• discostu

Vill du veta var dina barn är någonstans när du är på jobbet?

Känner mig tvungen att dela med mig av något som hänt under min sons skolgång. Fick i vintras reda på att min son vid ett flertal tillfällen tagits enskilt från skolområdet i sällskap av endast en vuxen. Detta skedde utan att informera mig i förväg då Jutarumskolan ej anser mitt godkännande nödvändigt.

Givetsvis ifrågasatte jag detta förfarande och förklarade tydligt för skolans rektor att jag kände mig minst sagt "otrygg" med att olika personer vid flera olika tillfällen tagit min son på privata utflykter utanför skolområdet utan att jag i förväg informerats om detta. Svaret jag fick från henne var då att detta var ett vanligt tillvägagångssätt på Jutarumsskolan och en del av läroplanen. Dessutom blev jag upplyst om att jag inte hade något att säga till om saken och att det mer eller mindre bara var att "gilla läget".

Då jag inte alls "gillade läget" så försökte jag ta reda på vilka regler och riktlinjer som gäller vid sådana här privata utflykter och det visade sig att det inte finns några överhuvudtaget. Jag försökte bl.a. i ett flertal mail till Jutarumsskolans rektor få reda på om de hade egna direktiv för sina anställda vad som gäller vid sådana här utflykter men hon konsekvent ignorerat att förklara vad dessa är eller om det ens existerar några.

Eftersom jag inte fick svar på mina frågor så drev jag ärendet vidare genom att ställa samma frågor till chefens, chefens, chef osv. och till slut hamnade dessa tillsammans med en hel del annat som under tidens gång ackumulerats hos Ställföreträdande förvaltningschef för barn och ungdomsnämnden Halmstad Kommun.

Svaret jag fick angående de privata utflykterna som skett utan att jag i förväg informerats och som Jutarumsskolan och nu även Halmstad kommun anser skall få fortgå mot min uttryckliga vilja var som följer enligt citat;

"Då eleven lämnat skolområdet med skolpersonal har varit i samband med att elevens svårigheter i skolmiljön blivit för stora och elevens har haft behov av en paus eller för att tillsäkra de andra eleverna studiero. Om skolan uppfyller tillsynsplikten för eleven behöver inte medgivande från förälder inhämtas. Ansvaret för tillsynen av eleven har varit skolans."

Summa summarum, skolan eller någon som för tillfället arbetar där kan om det förekommer svårigheter i skolmiljön eller om de andra barnen behöver studiero ta ditt barn enskilt vart som helst att utan att i förväg informera dig som vårdnadshavare eller be om ditt samtycke.

Eftersom jag inte någonstans har kunnat finna dokumentation där denna typen av utflykter beskrivs och vilka regler som gäller så vet jag ej om detta förhållningssätt är unikt för skolor i Halmstad men om så är fallet så lär nog landets alla pedofiler snart söka anställning i vår kommun.

Jag tycker detta förhållningssätt är rent åt helvete och är det någon som har liknande erfarenheter eller bara har en åsikt så tveka inte att kommentera.

Vill man sen engagera sig lite mer så kan man även fråga rektorn på sin egen skola vilken policy som gäller angående privata utflykter för barn med svårigheter i skolmiljön och hur långt man får gå för att tillsäkra studiero i klassrummet. Meddela mig gärna sen då jag har för avsikt att driva ärendet vidare.

/Johannes Björk, far till två barn

Vill man hjälpa till att sprida detta vidare så har jag lagt upp min berättelse på FB också...

www.facebook.com/johannes.bjork1/posts/10153522069267642

• Svar på tråden Vill du veta var dina barn är någonstans när du är på jobbet?
  • discostu
    Loriyana skrev 2015-07-12 22:03:45 följande:

Jag jobbar som elevassistent i en skola och det händer ofta att jag tar någon av mina elever ifrån klassrummet om det visar sig vara för mycket för honom/henne. Men aldrig utan att först ha ordnat ned en handlingsplan tillsammans med specialpedagoger och föräldrarna. Om föräldrarna inte är ok med det, då är det det som gäller.

Då det gäller utflykter utanför skolans område informerar jag alltid föräldern.

Jo, jag har själv kollat runt lite hur det funkar på andra skolor och enligt de jag pratat med så går det absolut inte till så här hos dem. Det är då personer anställda inom skola jag pratat med. Både lärare och huvudmän.

Det verkar dock inte finnas några skriftliga regler eller direktiv på vad som gäller vid sådana här åtgärder alls. Varken i skollagen eller någon annanstans vilket jag anser är en stor miss.
  • Grus grus

Man gör tillsammans med föräldrarna upp en handlingsplan. Det är ju hur klart som helst. Man kan ta ett barn ur klassrummet utan att springa runt på stan för det. Det är fullt förståeligt att det i stunden kan vara svårt att fråga föräldern. Man ska ha bestämt innan hur man ska agera i dessa situationer. Om personalen ser att det inte räcker att gå in i angränsande rum, kan man tillsammans med familjen bestämma särskilda promenadstråk man går då. Jag vill också veta om min unge skulle lämnat skolans område.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • discostu
    Grus grus skrev 2015-07-12 22:37:04 följande:

Man gör tillsammans med föräldrarna upp en handlingsplan. Det är ju hur klart som helst. Man kan ta ett barn ur klassrummet utan att springa runt på stan för det. Det är fullt förståeligt att det i stunden kan vara svårt att fråga föräldern. Man ska ha bestämt innan hur man ska agera i dessa situationer. Om personalen ser att det inte räcker att gå in i angränsande rum, kan man tillsammans med familjen bestämma särskilda promenadstråk man går då. Jag vill också veta om min unge skulle lämnat skolans område.

Det finns idag en handlingsplan men den upprättades först nyligen efter att den här typen av åtgärder har pågått i åratal utan min vetskap och först efter att jag anmält ärendet till skolinspektionen.

Jag kan bara inte tänka mig att gå med på den här typen av åtgärder under rådande omständigheter vilka har varit: Total avsaknad av riktlinjer av vad som gäller eller dokumentation på vad om görs och vad syftet är. Minst sagt otillräcklig information till föräldrarna och en rotation av personal som mest går att likna vid en avbytarbänk i ishockey.

Som sagt så har jag ju inga problem med att min son tas ut från klassrummet om det verkligen behövs och det finns ett regelverk som beskriver sådana åtgärder idag.

Den dagen jag får veta vad som gäller vid den typen av åtgärd  jag beskrivit tidigare kan jag mycket väl omvärdera min åsikt men jag vill faktiskt veta vad syftet är. Vart min son tas någonstans, och med vem.

För mig är detta bara en självklarhet då jag ju  är förälder och vårdnadshavare och det förvånar mig verkligen att så många här verkar vara av en annan åsikt då de förmodligen är föräldrar själva. 
  • buggi

Det är omöjligt att säga hur jag skulle reagera i din situation TS, din son har något särskilt behov som gör att han behöver extra resurs. Jag kan tänka mig scenarier där jag inte velat att mitt barn lämnade skolans område utan min vetskap - exempelvis om mitt barn var mycket svårkontrollerat i trafiksituationer eller blev extremt ångestfylld i okända miljöer. Samtidigt tänker jag att om så vore fallet så skulle väl personalen känna till det.

Att man skulle behöva föräldrars tillåtelse för att ta med ett barn utanför skolans område generellt sett tycker jag är helt absurt. I USA är det på det sättet, eviga permission slips för varje liten utflykt, men det beror på deras försäkringssystem som jag är oändligt tacksam inte existerar här.

• discostu
    buggi skrev 2015-07-12 23:17:01 följande:

Det är omöjligt att säga hur jag skulle reagera i din situation TS, din son har något särskilt behov som gör att han behöver extra resurs. Jag kan tänka mig scenarier där jag inte velat att mitt barn lämnade skolans område utan min vetskap - exempelvis om mitt barn var mycket svårkontrollerat i trafiksituationer eller blev extremt ångestfylld i okända miljöer. Samtidigt tänker jag att om så vore fallet så skulle väl personalen känna till det.

Att man skulle behöva föräldrars tillåtelse för att ta med ett barn utanför skolans område generellt sett tycker jag är helt absurt. I USA är det på det sättet, eviga permission slips för varje liten utflykt, men det beror på deras försäkringssystem som jag är oändligt tacksam inte existerar här.

Stämmer, han har koncetrationssvårigheter och blir lätt uttråkad. Har även visat tydliga tecken på trots de senaste åren. Han är alltså killen som har svårt att sitta still och gärna pratar utan att ha räckt upp handen. Dvs klassiska ADHD tecken.

Efter ytterligare info nu. Är du verkligen av åsikten att detta därmed rättfärdigar förfarandet som jag återgivit till dig och att du själv verkligen hade varit okej det?
  • buggi
    discostu skrev 2015-07-12 23:42:45 följande:

Stämmer, han har koncetrationssvårigheter och blir lätt uttråkad. Har även visat tydliga tecken på trots de senaste åren. Han är alltså killen som har svårt att sitta still och gärna pratar utan att ha räckt upp handen. Dvs klassiska ADHD tecken.

Efter ytterligare info nu. Är du verkligen av åsikten att detta därmed rättfärdigar förfarandet som jag återgivit till dig och att du själv verkligen hade varit okej det?

Rent generellt, för din son känner jag ju inte, så skulle jag välkomna att mitt barn fick mer vuxentid på tu man hand och möjlighet till flexibla lösningar utanför skolans område utan att jag behövde veta var de var.

Mina egna barn är ofta på spontana utflykter med klassen om det exv är fint väder eller första snön fallit.

Är inte sakfrågan här ett villospår dock? Kan det inte vara så att du även sedan tidigare inte har förtroende för skolan och deras förmåga att tillgodose ditt barns behov och att det redan tidigare varit frågetecken kring kommunikationen? I så fall är det inte svårt att förstå din reaktion. Själv har jag stort förtroende för barnens skolor och litar på att de fattar kloka beslut.
  • Kyrkby
    discostu skrev 2015-07-12 22:15:47 följande:
    Jo, jag har själv kollat runt lite hur det funkar på andra skolor och enligt de jag pratat med så går det absolut inte till så här hos dem. Det är då personer anställda inom skola jag pratat med. Både lärare och huvudmän.

Det verkar dock inte finnas några skriftliga regler eller direktiv på vad som gäller vid sådana här åtgärder alls. Varken i skollagen eller någon annanstans vilket jag anser är en stor miss.
    Byt skola om den inte passar er familj och sluta tjata !
  • discostu
    buggi skrev 2015-07-13 08:34:44 följande:
    Rent generellt, för din son känner jag ju inte, så skulle jag välkomna att mitt barn fick mer vuxentid på tu man hand och möjlighet till flexibla lösningar utanför skolans område utan att jag behövde veta var de var.

Mina egna barn är ofta på spontana utflykter med klassen om det exv är fint väder eller första snön fallit.

Är inte sakfrågan här ett villospår dock? Kan det inte vara så att du även sedan tidigare inte har förtroende för skolan och deras förmåga att tillgodose ditt barns behov och att det redan tidigare varit frågetecken kring kommunikationen? I så fall är det inte svårt att förstå din reaktion. Själv har jag stort förtroende för barnens skolor och litar på att de fattar kloka beslut.
    Ja är det så att du känner ett stort förtroende för ditt barns skola och litar på att de fattar kloka beslut där så förstår jag dig lite bättre.

Har dock svårt att tänka mig att ditt förtroende kvarstått för din skola om de agerat på liknande sätt med ditt barn.

Det jag berättat om är absolut inget villospår. Jag har bara valt att gå ut offentligt och berätta vad som hänt mig och eftersom detta skulle kunna hända vem som helst trodde jag betydligt fler skulle engagera sig.

Visst har det även funnits andra brister i min sons skolgång men jag har valt att
    endast delge förfarandet att ta min son på privata utflykter då det är något som alla föräldrar borde kunna relatera till.
  • Fläderblomster
    discostu skrev 2015-07-13 10:50:38 följande:
    Ja är det så att du känner ett stort förtroende för ditt barns skola och litar på att de fattar kloka beslut där så förstår jag dig lite bättre.

Har dock svårt att tänka mig att ditt förtroende kvarstått för din skola om de agerat på liknande sätt med ditt barn.

Det jag berättat om är absolut inget villospår. Jag har bara valt att gå ut offentligt och berätta vad som hänt mig och eftersom detta skulle kunna hända vem som helst trodde jag betydligt fler skulle engagera sig.

Visst har det även funnits andra brister i min sons skolgång men jag har valt att
    endast delge förfarandet att ta min son på privata utflykter då det är något som alla föräldrar borde kunna relatera till.
    Fast det händer ju bara på en skola och med barn som behöver stöd. Alla har inte barn på samma skola och alla har inte barn med särskilda behov. Är det inte bättre att höra dig för bland andra föräldrar på skolan om du vill att någon mer ska engagera sig?
  • Kyrkby
    Fläderblomster skrev 2015-07-13 11:10:36 följande:
    Fast det händer ju bara på en skola och med barn som behöver stöd. Alla har inte barn på samma skola och alla har inte barn med särskilda behov. Är det inte bättre att höra dig för bland andra föräldrar på skolan om du vill att någon mer ska engagera sig?
    Bra, framförallt sista meningen i ditt inlägg !
    Du MÅSTE vara en klok kvinna ?Solig
Svar på tråden Vill du veta var dina barn är någonstans när du är på jobbet?