• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Jag plussade för två dagar sedan för första gången och är alldeles vimsig av lycka! Solig Jag är nu i v. 5 + 5 och enligt hälsovårdaren är bebisen beräknad till den 5.3.2016.

Vore så roligt att följas åt med andra som är i samma sits! Glad

• Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?
  • safiia
    pannkakan87 skrev 2015-07-26 11:03:41 följande:

Hejsan tjejer! Jag gick in i vecka 8 igår - älskar att tiden ändå trallar på. Känns fortfarande stabilt och bra. Inga blödningar, samma symptom som innan plus lite mer illamående ungefär som åksjuka eller bakisillamående. Hur mår ni? Har ni fortfarande starka symptom?

Jag har en liten fråga! Nästa vecka ska vi till GrönaLund och jag undrar lite hur ni skulle ställa er till att åka karuseller och sådär? Jag vet att man inte rekommenderar att man göra det när magen är stor men nu är jag som sagt i v8 och det syns inget på magen än. Men jag är rädd för att stresspåslaget kanske ska påverka graviditeten negativt osv. Hur skulle ni ha gjort?

Kram!

Jag har inte haft molvärk och inte mått så värst illa idag. Mitt illamående är ganska lätt, som åksjuka men inte så att jag skulle kräkas. Trött men det kanske beror på lite sömn i natt (bröllop igår och svårt att sova). Och så har jag läst på om missfall eftersom jag tycker att jag inte har så mycket symptom. Men det verkar vara rätt vanligt att inte ha så mycket symptom heller.

Det är knappas någon fara att åka karusell, men kanske du kan åka lite lugnare karuseller och inte de värsta :)

Min mage är större men det är bara uppsvälldhet, ingen gravid mage ännu förstås :)
  • I norr

Jag har knappt några symtom alls. Mår lite illa till och från men är bättre så länge jag äter...tyvärr ;) detsamma gäller molande värk å trötthet, det kommer å går.

Har däremot fått svamp, vilket inte är så kul... Någon annan som har det?

Är i v7 (6+4). Då vi gjort IVF så har jag inte kontaktat någon mödravård än utan ska kontakta kliniken om en vecka då de öppnar igen efter semestern. Verkar som att vi får ett tidigt ultraljud pga detta, så hoppas på att få det inom två-tre veckor.

• safiia

I norr- skönt att höra att andra också har lite symptom. Och givetvis skönt att må relativt bra :)

Har ni några boktips gällande graviditet? Nätet i all ära men jag gillar att ha böcker att läsa i :) funderar på att beställa vi föräldrars stora bok om barn eller mammapraktika.

• Obsession89
    I norr skrev 2015-07-26 23:46:59 följande:

Jag har knappt några symtom alls. Mår lite illa till och från men är bättre så länge jag äter...tyvärr ;) detsamma gäller molande värk å trötthet, det kommer å går.

Har däremot fått svamp, vilket inte är så kul... Någon annan som har det?

Är i v7 (6+4). Då vi gjort IVF så har jag inte kontaktat någon mödravård än utan ska kontakta kliniken om en vecka då de öppnar igen efter semestern. Verkar som att vi får ett tidigt ultraljud pga detta, så hoppas på att få det inom två-tre veckor.

Hey! Jag hade svamp i v 6 och det var fruktansvärt! Använde canesten men inte krämen utan smörjde med olja. Tog typ en vecka innan det försvann :) men sedan dess ingen svamp :)
  • elin1987

Ångesten som börjar krypa sig på nu då jag gått in på min sista semestervecka :( fick veta andra dagen på min semester att jag var gravid och jag är så tacksam att jag fått vara ledig och ta det lugnt dom första veckorna. Men snart börjar allvaret och jag är lite orolig då jag har ett väldigt fysiskt arbete, hemstäd! Ser inte fram emot att konka på dammsugare upp och ned för trappor eller städa massa toaletter när man mår dåligt... Suck :(

• Linkken
    elin1987 skrev 2015-07-27 11:24:00 följande:

Ångesten som börjar krypa sig på nu då jag gått in på min sista semestervecka :( fick veta andra dagen på min semester att jag var gravid och jag är så tacksam att jag fått vara ledig och ta det lugnt dom första veckorna. Men snart börjar allvaret och jag är lite orolig då jag har ett väldigt fysiskt arbete, hemstäd! Ser inte fram emot att konka på dammsugare upp och ned för trappor eller städa massa toaletter när man mår dåligt... Suck :(

Vet precis vad du menar. Jag jobbar inom vården och det finns arbetsuppgifter jag absolut inte skulle klara av så som jag mår nu. Är dessutom alltid ensam på jobb... Lyckligtvis har jag ännu nästa vecka ledig, så jag hoppas verkligen jag börjar må bättre innan dess, annars vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till... Har du funderat på sjukskrivning nu i början?
  • safiia
    elin1987 skrev 2015-07-27 11:24:00 följande:

Oj det låter väldigt jobbigt :(

Fick tid till inskrivning nästa vecka. Kunde inte låta bli att ta ett test till innan jag ringde även om jag vet att de visar positivt trots att man skulle ha fått missfall :P mycket starkt positivt. Men nu ska jag låsa in de test jag har kvar ;)
  • elin1987
    Linkken skrev 2015-07-27 11:52:35 följande:
    Vet precis vad du menar. Jag jobbar inom vården och det finns arbetsuppgifter jag absolut inte skulle klara av så som jag mår nu. Är dessutom alltid ensam på jobb... Lyckligtvis har jag ännu nästa vecka ledig, så jag hoppas verkligen jag börjar må bättre innan dess, annars vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till... Har du funderat på sjukskrivning nu i början?
    Jag är också helt själv på jobbet :( nej har inte funderat så mycket kring det än. Jag tänkte prova jobba och sen ta det som det kommer, går det inte så går det inte. Rätt jobbigt bara att jag är ansvarig för hela min stad, sköter all kundkontakt inköp utför städ osv så de känns gormigt att sjukskriva sig en viss procent så mina kolleger måste köra 4 mil för att hoppa in och jobba några timmar per dag.
  • elin1987
    safiia skrev 2015-07-27 11:56:16 följande:
    Oj det låter väldigt jobbigt :(

Fick tid till inskrivning nästa vecka. Kunde inte låta bli att ta ett test till innan jag ringde även om jag vet att de visar positivt trots att man skulle ha fått missfall :P mycket starkt positivt. Men nu ska jag låsa in de test jag har kvar ;)
    Jag har tagit 3 digitala bara för att kolla så veckorna ökar som dom ska ;)
  • Sofya89
    Irmisans skrev 2015-07-26 18:47:44 följande:
    På mig syns det redan och är bara i vecka 8! Fick reda på att min livmoder lutar ut mot magen för många år sedan, så tänker att det kan vara därför. Känner ju redan själv hur långt upp livmodern är :)

Kanske är liknande för dig? Men det är skönt att de kollar hur gammalt fostret är på ultraljudet sen :)
    Oplanerad Mamma
    Hur känns liv modern då ? Jag menar om det är så att man kan bli hård I nedre delen av magen då ?
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?