• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Jag plussade för två dagar sedan för första gången och är alldeles vimsig av lycka! Solig Jag är nu i v. 5 + 5 och enligt hälsovårdaren är bebisen beräknad till den 5.3.2016.

Vore så roligt att följas åt med andra som är i samma sits! Glad

• Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?
  • Nyholmskan
    elin1987 skrev 2015-08-06 18:46:21 följande:
    Jag tänker på det flera ggr om dagen. Varje gång jag går på toa kollar jag efter blod.
    Jag kollad också efter blod varje gång. Vågar inte riktigt "ta in" än att jag är gravid. I morgon har vi inskrivning. Hoppas verkligen att alla prover ser bra ut då. Om några veckor lär jag väl börja få panik över förlossningen ist.
  • ofverberg

Jag ringde Bm för att få ett tidigare ultraljud men fick inte det. Hon sa även att även fast man får ett tidigare ultraljud så kommer inte oron lägga sig, kanske för den dagen men sen vet man ju ändå inte om det händer något efter det ändå, å då kmr oron tillbaka. Å d hade hon rätt i när jag tänkte efter.

Så jag ska nog inte köpa sån där angel grej, för då kmr jag bli så nojig och lyssna varje dag för att veta att det lever.

Jag väntar till 3sept och om något händer så är det för att embryot är sjukt och kroppen känner av det, och det är ju bra, jag vill inte ha något sjukt barn.

Låter kanske tufft och hårt, men jag vet hur jag skulle reagera och bli orolig. Så låter hellre bli

• LongingForAChild
    Natalila skrev 2015-08-05 09:59:41 följande:

Fick veta något väldigt tråkigt igår. Och dålig tajming nu när man blivit gravid!
    Min sambo var otrogen i början av vårat förhållande med hans ex som vi båda hatar nu mer än något!
    Jag blir bara ledsen av tanken och vet inte alls vad som kommer hända.
    Vet att han älskar mig hur mycket som helst och han säger att han tänker göra vad som helst för att inte förlora mig... Är så arg och ledsen inombords så jag vet inte vart jag ska ta vägen :/ han fick iaf sova på soffan inatt och nu är han å jobbar... Få se om jag är hem när han kommer hem eller inte!

Huvva!! Bra att han är ärlig förstås men det påverkar ju tilliten och inte så lätt när man är gravid och hormonerna gör en ännu känsligare. Inte lätt.

Önskar jag kunde ge dig råd, med tyvärr det enda som hjälper är kommunikation och tid. Kram OM!!

• LongingForAChild

Ja här är jag i 13+4 och illamåendet har tagit en vändning till det värre denna veckan, redan spytt massor 3 dagar denna veckan... lergiganen hjälper men har så få så har bara kunnat ta en om dagen, nu har jag ringt MVC och ska be om ett till recept, vill helst inte gå på lergigan så länge men jag står verkligen inte ut, spyr ju upp allt jag ätit och så kraftiga kräkningar att jag t.o.m kissar på mig.Provat postafen 3 gånger men alla gånger har jag ca 1-1,5 timme efter jag tagit dem spytt upp allt så de hjälper ju inte.

Har nu haft illamåendet sen vecka 6, alltså i 8 veckor... jag bönar och ber att jag inte ska ha det så här hela graviditeten, även om jag skulle härda ut, detta är mitt mirakel och bara ödet vet om jag någonsin kommer bli gravid igen och för det kan jag uthärda det mesta, men inte är det kul när man inte ens kan njuta av att vara gravid. Någon annan som haft illamående så länge men kräkningar och sånt men att det ändå sen gett med sig och inte varat hela graviditeten?

• Linkken
    ofverberg skrev 2015-08-07 08:21:20 följande:

Jag ringde Bm för att få ett tidigare ultraljud men fick inte det. Hon sa även att även fast man får ett tidigare ultraljud så kommer inte oron lägga sig, kanske för den dagen men sen vet man ju ändå inte om det händer något efter det ändå, å då kmr oron tillbaka. Å d hade hon rätt i när jag tänkte efter.

Så jag ska nog inte köpa sån där angel grej, för då kmr jag bli så nojig och lyssna varje dag för att veta att det lever.

Jag väntar till 3sept och om något händer så är det för att embryot är sjukt och kroppen känner av det, och det är ju bra, jag vill inte ha något sjukt barn.

Låter kanske tufft och hårt, men jag vet hur jag skulle reagera och bli orolig. Så låter hellre bli

Via bm får du nog inte ett tidigare ul, men privat får man ju gå. Jag skulle ändå känna mig lugnare i och med att det efter att man upptäckt hjärtslag är mindre risk för missfall. Min bm rekommenderade faktiskt att jag skulle beställa ett privat ul tidigare så att jag kunde vara lugn fram till v. 13 då jag ska på mitt första.

Men detdär måste man ju känna efter själv. Ska du ta fostervattensprov och sånt då? För att se att du inte får ett "sjukt barn"?
  • Natalila
    LongingForAChild skrev 2015-08-07 09:02:04 följande:

Huvva!! Bra att han är ärlig förstås men det påverkar ju tilliten och inte så lätt när man är gravid och hormonerna gör en ännu känsligare. Inte lätt.

Önskar jag kunde ge dig råd, med tyvärr det enda som hjälper är kommunikation och tid. Kram OM!!

Ja vi har då pratat ordentlig nu och jag tror på han när han säger att de är de största misstaget han har gjort!
    Vi kämpar på även fast de kommer ta ett tag att glömma!
    Fast de förde en bra sak med sig iaf!
    Trodde inte att jag skulle bli så ledsen över de som jag blev, de är ju bara ett tecken på hur jäkla mycket jag älskar han!
  • LongingForAChild
    Natalila skrev 2015-08-07 09:26:06 följande:
    Ja vi har då pratat ordentlig nu och jag tror på han när han säger att de är de största misstaget han har gjort!
    Vi kämpar på även fast de kommer ta ett tag att glömma!
    Fast de förde en bra sak med sig iaf!
    Trodde inte att jag skulle bli så ledsen över de som jag blev, de är ju bara ett tecken på hur jäkla mycket jag älskar han!
    Jo precis!! Bara prata med varandra och ge det tid. Kram
  • junibarn19

Tror det är med tidiga UL är väldigt olika beroende på mottagning. Jag fick ett tidigt ul bara jag bad om det, pga oro. Var då i 10+0

• ofverberg

Jo jag ska ta kuv och beroende på vad det visar så gör vi nog fostervatten prov. Vi vet att vi inte skulle orka eller vilja ha ett barn me tex down syndrom.

• Natalila

Då var första hälsosamtalet gjort idag! Inskrivningen blir om en månad! :)
    Men de kändes då bra idag, jätte trevlig och gullig barnmorska oxå. :)

Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?