• Cyanea

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Poffa skrev 2015-11-25 07:29:40 följande:

Pebble Plus verkar vara det enda eller ett av få babyskydd som är säkerhetsklassad i-size. Ska visst också vara mest säker för krockar från sidan. Bor man i en storstad är ju det den största risken istället för framifrån. Sen var den enkel att sätta fast och ta loss. Var nästan omöjlig att fösta fel med bältet.

Knäppisen hoppas vi håller sig borta hädanefter Annars får jag öva igen på andning och positivt tänkande...

På tal om andning! Är det någon som testat webbaserad profylax kurs. Vi är nämligen lite sugna på det. Har svårt att hinna gå på kurs och tänkte att vi kunde nyttja lite jul ledighet till att göra en webkurs.

Aha!! Vilken tur, jag gillade den bättre än den andra modellen (som jag glömt vad den hette...) men tänkte att det kanske inte var värt 1000:- mer bara för att den var lite snyggare ;) Det låter som något för oss, bor ju i storstad och det känns som en dum investering att envisas med ett nytt babyskydd om det inte håller för lite allt möjligt. Bra också om den är enkel att ta loss eftersom vi tänkt knäppa fast den på vagnen (när vi gör kortare ärenden). Tack!! 

Tyvärr inte, och har heller inte hört någon annan göra det :( Men varför inte, liksom? Det borde väl funka alldeles utmärkt. Betydligt billigare också, antar jag? Själv ska jag på första delen av profylaxkursen ikväll :D 
    maka011 skrev 2015-11-25 10:28:07 följande:

Är barnvakt åt min normalt sett förtjusande 2 åriga systerdotter. Nyss nämnda har entrat en alldeles horribel trotsperiod och skriker och slåss så fort något går emot. Börjar fundera på vad jag har gett mig in på. ;)

Hahaha!! Men du vet väl hur det är, "andras ungar, egna barn" ;) Föreställ dig de rosaskimrande glasögonen som kommer vara på med ditt eget barn, du kommer knappt höra gnället när det är ditt eget barn ;) (Ok, säkert inte så mycket sant, men det är mitt mantra när jag får krupp på småbarn runtomkring)
  • Cyanea
    Love is everything skrev 2015-11-25 14:07:35 följande:

Första året var rena drömmen för oss! Han sov hela nätterna, vilade två timmar mitt på dagen, åt som en häst - av allt, var glad, men busig i princip jämt och tyckte livet var på topp. Nu är det desto tuffare med lämningar på dagis, ångest i mammahjärtat för att man lämnar honom 50 tim i veckan till vilt främmande människor, 3-årstrots och en sån otrolig envis vilja att man knappt får andas utan att det är fel... Men samtidigt en mycket bra ålder att få syskon, han äter själv, går på toa själv, leker själv (längre stunder) går själv, hoppar upp i bilstolen själv och tar på sig själv. Är en riktig hjälpreda hemma och fantastisk i allt han funderar och tänker på. Pratar med lillebror och sjunger ibland, gosar gärna med magen och berättar för alla att när snön och tomten varit här, kommer hans lillebror minsann.
    Så på sätt och vis är jag glad att det tog lite tid med syskonförsöket, det hade varit tuffare med en 1,5-2åring nu...
    Först ville vi ha barn tätt, det fick inte skilja för lång tid, vi började när O inte ens fyllt 1 år. Men när tiden gick och man blev mer och mer stressad kom vi förbi punkten: hur vi än gör kommer det inte kunna skilja 1,5 år mellan barnen, ett syskon får helt enkelt komma om det kommer och framförallt när! En sten släpptes och det blev lättare och lättare allting, denna graviditeten har jag tagit som en klackspark i jämförelsevis. Oooops! Ett långt och utsvävande inlägg...

Ha det bra därute!

Jätteroligt att du delar med dig :) Det är så svårt när man inte har barn att ens föreställa sig livet efter, så det är riktigt härlig input. 

Även om jag fortfarande inte tagit in att vi förhoppningsvis snart har en alldeles egen liten dotter i familjen tänker jag ändå mycket på syskon. I den bästa av världar vill jag att hon ska få ett syskon så hon slipper bära det omedvetna ansvaret att vara föräldrarnas enda barn och allt vad det kan innebära och har någon att dela tunga bitar med i livet (som när föräldrarna bråkar m.m.). Helst hade jag också sett att det var ca 2 år mellan dem, vilket känns osannolikt när man behöver IVF, så jag tror inte att du förstår hur skönt det är att läsa ett annat perspektiv på det. Det gör kanske inte så mycket om det är fler år mellan, kanske är storasyskonet mer redo att dela med sig då? För att inte tala om att det klarar sig bättre på egen hand när man är tung och gravid? 

Så tack :D 
  • Cyanea

Igår var vi på profylaxkurs och det var så himla bra!!! 

Superduktig kursledare som verkligen pratade mitt och makens språk. Bra info om vad vi har att vänta oss. Användbara övningar som eventuellt kan hjälpa på förlossningen. Tydliga riktlinjer för vad partnern kan göra för att underlätta och vad som förväntas av honom. Helt underbart, helt enkelt!! 

För mig är det värt varenda krona och mer därtill. Än så länge har jag ju inte kopplat att tanken är att vi ska få med oss ett barn hem därifrån, så förberedelserna hjälper till med tankarna. Jag behöver inte ha kontroll över förlossningen, men jag vill känna mig trygg i att vi tar oss igenom det och ha saker att distrahera mig med. 

På kursen träffade vi även ett annat par som berättade under fikat att de också gjort IVF. Helt fantastiskt att sitta och prata om det med någon annan som förstår och höra att vi faktiskt delar många känslor och upplevelser. 

Vi ska tillbaka på måndag, och just nu är jag så entusiastisk att jag knappt kan vänta :D 

• Cyanea
    Love is everything skrev 2015-11-26 12:23:24 följande:

Cyanea: Åh, tack! Ja, visst är det bra att höra olika sidor?
    Vad roligt!! Kan verkligen sakna någon att prata om allt som hör ivf till... Det är aldrig det samma med andra.

Någon som funderat på om vi skulle starta en facebookgrupp (sluten för bara oss) där vi kan lägga upp bilder och prata vidare om allt även när de fötts? Någon som är intresserad?

JA!! Så himla lustigt, för jag satt och tänkte på det på vagnen senast igårkväll ;) Jag är på om ni andra är på.
  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-11-26 15:18:02 följande:

Åh en sådan där dålig dag idag! Trots att målet med v.30 idag är nått...
    Hade hemskt ont igår som kom när jag skulle kissa på kvällen. Krampade i hela underlivet och nedre delen av magen. Kändes som om jag skulle svimma. Trots att jag slutade kissa så slutade det ej göra ont. La mig och vilade och ringde sedan BB. BM tyckte att det lät som sammandragningar och sa åt mig att duscha varmt samt lägga mig och vila sedan. Gjorde som hon sa och det lättade.

Idag har det känts bättre, men ilade till på väg hem från jobbet. Bebisen har jag känt av men väldigt lite. Blir orolig direkt. Jag är HOPPLÖS! Var ju ändå hos BM och lyssnade på bebisens hjärta igår också. Har en tid på tisdag igen.

Usch, obehagligt :( Hatar såna där dåliga dagar, men det är väl kanske bara att acceptera att vi har dem. Det är säkert inget fel på ditt lilla mirakel, utan bara att du är orolig och barnet är lite trött. 

Dock tycker jag ändå att du ska höra av dig igen till förlossningen och se om du inte kan få komma in och kika så allt är bra om du fortsätter att känna dig så orolig. Tror som sagt inte att något är fel, men med vår resa i bagaget är det svårt att bara släppa oron. 

Du är inte ensam om att känna den där oron i tid och otid, hoppas att din lille plutt snart börjar stöka omkring så du kan pusta ut <3 
  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-11-26 17:36:02 följande:
    Tack fina!

Pyret rör på sig, bara lite slö... Vet att den lever i alla fall. Är bara en dålig dag. Spar mina BB besök till dagar när jag ej känner något. Men jag är sååå glad att bo i en stad där det tar 10 minuter med bilen till det BB vi valt samt där det går att få vård om man behöver på några minuter. Skulle jag sitta ute på landet i detta läge skulle jag ha panik jämt haha
    Skönt att den rör sig, då är det säkert helt ok. Jag har börjat försöka "visualisera" barnet framför mig. Efter en aktiv dag eller en dag jag själv gjort en del känns det liksom mer naturligt att Liten inte är lika pigg som vanligt. Tänker mig att bebis måste vila rätt mycket och säkert påverkas av alla ljud omkring mig samt hur jag själv mår. Små barn ska ju sova väldigt, väldigt mycket, framförallt när de växer. 

Instämmer på den punkten, det är skönt att det är nära in så man kan kasta sig iväg när som helst och inte behöva köra flera mil för att få hjälp. 
    Love is everything skrev 2015-11-26 19:09:24 följande:

Nu har jag startat en grupp! Sök på samma titel som vi heter här, symbolen är en lila ikon med en nalle på. Ansök om att gå med så godkänner jag!

Åh vad roligt!! Ska skicka en ansökan snarast :D 
  • Cyanea
    Love is everything skrev 2015-11-26 19:09:24 följande:

Nu har jag startat en grupp! Sök på samma titel som vi heter här, symbolen är en lila ikon med en nalle på. Ansök om att gå med så godkänner jag!

Hmm, jag lyckas inte hitta den. Är det en dold grupp? (vilket vore himla bra, jag har inte gått ut på FB med at
  • Cyanea
    Lady1986 skrev 2015-11-26 20:34:43 följande:

Tänkte precis fråga hur man hittar gruppen? Får se om jag går med eller inte, vi har inte varit öppna med vår ivf.

Är den dold ska det inte synas för någon som inte är medlem i gruppen. Har varit med i ett gäng såna grupper utan att någon utanför kunnat se :) 
  • Cyanea
    Love is everything skrev 2015-11-26 20:45:05 följande:

Den är helt dold förmodligen... Hur löser man det? Antingen skriver ni ert namn här och så lägger jag till er som vän och sen i gruppen eller så måste jag göra den synlig tills alla är tillagda och sen göra den dold.

Jag tippar på att det är det bästa, så gruppen kan vara hemlig/dold. Vi som vill gå med kan ju skicka PM till dig med namn, så skickar du vänförfrågan och bjuder in :) Hur låter det? 
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015