min sons skolgång. Fick i vintras reda på att min son vid ett flertal tillfällen tagits enskilt från skolområdet i sällskap av endast en vuxen. Detta skedde utan att informera mig i förväg då Jutarumskolan ej anser mitt godkännande nödvändigt.

Givetsvis ifrågasatte jag detta förfarande och förklarade tydligt för skolans rektor att jag kände mig minst sagt "otrygg" med att olika personer vid flera olika tillfällen tagit min son på privata utflykter utanför skolområdet utan att jag i förväg informerats om detta. Svaret jag fick från henne var då att detta var ett vanligt tillvägagångssätt på Jutarumsskolan och en del av läroplanen. Dessutom blev jag upplyst om att jag inte hade något att säga till om saken och att det mer eller mindre bara var att "gilla läget".

Då jag inte alls "gillade läget" så försökte jag ta reda på vilka regler och riktlinjer som gäller vid sådana här privata utflykter och det visade sig att det inte finns några överhuvudtaget. Jag försökte bl.a. i ett flertal mail till Jutarumsskolans rektor få reda på om de hade egna direktiv för sina anställda vad som gäller vid sådana här utflykter men hon konsekvent ignorerat att förklara vad dessa är eller om det ens existerar några.

Eftersom jag inte fick svar på mina frågor så drev jag ärendet vidare genom att ställa samma frågor till chefens, chefens, chef osv. och till slut hamnade dessa tillsammans med en hel del annat som under tidens gång ackumulerats hos Ställföreträdande förvaltningschef för barn och ungdomsnämnden Halmstad Kommun.

Svaret jag fick angående de privata utflykterna som skett utan att jag i förväg informerats och som Jutarumsskolan och nu även Halmstad kommun anser skall få fortgå mot min uttryckliga vilja var som följer enligt citat;

"Då eleven lämnat skolområdet med skolpersonal har varit i samband med att elevens svårigheter i skolmiljön blivit för stora och elevens har haft behov av en paus eller för att tillsäkra de andra eleverna studiero. Om skolan uppfyller tillsynsplikten för eleven behöver inte medgivande från förälder inhämtas. Ansvaret för tillsynen av eleven har varit skolans."

Summa summarum, skolan eller någon som för tillfället arbetar där kan om det förekommer svårigheter i skolmiljön eller om de andra barnen behöver studiero ta ditt barn enskilt vart som helst att utan att i förväg informera dig som vårdnadshavare eller be om ditt samtycke.

Eftersom jag inte någonstans har kunnat finna dokumentation där denna typen av utflykter beskrivs och vilka regler som gäller så vet jag ej om detta förhållningssätt är unikt för skolor i Halmstad men om så är fallet så lär nog landets alla pedofiler snart söka anställning i vår kommun.

Jag tycker detta förhållningssätt är rent åt helvete och är det någon som har liknande erfarenheter eller bara har en åsikt så tveka inte att kommentera.

Vill man sen engagera sig lite mer så kan man även fråga rektorn på sin egen skola vilken policy som gäller angående privata utflykter för barn med svårigheter i skolmiljön och hur långt man får gå för att tillsäkra studiero i klassrummet. Meddela mig gärna sen då jag har för avsikt att driva ärendet vidare.

/Johannes Björk, far till två barn

Vill man hjälpa till att sprida detta vidare så har jag lagt upp min berättelse på FB också...

www.facebook.com/johannes.bjork1/posts/10153522069267642

Jag måste ställa en fråga om dig , är du helt frisk eller har du ngn form av problem t.ex psykiska problem, kontrollbehov, separationsångest, ingå i en social grupp ??
    Av det jag läst, tycker jag det verkar som om du har det största problemet.

Min personliga uppfattning är att för barnet ditt, så är du nog den största faran.

Kul om du kunde utveckla dina tankar.
  • discostu
    Kyrkby skrev 2015-07-12 13:25:41 följande:
    Jag måste ställa en fråga om dig , är du helt frisk eller har du ngn form av problem t.ex psykiska problem, kontrollbehov, separationsångest, ingå i en social grupp ??
    Av det jag läst, tycker jag det verkar som om du har det största problemet.

Min personliga uppfattning är att för barnet ditt, så är du nog den största faran.

Kul om du kunde utveckla dina tankar.
    HaHaHa, fint inlägg i tråden du. Säger ju ingenting om hur du är funtad???

Är lätt att ha en åsikt när man inte behöver skriva sitt namn på det. Tumme upp på dig, du förgyllde verkligen min dag...

Mvh/Johannes Björk
  • Kyrkby
    discostu skrev 2015-07-12 19:53:53 följande:
    HaHaHa, fint inlägg i tråden du. Säger ju ingenting om hur du är funtad???

Är lätt att ha en åsikt när man inte behöver skriva sitt namn på det. Tumme upp på dig, du förgyllde verkligen min dag...

Mvh/Johannes Björk
    Ditt agerande och ditt sätt att svara, hela tiden i försvarsställning, långa svar ( frånsett till mig !!), långa utvecklingar som inte leder ngn stans, totalt fixerad av regler och föreskrifter, verkar inte vara spontan göra ngt utan lång förberedelse och aldrig sätta ditt barn i texten och värna om barnet.
    Att sätta ut namn i en text som denna, vad kan bli bättre ?

Hur jag är funtad, vad menar du med det, jag svarar och skriver vad jag tycke rom dig inget annat !
  • Kyrkby

Jag tittade på din profil, du har inte satt ut ngt om dig på profilen.
    Tyckte att du hoppade på ngn om att dennes profil var ny, ingen info och de därmed skulle detta vara fel och oseriöst.

Har du aldrig varit hos Soc och fått vägledning och råd om hur du skall vara mot ditt barn, en bra förälder ?

• LSalander

Vad menas med att tas bort från skolans område?

Har han åkt bort med bil/ buss/ tåg och långt bort eller har han och en personal tagit en promenad i en närliggande skog el dyl?

Vad har din son för speciella behov om det krävs mer än en personal att ta med honom någonstans?

• Kyrkby
    " Men, faktum kvarstår! Det kan omöjligt vara okej att vem som helst som för tillfället är anställd på mitt barns skola enskilt skall få ta honom därifrån vart som helst utan att först informera mig när det inte finnas några regler eller direktiv alls på hur en sådan åtgärd skall få gå till. Dessutom skall nu detta förfarande få fortgå trots att jag som förälder och vårdnadshavare motsätter mig det. " Citat hämtat från din ansiktssida 

Jag tycker du kan ta en kurva med ngn av dina 4 st motorcyklar.

• discostu
    hammarhajen skrev 2015-07-12 13:08:49 följande:
    Nej, jag arbetar inte i den kommun du skriver om, inte ens i samma del av landet.

Har alltså inte alls någon aning om vilket barn i Halmstad du menar (känner ingen där), men om du tycker att det låter så på mina exempel (förbereda lektion i skogen, ha lektion i skogen, gå en kortare promenad) så är det antagligen för att sådana utflykter är vanliga över hela landet.

Jag  har valt att inte lämna ut personlig information på profilsidan och det har jag rätt att avstå. Ingen kan för övrigt vara säker på att någon är "sitt rätta jag" på nätet, bilder kan manipuleras och namn hittas på. Däremot är min profil inte ny, utan ett par år kanske. 

Tycker bara din lokalkännedom och tidsuppfattning säger något annat när du skriver som du gör i ditt tidigare svar. Som du kan se i det intelligenta svaret ovan av ?Kyrkby? så är det ju väldigt lätt att ha en åsikt om man inte behöver skriva sitt namn på det men är det så att det får dig att känna dig trygg så tycker jag självklart du skall få fortsätta så. Har man tänkt efter lite när man har läst vad jag lagt upp så borde man ju kunnat lista ut vid det här laget att det är precis vad detta handlar om. Att känna sig trygg.

Jag känner mig otrygg med mitt barns skolsituation och kan tydligen inte göra något åt det. Är t.o.m inte ens berättigad som förälder att få reda på var mitt barn är någonstans när jag väl lämnat honom i skolan.

Scenariot som följer är inte exakt återgivet och namnet är såklart fingerat men försök ponera dig detta.

Jag kommer till skolan för att hämta min 6 åriga son som redan första terminen har fått byta resursperson 4 ggr.I dörren möter jag ?Fas 3 Leffe från BemanningsVick pool AB? som jag aldrig förut har träffat.

?Hej! Det är jag som för tillfället har hand om din son. För ett par veckor sedan så hade han en dålig dag i skolan och störde de andra barnen så mycket så jag tog med honom hem till mig. Synpunkter på det??

Jag: ?Jaså, det gillar inte jag alls, det får mig att känna mig otrygg och jag vill inte att det sker igen. Skall min son tas på enskilda utflykter i fortsättningen så vill jag bli informerad om det i förväg och jag vill veta syftet samt vem och vart?

Leffe: ?Okej, jag hör vad du säger men nu är det så här att du skall vara tacksam att du överhuvud taget blev informerad för det har vi ingen skyldighet att göra och det finns ingenting du kan göra åt saken så vi tänker fortsätta.?

Jag : ?Men vänta lite här nu. Så här kan man väl ändå inte få göra??

Skolans och Halmstad kommuns svar:

?Jo det är precis så vi kan göra och vi tänker fortsätta med det för är det så att man har ett barn som uppvisar svårigheter i skolmiljön och stör de andra barnen så kan vi göra lite som vi vill för att säkra studiero så länge vi anser tillsynsplikten uppfylld?

???????? Vafaan, kom igen nu. Är det verkligen ingen annan förälder här som tycker detta är fel?

Jag står iaf fast vid det jag sagt tidigare. Jag tror inte det finns någon ?vettig? förälder som skulle vara okej med det jag berättat i denna tråden om det gällde deras eget barn. Är det nu så att någon är av annan åsikt så tycker jag man kan sätta sitt namn på den åsikten innan man lägger upp den. Men ni gör förstås som ni själva vill. Tycker bara att icke anonyma kommentarer har lite mer tyngd liksom....

Alternativt så kan man ju även om man är av den åsikten att detta faktiskt är fel säga det och sätta sitt namn på det likväl men det lär väl aldrig ske med tanke på hur feg gemene man är till att ta ställning för något som inte direkt berör dem själva eller deras egna barn.

• Loriyana

Jag jobbar som elevassistent i en skola och det händer ofta att jag tar någon av mina elever ifrån klassrummet om det visar sig vara för mycket för honom/henne. Men aldrig utan att först ha ordnat ned en handlingsplan tillsammans med specialpedagoger och föräldrarna. Om föräldrarna inte är ok med det, då är det det som gäller.

Då det gäller utflykter utanför skolans område informerar jag alltid föräldern.

• Loriyana

Kan tillägga att jag inte hade varit ok med att mitt barn tagits från skolområdet utan att jag informerats om det

Svar på tråden Vill du veta var dina barn är någonstans när du är på jobbet?