• klyban

Hur definierar man alkoholism?

Det finns diagnoskriterier för missbruk, dessa har man definitivt som grund.
    Men innebär inte att det finns någon slags linje i sanden, där man är missbrukare eller inte.
    Utan det kan vara svårt att avgöra i en del fall.

Jag vara antar att man menar med alkoholist, är just ett missbruk av alkohol.

• klyban
    chanelza skrev 2015-06-26 01:25:52 följande:
    Han är 45 år. En person med höga krav på sig själv. Mycket prestationskrav om man säger så. Vi har levt ihop i 27 år och har två barn i övre tonåren. Det är svårt detta för när vi träffades var man alltid ute o festade. I perioder har han jobbat hysteriskt o då har han druckit mindre. Aldrig avstått helt om man säger så. Men på ett ok sätt. Man kan säga att alkoholen har kommit och gått i hans liv. Senare år har han dock druckit intensivare och starkare öl. Tycker de sista åren att hans lynne har försämrats när han dricker o det tycker jag är oroväckande. Jag är inte rädd för honom även om han är otrevlig. Tycker det är ledsamt bara. Detta har kommit smygande. Han vill alltid ha öl hemma

Det låter mer som han är beroende av alkohol.
    Än att vara en missbrukare per definition.

Det i sig kanske inte är någon direkt tröst.
    Då han är otrevlig med öl i kroppen.

• klyban
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-06-26 07:08:55 följande:
    att vara periodare är att vara alkoholist. 

Jag lever med en periodare , sköter sitt jobb prickfritt och är närvarande familjefader. 

Jag har läst kriterierna ovan och han fyller många av dom och skulle diagnostiseras som alkoholist om han kom in under behandling 

Jag kommer att lämna min man pga alkoholen för att det är så mycket som förstörs och han förstår inte själv hur illa det är och hur han sårar sin familj.  Att bete sig som ett svin fre-sön och förstöra semestern på olika sätt är aldrig okej någonsin.  

Han är världens snällaste och underbaraste men alkoholismen äter upp både honom och mig. 

Din definition av alkoholist är = missbrukare?
    För det är sant, man behöver inte dricka varje dag, för att uppfylla kriterier för ett missbruk.

Varför inte filma han i smyg, när han är full och dummar sig.
    Och visar när han är nykter?
    Det kan för många vara en väckarklocka, för en förändring.

Sen ska man vara medveten om att det är inte mängden som man dricker som är problemet.
    Det är i hur man blir, vissa ska alltid bli dumma på alkohol.
    Andra blir bara goa och pratiga.
    Min erfarenhet genom åren, är att de som blir konstiga och dumma på alkohol.
    Har ovanligt ofta någon mindre psykiskt i botten.

• klyban
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-06-26 11:16:39 följande:
    Efter 11 år ihop har jag gjort allt. Utan något som helst resultat. Han vill inte förstå. Han skulle kunna ha adhd, stämmer in ganska mycket på dom kriterierna.

ADHD och alkohol, är en dålig kombo.
    Om du mår dåligt, och försökt i 11år.
    Så kanske du inte ska tveka längre.

Du får väl ställa ett sista ultimatum, exakt hur detta ska utformas är en bra fråga.
    Men kanske endast lite på fredag på kvällen och lite mer på lördagen.
    Och se hur det funkar, men antagligen kommer det inte funka alls.
    När du väl valt och ställa ultimatumet, så får man ha fingertoppskänsla.
    Om det är ett mini avkall på er uppgörelse, är det ett stort avkall.
    Ja, då är det inte mycket att diskutera längre.

• klyban
    chanelza skrev 2015-06-26 12:59:29 följande:
    Till er som följer kan jag säga att jag har ett inlägg under psykisk ohälsa som hänger ihop med detta. Tyckte att det hörde bättre in där. Kolla om ni vill."Manisk eller narcissistiska drag"

Är du diagnostiserad?
    Varför inte söka om du inte gjort detta innan, och red ut detta.
    Om nu det är så du misstänker, att det kan vara nått med dig(om det nu ens gäller dig, och inte bara undrar)..

• klyban
    Anonym (ulla) skrev 2015-06-26 13:26:06 följande:
    Jag har läst din andra trådstart.

Om jag ska vara ärlig, tycker jag att du ska sluta bekymra dig om vilka ev. diagnoser din man har, det hjälper inte på din situation. 

Du har det inte bra. Sök hjälp till dig själv.
    Att förstå en annan person, kan visst hjälpa TS situation.
    Dock inte lösa den.
  • klyban
    Anonym (ulla) skrev 2015-06-26 17:07:13 följande:
    Har du hört om medberoende?

All "förståelse" och "tycka synd om" tar energi och tid från TS, som hon kunde använda på sig själv och barnen.
    Att förstå en annans psykiska problem, har inget med medberoende att göra.
  • klyban

Du har buntat ihop två saker till en, det är detta jag opponerade mig emot.

Har inte satt mig in i hela problematiken och frågeställningen.
    Så ska se sen om jag gör detta och återkommer med ett svar.

Svar på tråden Hur definierar man alkoholism?