• discostu

Vill du veta var dina barn är någonstans när du är på jobbet?

Känner mig tvungen att dela med mig av något som hänt under min sons skolgång. Fick i vintras reda på att min son vid ett flertal tillfällen tagits enskilt från skolområdet i sällskap av endast en vuxen. Detta skedde utan att informera mig i förväg då Jutarumskolan ej anser mitt godkännande nödvändigt.

Givetsvis ifrågasatte jag detta förfarande och förklarade tydligt för skolans rektor att jag kände mig minst sagt "otrygg" med att olika personer vid flera olika tillfällen tagit min son på privata utflykter utanför skolområdet utan att jag i förväg informerats om detta. Svaret jag fick från henne var då att detta var ett vanligt tillvägagångssätt på Jutarumsskolan och en del av läroplanen. Dessutom blev jag upplyst om att jag inte hade något att säga till om saken och att det mer eller mindre bara var att "gilla läget".

Då jag inte alls "gillade läget" så försökte jag ta reda på vilka regler och riktlinjer som gäller vid sådana här privata utflykter och det visade sig att det inte finns några överhuvudtaget. Jag försökte bl.a. i ett flertal mail till Jutarumsskolans rektor få reda på om de hade egna direktiv för sina anställda vad som gäller vid sådana här utflykter men hon konsekvent ignorerat att förklara vad dessa är eller om det ens existerar några.

Eftersom jag inte fick svar på mina frågor så drev jag ärendet vidare genom att ställa samma frågor till chefens, chefens, chef osv. och till slut hamnade dessa tillsammans med en hel del annat som under tidens gång ackumulerats hos Ställföreträdande förvaltningschef för barn och ungdomsnämnden Halmstad Kommun.

Svaret jag fick angående de privata utflykterna som skett utan att jag i förväg informerats och som Jutarumsskolan och nu även Halmstad kommun anser skall få fortgå mot min uttryckliga vilja var som följer enligt citat;

"Då eleven lämnat skolområdet med skolpersonal har varit i samband med att elevens svårigheter i skolmiljön blivit för stora och elevens har haft behov av en paus eller för att tillsäkra de andra eleverna studiero. Om skolan uppfyller tillsynsplikten för eleven behöver inte medgivande från förälder inhämtas. Ansvaret för tillsynen av eleven har varit skolans."

Summa summarum, skolan eller någon som för tillfället arbetar där kan om det förekommer svårigheter i skolmiljön eller om de andra barnen behöver studiero ta ditt barn enskilt vart som helst att utan att i förväg informera dig som vårdnadshavare eller be om ditt samtycke.

Eftersom jag inte någonstans har kunnat finna dokumentation där denna typen av utflykter beskrivs och vilka regler som gäller så vet jag ej om detta förhållningssätt är unikt för skolor i Halmstad men om så är fallet så lär nog landets alla pedofiler snart söka anställning i vår kommun.

Jag tycker detta förhållningssätt är rent åt helvete och är det någon som har liknande erfarenheter eller bara har en åsikt så tveka inte att kommentera.

Vill man sen engagera sig lite mer så kan man även fråga rektorn på sin egen skola vilken policy som gäller angående privata utflykter för barn med svårigheter i skolmiljön och hur långt man får gå för att tillsäkra studiero i klassrummet. Meddela mig gärna sen då jag har för avsikt att driva ärendet vidare.

/Johannes Björk, far till två barn

Vill man hjälpa till att sprida detta vidare så har jag lagt upp min berättelse på FB också...

www.facebook.com/johannes.bjork1/posts/10153522069267642

• Svar på tråden Vill du veta var dina barn är någonstans när du är på jobbet?
  • Fläderblomster
    Kyrkby skrev 2015-07-13 11:14:36 följande:
    Bra, framförallt sista meningen i ditt inlägg !
    Du MÅSTE vara en klok kvinna ?Solig
    Tack! Skulle nog inte själv kalla mig det för det får mig att låta rätt gammal men tar det som en komplimang.
  • discostu
    Fläderblomster skrev 2015-07-13 11:10:36 följande:
    Fast det händer ju bara på en skola och med barn som behöver stöd. Alla har inte barn på samma skola och alla har inte barn med särskilda behov. Är det inte bättre att höra dig för bland andra föräldrar på skolan om du vill att någon mer ska engagera sig?
    Redan gjort och jag har mottagit både stöd och engagemang i saken från ganska många föräldrar nu. 

Som du själv tar upp här så har det ju visat sig att man bara kan göra så här med barn som uppvisat någon form av problematik i sin skolsituation och inte med barn där allt flyter på som det skall.

Anser du att det finns några andra kategorier av barn som bör vara undantaget det här tillvägagångssättet jag berättar om?

jag tänker främst på barn med någon typ av handikapp eller kanske barn som redan har blivit utsatta för någon form av missförhållanden mm och därför uppvisar svårigheter i skolmiljön genom att vara utåtagerande. 

Dvs barn som redan befinner sig i en utsatt situation...
  • Kyrkby
    discostu skrev 2015-07-13 14:41:01 följande:
    Redan gjort och jag har mottagit både stöd och engagemang i saken från ganska många föräldrar nu. 

Som du själv tar upp här så har det ju visat sig att man bara kan göra så här med barn som uppvisat någon form av problematik i sin skolsituation och inte med barn där allt flyter på som det skall.

Anser du att det finns några andra kategorier av barn som bör vara undantaget det här tillvägagångssättet jag berättar om?

jag tänker främst på barn med någon typ av handikapp eller kanske barn som redan har blivit utsatta för någon form av missförhållanden mm och därför uppvisar svårigheter i skolmiljön genom att vara utåtagerande. 

Dvs barn som redan befinner sig i en utsatt situation...
    Lägg av nu din "rättshaverist" och plåga för en hel yrkeskår som går på tårna för att hjälpa ALLAS små gunstlingar !!
  • discostu
    Kyrkby skrev 2015-07-13 14:46:02 följande:
    Lägg av nu din "rättshaverist" och plåga för en hel yrkeskår som går på tårna för att hjälpa ALLAS små gunstlingar !!
    Du förefaller vara mycket arg Kyrkby. Är det för att du själv arbetar inom skolväsendet och därmed känner dig kränkt pga jag valt att göra det som hänt mig och mitt barn offentligt?
  • Amak

Jag förstår inte problemet. Det är ju jättebra att skolan lägger så mycket resurser på ditt barn. Men du antyder att de skulle vara pedofiler. Jag förstår inte alls hur du resonerar och tycker att du ska byta skola.

• discostu
    Amak skrev 2015-07-13 18:52:00 följande:

Jag förstår inte problemet. Det är ju jättebra att skolan lägger så mycket resurser på ditt barn. Men du antyder att de skulle vara pedofiler. Jag förstår inte alls hur du resonerar och tycker att du ska byta skola.

"Så mycket resurser" ??? Menar du att jag skall vara tacksam eftersom hans resurs byts ut flera ggr per termin då eller? 
  • discostu
    Kyrkby skrev 2015-07-12 20:45:32 följande:

Jag tittade på din profil, du har inte satt ut ngt om dig på profilen.
    Tyckte att du hoppade på ngn om att dennes profil var ny, ingen info och de därmed skulle detta vara fel och oseriöst.

Har du aldrig varit hos Soc och fått vägledning och råd om hur du skall vara mot ditt barn, en bra förälder ?

Fast jag har ju skrivit under min åsikt med mitt namn samt länkat till min FB sida. En viss skillnad för vissa men inte för dig tydligen.

Det är ju ett välkänt fenomen att det det är lätt att ha åsikter och kritisera andra när man kan sitta hemma och vara anonym bakom sin egen darorskärm och det var mkt länge sedan jag såg så bra exempel på det som nu i denna tråd...
  • buggi
    discostu skrev 2015-07-13 10:50:38 följande:

Ja är det så att du känner ett stort förtroende för ditt barns skola och litar på att de fattar kloka beslut där så förstår jag dig lite bättre.

Har dock svårt att tänka mig att ditt förtroende kvarstått för din skola om de agerat på liknande sätt med ditt barn.

Det jag berättat om är absolut inget villospår. Jag har bara valt att gå ut offentligt och berätta vad som hänt mig och eftersom detta skulle kunna hända vem som helst trodde jag betydligt fler skulle engagera sig.

Visst har det även funnits andra brister i min sons skolgång men jag har valt att

endast delge förfarandet att ta min son på privata utflykter då det är något som alla föräldrar borde kunna relatera till.

Att inteha förtroende för barnets skola är naturligtvis jätteallvarligt.

Vad du kanske inte tänker på är att jag och många med mig ser det som ett drömscenario att en vuxen person tog med vårt barn på en improviserad utflykt, oavsett om det är återvinningsstationen eller en lekplats. Mitt ena barn har ett tydligt positivt minne av förskolan, när hen och två andra barn fick gå på utflykt med en vuxen. Det var en klämdag och bara tre barn på förskolan.

Lågstadiefröken ger sig ofta ut improviserat med hela klassen på 28 elever om det precis snöat, är ovanligt varmt eller barnen har ovanligt mycket spring i benen. Hade det funnits en extra vuxen som ibland plockat med en elev för att gå till biblioteket eller bara lugna ner sig lite vore det superlyxigt.

Förtroende kan bara skapas med dialog med dem det gäller, satsa på att utveckla ömsesidigt förtroende för skolan eller byt om du inte tror att det är möjligt.
  • Nicke

Jag vill bli upplyst om att det har skett (behöver absolut inte bli tillfrågad innan) och jag litar på att skolan har haft anledningar till det.

• Nicke

och nej. De har inte resurser till att göra så med några barn i vår skola och det är väldigt synd. Vissa barn behöver mer tid som oftast inte finns. Tyvärr.

• discostu
    buggi skrev 2015-07-13 21:21:38 följande:
    Att inteha förtroende för barnets skola är naturligtvis jätteallvarligt.

Vad du kanske inte tänker på är att jag och många med mig ser det som ett drömscenario att en vuxen person tog med vårt barn på en improviserad utflykt, oavsett om det är återvinningsstationen eller en lekplats. Mitt ena barn har ett tydligt positivt minne av förskolan, när hen och två andra barn fick gå på utflykt med en vuxen. Det var en klämdag och bara tre barn på förskolan.

Lågstadiefröken ger sig ofta ut improviserat med hela klassen på 28 elever om det precis snöat, är ovanligt varmt eller barnen har ovanligt mycket spring i benen. Hade det funnits en extra vuxen som ibland plockat med en elev för att gå till biblioteket eller bara lugna ner sig lite vore det superlyxigt.

Förtroende kan bara skapas med dialog med dem det gäller, satsa på att utveckla ömsesidigt förtroende för skolan eller byt om du inte tror att det är möjligt.
    Scenariot du beskriver påminner ju föga om det jag berättat utan låter mer som ett drömscenario. Dessutom så har jag återgivit en massa andra faktorer vilket har lett till att jag känner mig otrygg med hela förfarandet. T.ex det faktum att rektorn på skolan använder min sons resurs som avbytarbänk för att lösa sina personalproblem.

En annan sak som t.ex spelat in är bytet som skedde redan ett par veckor in på terminen. Första bytet under terminen skedde eftersom specialpedagogen på skolan sagt upp sig på stående fot och denna tjänst tilldelades nu min sons resurs och han stod nu utan.

Det jag fick höra sen var att som tur var så hade en annan person knackat på dörren samma vecka som Jonathan blev av med sin resurs. Då hen nyligen flyttat till stan och gillade att jobba med barn så undrade hen om de inte hade något jobb att erbjuda på skolan. En vecka senare var hen min sons resursperson.

Minns väl ett jag tyckte att bytet kom högst olämpligt och tillvägagångssättet skapade knappast någon känsla av trygghet hos mig.

Vi hade bara kort innan haft möte på skolan och det betonades flera ggr hur viktigt det var med en bra skolstart pga att det ju fanns problem sedan tidigare och vi hoppades att bytet från förskola till skola nu skulle leda till något positivt.

Vill dock betona att jag inte vill kasta någon skugga på personen i fråga som blev anställd med så kort varsel för hen visade sig vara riktigt bra och det var synd att hen inte fick vara kvar utan byttes ut redan efter ett par månader.

En ytterligare faktor som ligger bakom min åsikt idag är att den senaste resursen min son nu tilldelats får jag inte prata med. ??? Helt koko enligt mig men så skall det vara enligt rektorn på skolan.

Tidigare resurser brukade jag ha telefonkontakt med 1-2 ggr i veckan där vi gick igenom veckans händelser både bra som dåliga. Detta tyckte jag var mycket bra eftersom det möjliggjorde att jag kunde ha en dialog med min son utifrån vad som skett i skolan.

På det senaste mötet jag deltog på så klargjordes det dock att dessa telefonsamtal ej längre var önskvärda och att de nu skulle ersättas av ett veckobrev där man endast fokuserade på de positiva saker som hänt. Jag tycker det är lite märkligt att man som förälder inte skall få veta vad som händer i skolan och det känns rätt så olustigt när andra föräldrar berättar om allvarliga incidenter som skett i skolan och jag har lämnats helt ovetande. 

Förklaringen jag fick av rektorn då jag ifrågasatte detta var att, eftersom min son är som han är så skulle jag anta att det hände något så gott som dagligen av allvarligare art.

Och jag skojar inte, hade ni läst de där positiva veckobreven så hade ni skrattat för det är så självklara saker som tas upp att jag inte förstår varför man ödslar tid på det.

Undrar hur många föräldrar här som skulle vara okej med det? Intrycket jag fått hittills är ju att ribban ligger ganska högt här på forumet... 
  • discostu
    Niklas2k skrev 2015-07-13 21:28:13 följande:

Jag vill bli upplyst om att det har skett (behöver absolut inte bli tillfrågad innan) och jag litar på att skolan har haft anledningar till det.

Jag anser inte att de har tillräcklig anledning att agera som de gör. Tycker dessutom att jag borde få någon sorts förklaring till varför man har tagit honom från skolområdet enskilt och det har inte skett.

Förutom en gång då. Han hade fyllt år veckan innan så han resurs ville bjuda honom på en kaka... ?

Haha ja du, brukar man göra så på din skola kanske?
  • Nicke
    discostu skrev 2015-07-13 22:52:02 följande:

Jag anser inte att de har tillräcklig anledning att agera som de gör. Tycker dessutom att jag borde få någon sorts förklaring till varför man har tagit honom från skolområdet enskilt och det har inte skett.

Förutom en gång då. Han hade fyllt år veckan innan så han resurs ville bjuda honom på en kaka... ?

Haha ja du, brukar man göra så på din skola kanske?

Tja, kan de inte förklara varför så är det ju lite mysko.

På vår skola förekommer inte sånt. Någon sorts sockerhysteri så allt med minsta lilla socker i är bannlyst. Jag är absolut inte inblandad.
Svar på tråden Vill du veta var dina barn är någonstans när du är på jobbet?