• chanelza

Hur definierar man alkoholism?

Hej!

Gick med som medlem idag i huvudsak för att komma i kontakt med andra som lever med någon som dricker för mycket. Eller rättare sagt någon som har dryckesvanor som stör på något sätt. Jag lever med en man sedan många år tillbaka som alltid har haft ett stort intresse för alkohol. För en tid sedan diskuterade jag med en killkompis om vad det är som definierar en alkoholist. Enligt honom - som är normaldrickande - är en alkoholist en person som missköter sitt jobb, som ofta är sjukskriven, missköter ekonomin osv. Allt enligt schablonen. Men är det verkligen så enkelt och lätt att definiera? I mitt fall handlar det om en man som aldrig är sjukskriven, som sköter sitt jobb prickfritt, aldrig kör samma dag han druckit och ej heller påverkas ekonomin av drickandet. Dessutom tränar han tre gånger i veckan. Egentligen handlar hans problem mer om hur han dricker -ensam- och hemma-drickare och hur han blir när han dricker -ful i munnen, i viss mån obehaglig, arg mm. Han dricker aldrig lagom utan det handlar om 5.8 X ca 6 stycken per gång. Ibland dricker han flera gånger i veckan och ibland blir det ett uppehåll på någon vecka men är sedan igång igen. Han verkar självmedicinera på något sätt. man kan säga att han tar "fylledagar".

Är han alkoholist eller periodare?

Naturligtvis har jag talat med honom om detta många gånger. Han går uteslutande i försvarsställning och vägrar att erkänna att han sagt eller gjort vissa saker när han varit berusad. Han kan till exempel använda ord som idiot, jävla tomte, korkad och vara både dryg och sarkastisk. Jag ser att jag inte når fram till honom med diskussioner. Det här problemet finns även i "nyktert tillstånd". Har jag inte sagt, gjort osv. Han dricker till han somnar på soffan och är rätt osocial av naturen. När jag råkar nämna att han kanske har alkoholproblem- eller att jag har problem med det?- och antyder att han kan tagga ner lite och inte dricka så mycket, exploderar han.Han har ingen alkoholism i släkten, dock personer med väldigt kort stubin. Han är uppväxt i en familj där det aldrig har druckits nåt vidare. Hans mor är frireligiös.Igår hade han haft en jobbig dag på arbetet. Det löste han med att dricka 9 stycken 5.8 or och somna på soffan. I morse var han uppe sju och fungerade som vanligt. Det finns inget konkret att ta på. Det är det som gör det så jobbigt. Är det någon annan som känner igen sig i detta? Vore intressant att bolla lite tankar med någon. 
  • Svar på tråden Hur definierar man alkoholism?
  • Anonym (J)

Det låter ju helt klart som att han är deprimerad och försöker läka sig själv med alkohol, om han inte redan räknas som alkoholist så kommer han vara det snart.

Tyvärr kan du inte göra någonting för att hjälpa honom förrän han själv inser att han behöver hjälp.

Hur länge har detta pågått? Hur länge har ni varit tillsammans? Hur gammal är han?

• klyban

Det finns diagnoskriterier för missbruk, dessa har man definitivt som grund.
    Men innebär inte att det finns någon slags linje i sanden, där man är missbrukare eller inte.
    Utan det kan vara svårt att avgöra i en del fall.

Jag vara antar att man menar med alkoholist, är just ett missbruk av alkohol.

• chanelza

Han är 45 år. En person med höga krav på sig själv. Mycket prestationskrav om man säger så. Vi har levt ihop i 27 år och har två barn i övre tonåren. Det är svårt detta för när vi träffades var man alltid ute o festade. I perioder har han jobbat hysteriskt o då har han druckit mindre. Aldrig avstått helt om man säger så. Men på ett ok sätt. Man kan säga att alkoholen har kommit och gått i hans liv. Senare år har han dock druckit intensivare och starkare öl. Tycker de sista åren att hans lynne har försämrats när han dricker o det tycker jag är oroväckande. Jag är inte rädd för honom även om han är otrevlig. Tycker det är ledsamt bara. Detta har kommit smygande. Han vill alltid ha öl hemma

• Mascaraklumpar

Missbruk (enligt DSM-IV) ? om minst ett av följande kriterier uppfylls under en och samma tolvmånadersperiod:

1. Upprepat bruk som leder till att individen misslyckas med att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skolan eller i hemmet.

2. Upprepat bruk i situationer som medför betydande risk för fysisk skada (t ex rattfylleri).

3. Upprepade problem med rättvisan då personen varit påverkad.

4. Fortsatt bruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av berusning.

Beroende (enligt DSM IV) ? om minst tre av följande kriterier uppfylls under en och samma tolvmånadersperiod:

1. Ökad tolerans ? behov av påtagligt ökad mängd pga. påtagligt minskad effekt.

2. Abstinens ? karakteristiska abstinenssymptom eller återställare.

3. Använder t ex alkohol i större mängd eller under längre tid än vad som avsågs.

4. Varaktig önskan eller misslyckade försök att begränsa eller kontrollera bruket.

5. Mycket tid ägnas åt att få tag på t ex alkohol, använda alkohol eller hämta sig från effekten.

6. Viktiga aktiviteter ? på jobbet och fritiden, sociala aktiviteter etc. överges eller minskas på grund av bruket.

7. Bruket av ex alkohol fortsätter trots att man vet att fysiska eller psykiska besvär förvärras

• Anonym (:))

En alkolist skulle jag säga en som inte klara sig utan alkoholen... Måste ha alkohol för att funka helt enkelt... Alkohol missbruk skulle jag kalla den som blir allt för personförändrad, skadar sig själv eller andra, ljuger ( ingår även i alkolismen), alkoholen är en viktig del i livet men man kan vara utan utan att få abstinens osv ( här ingår rätt många människor, tyvärr).. Det är en väldigt smal gräns mellan båda..

• Anonym (Ledsen)

att vara periodare är att vara alkoholist. 

Jag lever med en periodare , sköter sitt jobb prickfritt och är närvarande familjefader. 

Jag har läst kriterierna ovan och han fyller många av dom och skulle diagnostiseras som alkoholist om han kom in under behandling 

Jag kommer att lämna min man pga alkoholen för att det är så mycket som förstörs och han förstår inte själv hur illa det är och hur han sårar sin familj.  Att bete sig som ett svin fre-sön och förstöra semestern på olika sätt är aldrig okej någonsin.  

Han är världens snällaste och underbaraste men alkoholismen äter upp både honom och mig. 

• Anonym (:))
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-06-26 07:08:55 följande:

Jag lever med en periodare , sköter sitt jobb prickfritt och är närvarande familjefader. 

Jag har läst kriterierna ovan och han fyller många av dom och skulle diagnostiseras som alkoholist om han kom in under behandling 

Jag kommer att lämna min man pga alkoholen för att det är så mycket som förstörs och han förstår inte själv hur illa det är och hur han sårar sin familj.  Att bete sig som ett svin fre-sön och förstöra semestern på olika sätt är aldrig okej någonsin.  

Han är världens snällaste och underbaraste men alkoholismen äter upp både honom och mig. 

Förstår dig, du gör helt rätt!!! En människa kan bara ändrad om den själv vill :( Jag och gubben sluta dricka helt för snart 2 år sedan. Jag har väl alltid varit en svamp, ska det vara så ska det vara... Men har inga problem att vara utan. Jag blev inte farlig men hade mycket minnesluckor... När gubben drack kunde han bli väldigt aggressiv... Som blev värre från att inte minas vart han varit eller sovit, elaka ord till slag... Sista gången så höll han på att ha igäll mig... Tog stryp grep ( inte första gången ) denna gång släppte han inte... Blev räddad av ett ungdoms gäng som precis kom av en buss, tack Gud.... Man kanske skulle ha gått då, men han fick stanna och vi börja vårat nyktra liv... Han har aldrig rört mig efter det... Och jag är inte rädd för honom, men vet också att en dag kanske han väljer flaskan... Då går jag!!! ( han ser sig forfarande som en alkohol missbrukare )

Alkohol kan vars underbar på många sätt, en livsnjutning... Men tyvärr är det inte många av oss som klarar av den :( och tyvärr väntar bara folk att man ska dricka igen.. Människor fattar inte vad den gör med människan.. Och överallt serveras den :(

Lycka till :)
  • klyban
    chanelza skrev 2015-06-26 01:25:52 följande:
    Han är 45 år. En person med höga krav på sig själv. Mycket prestationskrav om man säger så. Vi har levt ihop i 27 år och har två barn i övre tonåren. Det är svårt detta för när vi träffades var man alltid ute o festade. I perioder har han jobbat hysteriskt o då har han druckit mindre. Aldrig avstått helt om man säger så. Men på ett ok sätt. Man kan säga att alkoholen har kommit och gått i hans liv. Senare år har han dock druckit intensivare och starkare öl. Tycker de sista åren att hans lynne har försämrats när han dricker o det tycker jag är oroväckande. Jag är inte rädd för honom även om han är otrevlig. Tycker det är ledsamt bara. Detta har kommit smygande. Han vill alltid ha öl hemma

Det låter mer som han är beroende av alkohol.
    Än att vara en missbrukare per definition.

Det i sig kanske inte är någon direkt tröst.
    Då han är otrevlig med öl i kroppen.

• klyban
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-06-26 07:08:55 följande:

Din definition av alkoholist är = missbrukare?
    För det är sant, man behöver inte dricka varje dag, för att uppfylla kriterier för ett missbruk.

Varför inte filma han i smyg, när han är full och dummar sig.
    Och visar när han är nykter?
    Det kan för många vara en väckarklocka, för en förändring.

Sen ska man vara medveten om att det är inte mängden som man dricker som är problemet.
    Det är i hur man blir, vissa ska alltid bli dumma på alkohol.
    Andra blir bara goa och pratiga.
    Min erfarenhet genom åren, är att de som blir konstiga och dumma på alkohol.
    Har ovanligt ofta någon mindre psykiskt i botten.

Svar på tråden Hur definierar man alkoholism?