Inlägg från: Kyrkby |Visa alla inlägg
  • Kyrkby

Vill du veta var dina barn är någonstans när du är på jobbet?

discostu skrev 2015-07-10 22:18:09 följande:

Känner mig tvungen att dela med mig av något som hänt under min sons skolgång. Fick i vintras reda på att min son vid ett flertal tillfällen tagits enskilt från skolområdet i sällskap av endast en vuxen. Detta skedde utan att informera mig i förväg då Jutarumskolan ej anser mitt godkännande nödvändigt.

Givetsvis ifrågasatte jag detta förfarande och förklarade tydligt för skolans rektor att jag kände mig minst sagt "otrygg" med att olika personer vid flera olika tillfällen tagit min son på privata utflykter utanför skolområdet utan att jag i förväg informerats om detta. Svaret jag fick från henne var då att detta var ett vanligt tillvägagångssätt på Jutarumsskolan och en del av läroplanen. Dessutom blev jag upplyst om att jag inte hade något att säga till om saken och att det mer eller mindre bara var att "gilla läget".

Då jag inte alls "gillade läget" så försökte jag ta reda på vilka regler och riktlinjer som gäller vid sådana här privata utflykter och det visade sig att det inte finns några överhuvudtaget. Jag försökte bl.a. i ett flertal mail till Jutarumsskolans rektor få reda på om de hade egna direktiv för sina anställda vad som gäller vid sådana här utflykter men hon konsekvent ignorerat att förklara vad dessa är eller om det ens existerar några.

Eftersom jag inte fick svar på mina frågor så drev jag ärendet vidare genom att ställa samma frågor till chefens, chefens, chef osv. och till slut hamnade dessa tillsammans med en hel del annat som under tidens gång ackumulerats hos Ställföreträdande förvaltningschef för barn och ungdomsnämnden Halmstad Kommun.

Svaret jag fick angående de privata utflykterna som skett utan att jag i förväg informerats och som Jutarumsskolan och nu även Halmstad kommun anser skall få fortgå mot min uttryckliga vilja var som följer enligt citat;

"Då eleven lämnat skolområdet med skolpersonal har varit i samband med att elevens svårigheter i skolmiljön blivit för stora och elevens har haft behov av en paus eller för att tillsäkra de andra eleverna studiero. Om skolan uppfyller tillsynsplikten för eleven behöver inte medgivande från förälder inhämtas. Ansvaret för tillsynen av eleven har varit skolans."

Summa summarum, skolan eller någon som för tillfället arbetar där kan om det förekommer svårigheter i skolmiljön eller om de andra barnen behöver studiero ta ditt barn enskilt vart som helst att utan att i förväg informera dig som vårdnadshavare eller be om ditt samtycke.

Eftersom jag inte någonstans har kunnat finna dokumentation där denna typen av utflykter beskrivs och vilka regler som gäller så vet jag ej om detta förhållningssätt är unikt för skolor i Halmstad men om så är fallet så lär nog landets alla pedofiler snart söka anställning i vår kommun.

Jag tycker detta förhållningssätt är rent åt helvete och är det någon som har liknande erfarenheter eller bara har en åsikt så tveka inte att kommentera.

Vill man sen engagera sig lite mer så kan man även fråga rektorn på sin egen skola vilken policy som gäller angående privata utflykter för barn med svårigheter i skolmiljön och hur långt man får gå för att tillsäkra studiero i klassrummet. Meddela mig gärna sen då jag har för avsikt att driva ärendet vidare.

/Johannes Björk, far till två barn

Vill man hjälpa till att sprida detta vidare så har jag lagt upp min berättelse på FB också...

www.facebook.com/johannes.bjork1/posts/10153522069267642

Jag måste ställa en fråga om dig , är du helt frisk eller har du ngn form av problem t.ex psykiska problem, kontrollbehov, separationsångest, ingå i en social grupp ??
    Av det jag läst, tycker jag det verkar som om du har det största problemet.

Min personliga uppfattning är att för barnet ditt, så är du nog den största faran.

Kul om du kunde utveckla dina tankar.
  • Kyrkby
    discostu skrev 2015-07-12 19:53:53 följande:
    HaHaHa, fint inlägg i tråden du. Säger ju ingenting om hur du är funtad???

Är lätt att ha en åsikt när man inte behöver skriva sitt namn på det. Tumme upp på dig, du förgyllde verkligen min dag...

Mvh/Johannes Björk
    Ditt agerande och ditt sätt att svara, hela tiden i försvarsställning, långa svar ( frånsett till mig !!), långa utvecklingar som inte leder ngn stans, totalt fixerad av regler och föreskrifter, verkar inte vara spontan göra ngt utan lång förberedelse och aldrig sätta ditt barn i texten och värna om barnet.
    Att sätta ut namn i en text som denna, vad kan bli bättre ?

Hur jag är funtad, vad menar du med det, jag svarar och skriver vad jag tycke rom dig inget annat !
  • Kyrkby

Jag tittade på din profil, du har inte satt ut ngt om dig på profilen.
    Tyckte att du hoppade på ngn om att dennes profil var ny, ingen info och de därmed skulle detta vara fel och oseriöst.

Har du aldrig varit hos Soc och fått vägledning och råd om hur du skall vara mot ditt barn, en bra förälder ?

• Kyrkby
    " Men, faktum kvarstår! Det kan omöjligt vara okej att vem som helst som för tillfället är anställd på mitt barns skola enskilt skall få ta honom därifrån vart som helst utan att först informera mig när det inte finnas några regler eller direktiv alls på hur en sådan åtgärd skall få gå till. Dessutom skall nu detta förfarande få fortgå trots att jag som förälder och vårdnadshavare motsätter mig det. " Citat hämtat från din ansiktssida 

Jag tycker du kan ta en kurva med ngn av dina 4 st motorcyklar.

• Kyrkby
    discostu skrev 2015-07-12 22:15:47 följande:
    Jo, jag har själv kollat runt lite hur det funkar på andra skolor och enligt de jag pratat med så går det absolut inte till så här hos dem. Det är då personer anställda inom skola jag pratat med. Både lärare och huvudmän.

Det verkar dock inte finnas några skriftliga regler eller direktiv på vad som gäller vid sådana här åtgärder alls. Varken i skollagen eller någon annanstans vilket jag anser är en stor miss.
    Byt skola om den inte passar er familj och sluta tjata !
  • Kyrkby
    Fläderblomster skrev 2015-07-13 11:10:36 följande:
    Fast det händer ju bara på en skola och med barn som behöver stöd. Alla har inte barn på samma skola och alla har inte barn med särskilda behov. Är det inte bättre att höra dig för bland andra föräldrar på skolan om du vill att någon mer ska engagera sig?
    Bra, framförallt sista meningen i ditt inlägg !
    Du MÅSTE vara en klok kvinna ?Solig
  • Kyrkby
    discostu skrev 2015-07-13 14:41:01 följande:
    Redan gjort och jag har mottagit både stöd och engagemang i saken från ganska många föräldrar nu. 

Som du själv tar upp här så har det ju visat sig att man bara kan göra så här med barn som uppvisat någon form av problematik i sin skolsituation och inte med barn där allt flyter på som det skall.

Anser du att det finns några andra kategorier av barn som bör vara undantaget det här tillvägagångssättet jag berättar om?

jag tänker främst på barn med någon typ av handikapp eller kanske barn som redan har blivit utsatta för någon form av missförhållanden mm och därför uppvisar svårigheter i skolmiljön genom att vara utåtagerande. 

Dvs barn som redan befinner sig i en utsatt situation...
    Lägg av nu din "rättshaverist" och plåga för en hel yrkeskår som går på tårna för att hjälpa ALLAS små gunstlingar !!
Svar på tråden Vill du veta var dina barn är någonstans när du är på jobbet?