• Stron

Hur MP-skadad är Löfven?

Här
    t.sr.se/1JiV6Ej
    sa han nu ungefär att det finns 50 miljoner flyktingar, ett fåtal kommer hit, "några som behöver skydd ska få skydd", vi behöver folk till vården.

Osäker om jag hörd fåtal och kan lyssna igen, men "några" ser ut som en språkstörning.

Dessutom är det så få vårdutbildade som kommer att de inte ens räcker till alla med vårdbehov som kommer. Samtidigt som vi inte har pengar till svenska sköterskor som flyr till Norge, så kalkylen slår alldeles fel och är bokstavligt livsfarlig.

• Svar på tråden Hur MP-skadad är Löfven?
  • Upptagenmeninte

Han är ju helt ute och cyklar med de uttalandena. Men jag kan nog inte se just den biten som att han är "MP-skadad"?

Förvisso är han MP-skadad, men det på helt andra punkter. Bl.a. i snedfördelningen av ministerposter.

Men det här med att låtsas som det är ett fåtal flyktingar som söker skydd i Sverige, och att låtsas som att vi behöver folk till vården, det är väl lika mycket S-floskler som MP-floskler.

• FDFMGA
    Stron skrev 2015-06-29 13:55:22 följande:

Här
    t.sr.se/1JiV6Ej
    sa han nu ungefär att det finns 50 miljoner flyktingar, ett fåtal kommer hit, "några som behöver skydd ska få skydd", vi behöver folk till vården.

Osäker om jag hörd fåtal och kan lyssna igen, men "några" ser ut som en språkstörning.

Dessutom är det så få vårdutbildade som kommer att de inte ens räcker till alla med vårdbehov som kommer. Samtidigt som vi inte har pengar till svenska sköterskor som flyr till Norge, så kalkylen slår alldeles fel och är bokstavligt livsfarlig.

Nja, språkstörda sverigedemokrater har en tendens att inte kunna begripa att begreppet några kan vara relativt.

Ska se om jag hittar tråden där den notoriska asylmissbrukaren Runes - han har nog haft 1.000 nick på FL och blir ständigt bannad - gaggar på om några.

Jepp. Till slut är han nästan förtvivlad eftersom såväl Åkesson som Adaktusson använder samma stilgrepp.

Adaktusson säger till och med att Syrien ligger nära oss - och då får Runes kruppSkrattande

www.familjeliv.se/forum/thread/72796120-nagon-miljopartist-som-kan-oversatta/2/nick/73412641
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • JTA
    FDFMGA skrev 2015-06-29 14:04:05 följande:
    Nja, språkstörda sverigedemokrater har en tendens att inte kunna begripa att begreppet några kan vara relativt.
    Japp, så är det.

100 000 invandrare årligen är "några" jämfört med 1,5 miljard utfattiga människor som var och en skulle få ett mycket bättre liv i Sverige.

100 000 invandrare årligen är "alldeles för många" jämfört med vad vårt samhälle kan ta emot utan att det går sönder.

mp/s/v/c och i många fall fp/kd/m håller sig till det första perspektivet. Alla som anser att ett svenskt perspektiv är relevant i Sverige håller sig till det andra.
  • FDFMGA
    Stron skrev 2015-06-29 13:55:22 följande:

Här
    t.sr.se/1JiV6Ej

Hm, redan svart och avförd från FL.

Det är inte precis några få SD-aktivister som blir avförda från FL, ganska många av dessa har problem att greppa relativa begrepp som några.

• FDFMGA
    JTA skrev 2015-06-29 14:26:18 följande:
    Japp, så är det.

100 000 invandrare årligen är "några" jämfört med 1,5 miljard utfattiga människor som var och en skulle få ett mycket bättre liv i Sverige.

100 000 invandrare årligen är "alldeles för många" jämfört med vad vårt samhälle kan ta emot utan att det går sönder.

mp/s/v/c och i många fall fp/kd/m håller sig till det första perspektivet. Alla som anser att ett svenskt perspektiv är relevant i Sverige håller sig till det andra.
    Jepp. Stilgreppet är ju tveeggat.

Eller passar kanske allra bäst om man argumenterar som du.

Min poäng är väl närmast att om man inte begriper hur Löfven, Fridolin eller Åkesson använder "några" om, trots allt, rätt många och varför de gör detta - så är det nog inte mycket överhuvudtaget man kan förstå.
  • JTA
    FDFMGA skrev 2015-06-29 14:32:43 följande:
    Jepp. Stilgreppet är ju tveeggat.

Eller passar kanske allra bäst om man argumenterar som du.

Min poäng är väl närmast att om man inte begriper hur Löfven, Fridolin eller Åkesson använder "några" om, trots allt, rätt många och varför de gör detta - så är det nog inte mycket överhuvudtaget man kan förstå.
    Snarare än ett stilgrepp är det en total missuppfattning av förtroendet vi givit dem.

Vilka anser du svenska politiker skall företräda och främja? Sveriges befolkning eller alla andra?
  • FDFMGA
    JTA skrev 2015-06-29 14:38:28 följande:
    Snarare än ett stilgrepp är det en total missuppfattning av förtroendet vi givit dem.

Vilka anser du svenska politiker skall företräda och främja? Sveriges befolkning eller alla andra?
    Jag anser inte att Sverige är eller kan vara ett isolat.

Jag anser att svenska politiker i grunden ska företräda de åsikter de gått till val på.

Men jag anser att argumentet "Vi tar ju bara emot några få av världens alla flyktingar" inte är särskilt lyckat, inte om man är för en fortsatt liberal asylpolitik, däremot kan det vara lyckat om man argumenterar utifrån någon slags flyktingutilitaristiskt perspektiv.
  • JTA
    FDFMGA skrev 2015-06-29 15:01:08 följande:
    Jag anser inte att Sverige är eller kan vara ett isolat.

Jag anser att svenska politiker i grunden ska företräda de åsikter de gått till val på.

Men jag anser att argumentet "Vi tar ju bara emot några få av världens alla flyktingar" inte är särskilt lyckat, inte om man är för en fortsatt liberal asylpolitik, däremot kan det vara lyckat om man argumenterar utifrån någon slags flyktingutilitaristiskt perspektiv.
    Givetvis är ingen man en ö. Politik handlar dock om prioriteringar.

S & mp implementerar förvisso de åsikter de gått till val på. De stämmer förstås inte överens med folkviljan, vilket förklarar i stort sett hela SDs framgång.

Hur kan argumentet "vi tar emot ett fåtal" vara lyckat ur ett flyktingutilitaristiskt perspektiv? Jag trodde utilitarism handlade om mesta möjliga lycka för största möjliga antal. Om hjälpen hade riktats till platserna där den behövs hade mellan 100 och 1000 gånger fler flyktingar kunnat hjälpas för samma peng.
  • Nerfherder

MPskadad. Intressant ordval. Med tanke på att löfven samarbetar med mp är det inte konstigt med influenser därifrån. Tänk om någon enda SD:are kunde se saker lite mindre... svartvitt.

• FDFMGA
    JTA skrev 2015-06-29 15:12:08 följande:
    Givetvis är ingen man en ö. Politik handlar dock om prioriteringar.

S & mp implementerar förvisso de åsikter de gått till val på. De stämmer förstås inte överens med folkviljan, vilket förklarar i stort sett hela SDs framgång.

Hur kan argumentet "vi tar emot ett fåtal" vara lyckat ur ett flyktingutilitaristiskt perspektiv? Jag trodde utilitarism handlade om mesta möjliga lycka för största möjliga antal. Om hjälpen hade riktats till platserna där den behövs hade mellan 100 och 1000 gånger fler flyktingar kunnat hjälpas för samma peng.
    Av skälet att du någon av de tidigare gångerna du var mer aktiv här skrev en hel del om flyktingpolitik ur ett "största möjliga nytta till största antal flyktingar"-perspektiv.

Se det som en rätt mild passning som du returnerade med att tjonga till med folkviljan.

Själv föredrar jag vanlig hederlig demokrati i stället för självutnämnda uttolkare av folkviljor.
Svar på tråden Hur MP-skadad är Löfven?