Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

Vill du veta var dina barn är någonstans när du är på jobbet?

Jag förstår inte problemet riktigt?

Utbildad skolpersonal har tagit din son på små utflykter utanför skolans område utan att informera dig? Låter fullt rimligt. Inte ringer man hem till samtliga föräldrar om en klass går upp till skogen en lektion, eller går till en närbelägen äng för att spela brännboll med fritids eller vad som helst.

Barn som behöver en paus kan absolut följa med en vuxen och t.ex. förbereda nästa lektion som kanske råkar vara tipsrunda i området, eller ta en liten promenad runt kvarteret. Vad är felet med det?

Lägg du krutet på att hjälpa ditt barn, istället för att lägga krokben för personalen som försöker hitta fungerande alternativ för din son. Du hävdar att du "inte får svar på dina frågor", men det rektorn har ju givit dig ett svar - att utflykter är OK. Att du väljer att driva vidare får stå för dig, för skolans del är saken redan svarad på. Det fungerar inte så i samhället att man kan störa människors arbete hundra gånger om bara för att man inte gillar de svar man redan fått. 

• hammarhajen
    discostu skrev 2015-07-11 13:51:39 följande:

Mmmm, kan inte säga annat än att en del av svaren här verkligen förbryllar mig. Speciellt de som hänvisar till saker som jag inte ens tagit upp i min text. Har sett den typen av "taktik" många ggr förr av så kallade troll och tänker därför inte lägga någon energi på att bemöta dem.

Vill dock gör följande förtydliganden;

De senaste två åren har min son bytt resursperson 7 ggr. Utöver detta så har såvitt jag känner till det minst 3 olika vikarier haft ansvar för honom. 2 av dessa personer har jag aldrig ens träffat. Under de utflykterna som jag känner till så har han tagits enskilt och i sällskap av endast en vuxen till biblioteket söndrum, Ica allköp söndrum, närområdet stranden/skogen Vita bandet, Söndrumshallen, in till stan för att göra ärenden samt fått följa med personal hem för att rasta hunden.

Och som sagt, detta har jag inte i förväg informerats om eller gett mitt godkännande till och trots att jag uttryckligen förklarat för dem som bär huvudansvaret för min son i skolan att detta inte är okej för mig har jag nu fått reda på att detta skall få fortsätta mot min uttryckliga vilja.

Jag har inget emot att mitt barn tas ut från klassrummet i kortare perioder eller t.om dagar om det är så att han stör såpass mycket att undervisningen eller andra barn blir lidande. Men detta skall då ske inom skolområdet och det finns idag tydliga riktlinjer på hur en sådan åtgärd skall få gå till.

Jag misstänker idag heller ingen enskild person för att på något sätt ha utsatt mitt barn för något och jag anser att nästintill alla som har ansvarat för honom hittills har verkat vara trevliga, sympatiska och omtänksamma människor. I alla fall de jag haft möjligheten att träffa samt fått lite tid att bilda mig en uppfattning om.

Det jag ifrågasätter här är alltså själva förfarandet och inställningen från Jutarumsskolan och dess huvudmän samt Halmstad Kommun. Inte enskilda individer vilka har haft ansvar för mitt barn. 

Men, faktum kvarstår! Det kan omöjligt vara okej att vem som helst som för tillfället är anställd på mitt barns skola enskilt skall få ta honom därifrån vart som helst utan att först informera mig när det inte finnas några regler eller direktiv alls på hur en sådan åtgärd skall få gå till. Dessutom skall nu detta förfarande få fortgå trots att jag som förälder och vårdnadshavare motsätter mig det. 

För mig är detta bara fel på så många sätt och jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att det finns någon annan förälder som skulle tycka att detta var okej om det gällde deras egna barn. 

/Johannes

Återigen behöver inte föräldrar informeras vid varje utflykt. 

Du HAR fått svar flera gånger om, men nöjer dig inte med svaren. Du kommer inte få mer rätt bara för att du frågar igen, så enkelt är det. I skolan bestämmer inte du, det gör skolans personal. Din "uttryckliga vilja" är helt enkelt inte skolans lag.

Sedan kan det så klart finnas gränser och gråzoner, det är skillnad på att gå och bada en heldag och på att promenera upp till Ica på en kvart. 
  • hammarhajen
    discostu skrev 2015-07-11 18:55:06 följande:
    När jag läser dina svar på det jag postat framgår det tydligt att du har personlig anknytning till ärendet och troligtvis så arbetar du själv på den berörda skolan. Detta plus det faktum att du försöker förringa det som hänt genom att härleda till egen information som inte återfinns i min text är ju rätt så anmärkningsvärt.

Då du uppenbarligen sitter inne med en hel del information så kan du ju  berätta om de små utflykterna du känner till för jag försöker i dagsläget kartlägga hur många olika personer som egentligen fått åka iväg med mitt barn det senaste åren och var någonstans de har varit.

Tycker dessutom att du borde skriva under dina svar med namn med tanke på de påståenden du gör men tvivlar på att du kommer göra så då din profil nyligen skapades och i syftet att endast försöka förringa min berättelse.

Men det spelar egentligen ingen roll för jag vet, och alla andra vet som läser detta och själva har barn att det finns ingen, (ingen annan vettig) förälder som skulle vara okej med det jag nu har berättat för er om det gällde deras eget barn. 

som jag ser det så måste man tillhöra en utav tre olika kategorier om man tycker förfarandet jag berättat om är okej.

1- Man arbetar på berörd skola eller skola i länet och känner sig antingen kränkt eller utpekad då jag nu går ut och berättar vad som hänt.

2- Man är ett sk internet troll och är bara ute efter att provocera för att få igång en livlig och hätsk debatt.

3- Eller slutligen så är man de facto en pedofil och tycker förfarandet jag berättat om är ett rätt så bra upplägg för att få ensam tillgång till små barn.

Jag tror att  "Hammarhajen" arbetar på skolan i fråga eller kanske en annan i kommunen. Om han även tillhör någon av de andra kategorierna vet jag inte utan det överlåter jag till andra att ta ställning till.

Jag är i alla fall helt säker på att Hammarhajen inte kommer kunna lägga fram några som helst bevis på sina påståenden eller kommer avslöja sin rätta identitet.

Tips.....  kolla upp profilerna på inlägg som görs i alla forum. Anonyma profiler som precis startats innan man börjar kritisera andras inlägg är en varningsklocka.

Jag skriver under mina inlägg och står för det jag säger då jag håller mig till sanningen....
    Nej, jag arbetar inte i den kommun du skriver om, inte ens i samma del av landet.

Har alltså inte alls någon aning om vilket barn i Halmstad du menar (känner ingen där), men om du tycker att det låter så på mina exempel (förbereda lektion i skogen, ha lektion i skogen, gå en kortare promenad) så är det antagligen för att sådana utflykter är vanliga över hela landet.

Jag  har valt att inte lämna ut personlig information på profilsidan och det har jag rätt att avstå. Ingen kan för övrigt vara säker på att någon är "sitt rätta jag" på nätet, bilder kan manipuleras och namn hittas på. Däremot är min profil inte ny, utan ett par år kanske. 
Svar på tråden Vill du veta var dina barn är någonstans när du är på jobbet?