Hur definierar man alkoholism?
Hej!Gick med som medlem idag i huvudsak för att komma i kontakt med andra som lever med någon som dricker för mycket. Eller rättare sagt någon som har dryckesvanor som stör på något sätt. Jag lever med en man sedan många år tillbaka som alltid har haft ett stort intresse för alkohol. För en tid sedan diskuterade jag med en killkompis om vad det är som definierar en alkoholist. Enligt honom - som är normaldrickande - är en alkoholist en person som missköter sitt jobb, som ofta är sjukskriven, missköter ekonomin osv. Allt enligt schablonen. Men är det verkligen så enkelt och lätt att definiera? I mitt fall handlar det om en man som aldrig är sjukskriven, som sköter sitt jobb prickfritt, aldrig kör samma dag han druckit och ej heller påverkas ekonomin av drickandet. Dessutom tränar han tre gånger i veckan. Egentligen handlar hans problem mer om hur han dricker -ensam- och hemma-drickare och hur han blir när han dricker -ful i munnen, i viss mån obehaglig, arg mm. Han dricker aldrig lagom utan det handlar om 5.8 X ca 6 stycken per gång. Ibland dricker han flera gånger i veckan och ibland blir det ett uppehåll på någon vecka men är sedan igång igen. Han verkar självmedicinera på något sätt. man kan säga att han tar "fylledagar".
Är han alkoholist eller periodare?
Naturligtvis har jag talat med honom om detta många gånger. Han går uteslutande i försvarsställning och vägrar att erkänna att han sagt eller gjort vissa saker när han varit berusad. Han kan till exempel använda ord som idiot, jävla tomte, korkad och vara både dryg och sarkastisk. Jag ser att jag inte når fram till honom med diskussioner. Det här problemet finns även i "nyktert tillstånd". Har jag inte sagt, gjort osv. Han dricker till han somnar på soffan och är rätt osocial av naturen. När jag råkar nämna att han kanske har alkoholproblem- eller att jag har problem med det?- och antyder att han kan tagga ner lite och inte dricka så mycket, exploderar han.Han har ingen alkoholism i släkten, dock personer med väldigt kort stubin. Han är uppväxt i en familj där det aldrig har druckits nåt vidare. Hans mor är frireligiös.Igår hade han haft en jobbig dag på arbetet. Det löste han med att dricka 9 stycken 5.8 or och somna på soffan. I morse var han uppe sju och fungerade som vanligt. Det finns inget konkret att ta på. Det är det som gör det så jobbigt. Är det någon annan som känner igen sig i detta? Vore intressant att bolla lite tankar med någon.