• Anonym (Ofrivilligt barnlös)

Kan inte glädjas med andra som får barn.. Någon mer?

Jag och min sambo har inte skyddat oss på över 2 år, men det var först för ca 1 år sedan vi verkligen försökte bli gravida genom att pricka ägglossningar, men utan resultat. Jag fick PCOS diagnos i december och har nu ätit tredje omgången Pergotime utan resultat..

Personer i vår omgivning får barn på rullande band och jag kan inte längre glädjas åt dem, vilket känns otroligt jobbigt för jag är ju egentligen glad för deras skull, men min sorg är större.. Idag kom senaste barnet till två hyfsat nära vänner, men istället för att glädjas med dem, gråter jag. Jag klarar inte ens av att se bilden på deras barn på facebook eller att skicka ett grattis-sms och jag vet ärligt talat inte om jag kommer orka träffa dom överhuvudtaget nu när de har ett nyfött barn. Kanske när det blivit 1 år.. men nu eller de närmsta månaderna? Nej, det går inte för det gör alldeles för ont, fruktansvärt ont. Det låter hårt och jag känner mig hemsk, men det är såå svårt för mig att stå ut i detta och att se andras lycka när jag själv mår så otroligt dåligt över att det aldrig tycks bli vår tur, känns outhärdligt. Det är inte "bara" barn jag känner eller har nära mig som jag mår dåligt av att tänka på eller se, utan jag mår dåligt av barnvagnar, nallar, nappar, gravida - ja, allt som har med barn att göra. Det räcker att jag ser små barn på film, så gråter jag.

Anledningen till att jag skriver här är för att jag känner mig så otroligt ensam i detta och undrar om det finns någon som är i samma sits..?

• Svar på tråden Kan inte glädjas med andra som får barn.. Någon mer?
  • neverpreggo

Inte ett ovanligt fenomen alls.

• Anonym (Le)

Jag känner exakt som dig... jag och min partner har försökt i några år nu. . Med två missfall och försöker att bli gravida igen men det tar sig aldrig. Min mens var försenad nu i en vecka som den aldrig annars är och gav falska förhoppningar. .den kom idag . :( de flesta på jobbet har fått barn de senaste månaderna och min sambos bror och hans flickvän fick sitt nu i april ..vi skulle fått vårat samtidigt om det inte blivit ett mf... och jag är jätte glad för alla deras skull men jag gråter och gråter och känner en enorm sorg . Du är inte ensam. Jag har träffat deras baby och det har gått ok. Men jag kan inte hålla i henne . Känns jobbigt när de frågar om jag vill det.

Anonym (Le) skrev 2015-06-17 20:38:19 följande:

Jag känner exakt som dig... jag och min partner har försökt i några år nu. . Med två missfall och försöker att bli gravida igen men det tar sig aldrig. Min mens var försenad nu i en vecka som den aldrig annars är och gav falska förhoppningar. .den kom idag . :( de flesta på jobbet har fått barn de senaste månaderna och min sambos bror och hans flickvän fick sitt nu i april ..vi skulle fått vårat samtidigt om det inte blivit ett mf... och jag är jätte glad för alla deras skull men jag gråter och gråter och känner en enorm sorg . Du är inte ensam. Jag har träffat deras baby och det har gått ok. Men jag kan inte hålla i henne . Känns jobbigt när de frågar om jag vill det.

:( Usch.. mf är största fastan tycker jag, om man väl lyckats bli gravid. Lider med er! Jag förstår att du har svårt att hålla i barnet.. jag klarar som sagt inte ens av att träffa dom. Tycker det är jobbigt, men måste backa för min egen skull.
    Jag hoppas att det tar sig för er snart, att ni får det där pluset och att det går vägen!!
  • Anonym (bebisverkstan)

Alltså fy på mig nu, men jag undrar om det är mindre chans att bli gravid om man är ledsen? Äsch, jag vet inte.. Tänker på hormoner o.s.v. Men det kan i alla fall inte vara så hälsosamt att gråta varje gång man ser en bebis. 
    Usch, jag tycker så synd om er. Det kanske tar ÅR innan ni blir gravida och att under den tiden vara så ledsen när man ser barn måste tära på både förhållande och sig själv. Mår era partners lika dåligt?

Anonym (bebisverkstan) skrev 2015-06-18 08:55:07 följande:

Alltså fy på mig nu, men jag undrar om det är mindre chans att bli gravid om man är ledsen? Äsch, jag vet inte.. Tänker på hormoner o.s.v. Men det kan i alla fall inte vara så hälsosamt att gråta varje gång man ser en bebis. 
    Usch, jag tycker så synd om er. Det kanske tar ÅR innan ni blir gravida och att under den tiden vara så ledsen när man ser barn måste tära på både förhållande och sig själv. Mår era partners lika dåligt?

Det finns mycket som påverkar om man blir gravid eller ej, men det går inte att säga generellt att man inte blir gravid om man är ledsen eller deprimerad. Jag har svårt att bli gravid eftersom jag lider av PCOS.

Klart att det tär att blir ledsen av att se andra barn eller någonting som påminner om barn. Det är jättejobbigt givetvis, men man kan inte bara stänga av det..

Min sambo mår inte lika dåligt som jag. Han är ledsen för att det aldrig tar sig, men han mår inte dåligt av att se barn eller sådant som påminner om barn.
  • Anonym (B)

Jag förstår dig till fullo tyvärr.

Dina känslor är helt förståeliga.

Var snäll mot dig själv. Du behöver inte umgås med vissa om det känns alltför jobbigt för dig just nu. Förklara för de om du orkar.

Gör saker som får dig att må bra.

Var snäll mot dig själv.

Varm kram!

Anonym (B) skrev 2015-06-18 11:57:26 följande:

Jag förstår dig till fullo tyvärr.

Dina känslor är helt förståeliga.

Var snäll mot dig själv. Du behöver inte umgås med vissa om det känns alltför jobbigt för dig just nu. Förklara för de om du orkar.

Gör saker som får dig att må bra.

Var snäll mot dig själv.

Varm kram!

Tack!! Jag försöker vara snäll :)
  • Anonym (Le)
    Anonym (bebisverkstan) skrev 2015-06-18 08:55:07 följande:

Det är ju inte så att man går och är ledsen över allt i livet. Men det komer ju stunder då det är extra jobbigt. Speciellt när det nyligen blivit ett missfall exempelvis. Men jag har inga problem att glädjas åt annat i livet. Och till dig som startade tråden. .lycka till och du kommer sakta men säkert vänja dig! <3
    Anonym (Le) skrev 2015-06-18 13:25:37 följande:
    Det är ju inte så att man går och är ledsen över allt i livet. Men det komer ju stunder då det är extra jobbigt. Speciellt när det nyligen blivit ett missfall exempelvis. Men jag har inga problem att glädjas åt annat i livet. Och till dig som startade tråden. .lycka till och du kommer sakta men säkert vänja dig! <3
    <3
Svar på tråden Kan inte glädjas med andra som får barn.. Någon mer?