• Stron

Hur MP-skadad är Löfven?

Här
    t.sr.se/1JiV6Ej
    sa han nu ungefär att det finns 50 miljoner flyktingar, ett fåtal kommer hit, "några som behöver skydd ska få skydd", vi behöver folk till vården.

Osäker om jag hörd fåtal och kan lyssna igen, men "några" ser ut som en språkstörning.

Dessutom är det så få vårdutbildade som kommer att de inte ens räcker till alla med vårdbehov som kommer. Samtidigt som vi inte har pengar till svenska sköterskor som flyr till Norge, så kalkylen slår alldeles fel och är bokstavligt livsfarlig.

• Svar på tråden Hur MP-skadad är Löfven?
  • JTA
    FDFMGA skrev 2015-06-29 15:30:10 följande:
    Av skälet att du någon av de tidigare gångerna du var mer aktiv här skrev en hel del om flyktingpolitik ur ett "största möjliga nytta till största antal flyktingar"-perspektiv.

Se det som en rätt mild passning som du returnerade med att tjonga till med folkviljan.

Själv föredrar jag vanlig hederlig demokrati i stället för självutnämnda uttolkare av folkviljor.
    Då är vi överens om att hjälp på plats är det givna valet utifrån ett utilitaristiskt perspektiv.

Även jag föredrar demokrati. Statistik från erkända undersökningsinstitut är inte "självutnämnda uttolkare av folkviljan". Se länken nedan som refererar några av dem:

www.tino.us/2015/05/silent-majority-58-procent-anser-att-invandring-ar-for-stor/

Att denna och föregående regering ändå anser sig ha mandat för en politik som går på tvärs med den statistiskt säkerställda folkviljan, är däremot ett demokratiunderskott. Man anser sig förstå bättre än folket. Det skulle kunna stämma, men är inte sannolikt eftersom man inte kan presentera några lösningar på de problem som ändå uppstår pga den förda politiken. Man vill ju knappast ens diskutera den.
  • Upptagenmeninte
    Nerfherder skrev 2015-06-29 15:17:24 följande:

MPskadad. Intressant ordval. Med tanke på att löfven samarbetar med mp är det inte konstigt med influenser därifrån. 

Nej, det är inte konstigt. Men något som är konstigt är att MP har fått såpass stor makt över den politik de rödgröna driver. Ser man till den andel röster som MP fick har de fått alldeles för mycket att säga till om (deras maktandel motsvarar alltså inte den väldigt sparsamma andel röster MP fick i valet).

Det var den snedfördelningen jag syftar på när jag pratar om "MP-skadad". S har tvingats ge upp alltför mycket för att få någon makt överhuvudtaget, vilket de inte hade fått utan stödet från MP.
  • Nerfherder
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-29 15:56:54 följande:

Nej, det är inte konstigt. Men något som är konstigt är att MP har fått såpass stor makt över den politik de rödgröna driver. Ser man till den andel röster som MP fick har de fått alldeles för mycket att säga till om (deras maktandel motsvarar alltså inte den väldigt sparsamma andel röster MP fick i valet).

Det var den snedfördelningen jag syftar på när jag pratar om "MP-skadad". S har tvingats ge upp alltför mycket för att få någon makt överhuvudtaget, vilket de inte hade fått utan stödet från MP.

Så du är alltså TS?

Förövrigt hade garanterat SD försökt regera med MP, om det hade gett dem mera makt.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2015-06-29 15:55:29 följande:
    Då är vi överens om att hjälp på plats är det givna valet utifrån ett utilitaristiskt perspektiv.

Även jag föredrar demokrati. Statistik från erkända undersökningsinstitut är inte "självutnämnda uttolkare av folkviljan". Se länken nedan som refererar några av dem:

www.tino.us/2015/05/silent-majority-58-procent-anser-att-invandring-ar-for-stor/

Att denna och föregående regering ändå anser sig ha mandat för en politik som går på tvärs med den statistiskt säkerställda folkviljan, är däremot ett demokratiunderskott. Man anser sig förstå bättre än folket. Det skulle kunna stämma, men är inte sannolikt eftersom man inte kan presentera några lösningar på de problem som ändå uppstår pga den förda politiken. Man vill ju knappast ens diskutera den.
    Jag anser också att invandringen borde vara mindre men inte på grund av att Sverige skärper asylkraven utan för att allt  färre människor borde behöva tvingas fly.

Jag tror inte på en demokrati som utgår från mer eller mindre klantigt eller tendentiöst utformade frågeställningar.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Upptagenmeninte
    Nerfherder skrev 2015-06-29 16:05:03 följande:
    Så du är alltså TS?
    Nej, absolut inte. Vad får dig att tro det?
    Nerfherder skrev 2015-06-29 16:05:03 följande:
    Förövrigt hade garanterat SD försökt regera med MP, om det hade gett dem mera makt.

Säkert. Och jag ser inget fel i det egentligen, så länge partierna klarar av att kompromissa och komma fram till en politik som fungerar. Jag tror inte att det hade fungerat i praktiken.

Men rent teoretiskt ser jag inget fel i samarbeten mellan olika partier, så länge båda kan få fram delar av deras politik, så. Och givetvis "en maktandel" som är anpassad till valresultatet.
  • Nerfherder
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-29 16:21:24 följande:

Nej, absolut inte. Vad får dig att tro det?Säkert. Och jag ser inget fel i det egentligen, så länge partierna klarar av att kompromissa och komma fram till en politik som fungerar. Jag tror inte att det hade fungerat i praktiken.

Men rent teoretiskt ser jag inget fel i samarbeten mellan olika partier, så länge båda kan få fram delar av deras politik, så. Och givetvis "en maktandel" som är anpassad till valresultatet.

Tolkade ditt första inlägg som TS.

Den är ju anpassad till valresultat. SD fick 13%. Resten 87%.
  • Upptagenmeninte
    Nerfherder skrev 2015-06-29 16:53:57 följande:
    Den är ju anpassad till valresultat. SD fick 13%. Resten 87%.
    "Resten" är inte ett politiskt parti. ;)

Med din logik skulle man också kunna säga att det är extremt underligt att MP sitter i regeringen, då MP fick 7% och resten 93%.
  • Nerfherder
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-29 16:58:46 följande:

"Resten" är inte ett politiskt parti. ;)

Med din logik skulle man också kunna säga att det är extremt underligt att MP sitter i regeringen, då MP fick 7% och resten 93%.

Vadå? Menar du att SD skulle ha mer inflytande för att de är ett enda parti?
  • Upptagenmeninte
    Nerfherder skrev 2015-06-29 17:01:55 följande:
    Menar du att SD skulle ha mer inflytande för att de är ett enda parti?
    Jag tycker att inflytandet för respektive politiskt parti i grunden kommer från oss. Folket, de som har röstat fram alla partier som finns i riksdagen.

I ett samarbete borde ju då ett parti som har fått ett större stöd från folket också ha ett större inflytande.

Det är, enligt mig, orimligt att ett parti som endast fått stöd hos 7% av det svenska folket... att det lilla 7%-partiet ska få 33% av ministerposterna i en regering.

MP har ett otroligt svagt stöd hos folket, grovhugget fick de bara hälften av rösterna som SD fick i föregående val. 
  • Nerfherder
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-29 17:21:03 följande:

Jag tycker att inflytandet för respektive politiskt parti i grunden kommer från oss. Folket, de som har röstat fram alla partier som finns i riksdagen.

I ett samarbete borde ju då ett parti som har fått ett större stöd från folket också ha ett större inflytande.

Det är, enligt mig, orimligt att ett parti som endast fått stöd hos 7% av det svenska folket... att det lilla 7%-partiet ska få 33% av ministerposterna i en regering.

MP har ett otroligt svagt stöd hos folket, grovhugget fick de bara hälften av rösterna som SD fick i föregående val. 

Tyck på du. Du borde gå en kurs i hur sveriges demokrati fungerar. Googla på "koalitionsregering" till att börja med.
Svar på tråden Hur MP-skadad är Löfven?