Inlägg från: Anonym (:)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (:))

Hur definierar man alkoholism?

En alkolist skulle jag säga en som inte klara sig utan alkoholen... Måste ha alkohol för att funka helt enkelt... Alkohol missbruk skulle jag kalla den som blir allt för personförändrad, skadar sig själv eller andra, ljuger ( ingår även i alkolismen), alkoholen är en viktig del i livet men man kan vara utan utan att få abstinens osv ( här ingår rätt många människor, tyvärr).. Det är en väldigt smal gräns mellan båda..

• Anonym (:))
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-06-26 07:08:55 följande:

att vara periodare är att vara alkoholist. 

Jag lever med en periodare , sköter sitt jobb prickfritt och är närvarande familjefader. 

Jag har läst kriterierna ovan och han fyller många av dom och skulle diagnostiseras som alkoholist om han kom in under behandling 

Jag kommer att lämna min man pga alkoholen för att det är så mycket som förstörs och han förstår inte själv hur illa det är och hur han sårar sin familj.  Att bete sig som ett svin fre-sön och förstöra semestern på olika sätt är aldrig okej någonsin.  

Han är världens snällaste och underbaraste men alkoholismen äter upp både honom och mig. 

Förstår dig, du gör helt rätt!!! En människa kan bara ändrad om den själv vill :( Jag och gubben sluta dricka helt för snart 2 år sedan. Jag har väl alltid varit en svamp, ska det vara så ska det vara... Men har inga problem att vara utan. Jag blev inte farlig men hade mycket minnesluckor... När gubben drack kunde han bli väldigt aggressiv... Som blev värre från att inte minas vart han varit eller sovit, elaka ord till slag... Sista gången så höll han på att ha igäll mig... Tog stryp grep ( inte första gången ) denna gång släppte han inte... Blev räddad av ett ungdoms gäng som precis kom av en buss, tack Gud.... Man kanske skulle ha gått då, men han fick stanna och vi börja vårat nyktra liv... Han har aldrig rört mig efter det... Och jag är inte rädd för honom, men vet också att en dag kanske han väljer flaskan... Då går jag!!! ( han ser sig forfarande som en alkohol missbrukare )

Alkohol kan vars underbar på många sätt, en livsnjutning... Men tyvärr är det inte många av oss som klarar av den :( och tyvärr väntar bara folk att man ska dricka igen.. Människor fattar inte vad den gör med människan.. Och överallt serveras den :(

Lycka till :)
Svar på tråden Hur definierar man alkoholism?