discostu skrev 2015-07-13 10:50:38 följande:
Ja är det så att du känner ett stort förtroende för ditt barns skola och litar på att de fattar kloka beslut där så förstår jag dig lite bättre.
Har dock svårt att tänka mig att ditt förtroende kvarstått för din skola om de agerat på liknande sätt med ditt barn.
Det jag berättat om är absolut inget villospår. Jag har bara valt att gå ut offentligt och berätta vad som hänt mig och eftersom detta skulle kunna hända vem som helst trodde jag betydligt fler skulle engagera sig.
Visst har det även funnits andra brister i min sons skolgång men jag har valt att
endast delge förfarandet att ta min son på privata utflykter då det är något som alla föräldrar borde kunna relatera till.
Att inteha förtroende för barnets skola är naturligtvis jätteallvarligt.
Vad du kanske inte tänker på är att jag och många med mig ser det som ett drömscenario att en vuxen person tog med vårt barn på en improviserad utflykt, oavsett om det är återvinningsstationen eller en lekplats. Mitt ena barn har ett tydligt positivt minne av förskolan, när hen och två andra barn fick gå på utflykt med en vuxen. Det var en klämdag och bara tre barn på förskolan.
Lågstadiefröken ger sig ofta ut improviserat med hela klassen på 28 elever om det precis snöat, är ovanligt varmt eller barnen har ovanligt mycket spring i benen. Hade det funnits en extra vuxen som ibland plockat med en elev för att gå till biblioteket eller bara lugna ner sig lite vore det superlyxigt.
Förtroende kan bara skapas med dialog med dem det gäller, satsa på att utveckla ömsesidigt förtroende för skolan eller byt om du inte tror att det är möjligt.