• Cyanea

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Lady1986 skrev 2015-11-01 11:43:19 följande:

Känner mig lugnare nu efter era kommentarer :) Jag hade också behövt bli fastspänd om jag skulle ligga på ett speciellt sätt, och inte hade jag kunnat sova heller och det känns ju "farligare" isf.

Jomen eller hur!! XD
    Linda8110 skrev 2015-11-01 12:28:44 följande:
    Ja det finns så sjukt mycket saker som man måste ta med en STOR nypa salt! Jag tror det är därför alla barnmorskor ger en förbud att googla samt till familjeliv hihihi men man kan ju inte lyda allt :D haha
    Hahaha!! Nej, lite rebell måste man väl få vara ;) 
  • Cyanea

Nu har jag och maken shoppat för första gången till Liten! Vi insåg snabbt att vi säkert kommer handla 85% fel grejer eftersom vi inte har en aning om vad vi har att förvänta oss, så vi provar metoden "köpa ett gäng olika modeller för att se vad som funkar för att sedan komplettera med det bästa", vi får väl se hur komplicerat det blir ;) 

Nu får vi väl se hur mycket panikångest jag får ikväll för att jag "jinxat" graviditeten ;) 

• Cyanea
    Lady1986 skrev 2015-11-01 16:34:43 följande:
    Fina saker! :) Jag vill också shoppa! Vårt flyttlass går imorn, sen så ;)
    SPÄNNANDE!! Då blir det boande till tusen alltså ;) Jättestort lycka till imorgon, hoppas allt går jättebra :D
    Linda8110 skrev 2015-11-01 19:21:08 följande:

V.26 (25+3) magen växer och gror! Även resten av kroppen växer haha vart ska detta sluta? 

Fin du är :D Hihi, vi kommer bli stora som hus allihopa - vackra hus ;) 
    maka011 skrev 2015-11-01 19:28:51 följande:

Så blev det ännu ett besök på förlossningen. Få fosterrörelser igår och extremt få idag. Ringde och rådfrågade eftersom det brukar vara hela havet stormar där inne morgon och kväll. De tyckte att en koll var på sin plats. Men allt såg bra ut. Pyret hade bara vänt sig inåt, som jag misstänkte.

Usch, det är så jobbigt att behöva oroa sig :( Bra av dig att åka in och kolla upp det, tycker jag. Skönt att det var bra också. Det är besvärligt det där med rörelserna, vissa dagar är det rent hopplöst. Liten lägger sig också inåt ibland, och då flera dagar i sträck, så man är bra mör i slutet. 
    Love is everything skrev 2015-11-01 20:19:43 följande:

Att man gärna ska ligga på vänster sida finns flera forskningsstudier på. Det är för att bebis inte ska trycka på vena cava, den undre hålvenen som pumpar blodet till nedre delen av kroppen bla livmodern. Man kan bli yr och svimfärdig bl.a. På operation lägger vi tex alla kvinnor på vänster sida direkt som ska göra kejsarsnitt. Jag märker att bebis inte gillar när jag ligger på rygg, sover helst på sidan, dock lika mycket på båda sidor.

Om man önskar planerat snitt utan speciella medicinska belägg krävs samtal med barnmorska på Auroramottagningen och sen ett samtal med en gynekolog i mitt landsting. 

Cyanea: Det ser väl ut som en jättebra start med kläder!  Vad mysigt! Själv har jag köpt till allt extra och tagit fram både vagga, säng, vagn, babyskydd, skötväska, täcken, kuddar, filtar och tvättat alla kläder och sorterat i storlek... Haha! Vad ska jag göra sen när jag är hemma? :-P Har iofs rätt mycket att göra på inredningsfronten, älskar barnrumsinredning!! 

Lady1986: Kan det vara salt som fattas kanske?

Det känns himla logiskt! :) 

Tack, skönt att höra. Din lista var hemskt bra, så tack så mycket för den :D Haha, du är verkligen redo för allt! Du får väl laga matlådor och baka bullar ;) Åh, barnrum <3 Vi kan inte bestämma oss alls för vad vi ska göra med Litens rum, så det kommer nog dröja ;) Var ska er lilla sova i början? I egen säng eller i er säng? 
  • Cyanea
    maka011 skrev 2015-11-02 12:36:58 följande:

Pyret har fått en ny vana där inne.
    Sen en vecka tillbaka ungefär har hen börjat att lägga sig väldigt högt upp i magen. Sådär högt så det trycker på lungor och ger mig andnöd högt upp. Inte helt behagligt. Haha.

14 veckor kvar.. Jisses..

Det där känner jag igen!! Så gör Liten också - inte det minsta trevligt ;) Tänk att det ska bli ännu trängre därinne... 
    Linda8110 skrev 2015-11-02 15:07:13 följande:
    Tror det är magsyra och magsäcken som trycker på. Livmodern ligger strax ovanför naveln nu och längre upp än den kommer inte bebben ännu :)
    Vet inte, jag upplever samma sak som maka011. När Bm tog SF-måttet för ett par veckor sedan var hon uppe vid revbenen med måttbandet, så i snitt fall ligger livmodern väldigt nära magsäck och lungor. Sen ligger det säkert lite tarmar emellan som agerar ännu mer stoppning och trycker på ;) n
  • Cyanea

Mina sammandragningar är envetna, så imorse ringde jag upp MVC. De var inte oroade, men tyckte att det lät som läge att ta urinprov och göra en odling. Sen fick jag även en läkartid till på torsdag, och rekommendation att sjukskriva mig fram till dess. Det kommer jag inte göra, jag jobbar liksom bara 25% och borde klara något om dagarna ;) Skönt att de ska kolla upp det, men jäkligt irriterande att sammandragningarna inte ger sig. 

• Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-11-03 05:57:17 följande:

Woop woop ÄNTLIGEN tvåsiffrigt! :D

Yay!!! Grattis :D Visst känns det häftigt!? 
    Love is everything skrev 2015-11-03 06:41:32 följande:

Härligt Linda8110!!

Här är en annan som har lilleman högt upp, gärna under höger revben med rumpan. Det har börjat bukta ut ordentligt där och så blir det stenhårt ibland. Storebror låg också så med rumpan, fast på vänstra sidan sista 10 veckorna typ... Fick luta mig åt sidan när jag skulle äta och kunde knappt köra bil.

Haha, vad ska de där uppe och göra ;) Hur känner du att det är just rumpan? Jag känner en del, men har ingen aning om vad som är vad på henne...! 
    Lady1986 skrev 2015-11-03 11:56:38 följande:

Härligt Linda 8110 :) Jag har ett par dagar kvar, sen är jag där jag med. Idag ska vi iväg och lyssna på lillens hjärta :) Det ska bli kul, har hört att det ska vara en riktigt häftig upplevelse :) Min knodd har de senaste dagarna legat och försökt typ borra sig ut genom magen på höger sida om naveln haha. Den vägen kommer han ju inte ut iaf!

Naaw, hjärtljud är underbart att höra <3 Hur gick det för dig? Haha, känner igen den där känslan, då känns det verkligen som en liten alien man har i magen ;) 
    Linda8110 skrev 2015-11-03 19:21:28 följande:

Träffade läkaren idag och kommer börja jobba 50% från och med imorgon. Känns sååå skönt!

Min barnmorska var så söt när jag satt och väntade på läkaren. Hon sa "kom in till mig och vänta istället". Jag vickade på huvudet och bad henne lyssna på hjärtat så det fick jag göra. ;)

Åh vad skönt att höra! Du ska inte behöva pressa dig. Vad härligt att du verkar ha en så go barnmorska :) 

• Cyanea

Idag var jag en snabbis på MVC för att lämna mitt urinprov för odling. De är helt underbara på min MVC, jag känner mig väl omhändertagen av dem. Dessvärre fick jag reda på att min ordinarie BM är sjukskriven och kommer vara det en längre period. Jag är inte jätteförtjust i min BM, men det känns lite snopet att i v. 28 inte ha en fast BM att höra av mig till när saker händer. Jag är ju trygg på min MVC, men det hade ju varit skönt att ha lite kontinuitet i besöken. Förra besöket var det vikarie av andra skäl, nästa gång är det en annan vikarie... Suck! Vad ska man göra? 

• Cyanea

Tack tjejer. Det kan ju bli hur bra som helst, så vi får hoppas på det. 

Jag tyckte att gårdagens BM sa att de skulle höra av sig med svar om odlingen när de visste. Hittade de inget skulle de höra av sig idag, annars skulle jag få svar på läkartiden imorrn. Det är så jag uppfattade det, så jag hoppas att det är så. Ingen har ringt idag i alla fall. 

Hoppas märkligt nog att odlingen ska visa på UVI...! Det vore en så enkel lösning på problemet med sammandragningarna, även om jag förstås inte vill vara sjuk eller ta mediciner. Jag vill inte dra ner ytterligare på tempot och jag vill inte att hon ska komma orimligt tidigt. 

• Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-11-04 21:21:06 följande:

Nu har jag i alla fall beslutat mig för att gå och ta influensavaccinet! Jag har forskat runt så mycket hos alla jag känner som har kunskap samt läst mycket och tittat på tv-doktorn som sa att det är det absolut bästa man kan göra som gravid för att barnet ska få en bra start och att minska risken för att man själv blir väldigt sjuk. Så ja, på fredag eller i början av nästa vecka ska jag knata till VC och sticka mig i armen. Min BM blev så glad när jag sa att jag ändrat mig och ska ta det haha.

Det låter väl jättebra. Berätta gärna hur det går! Tänker att jag nog också kommer att ta det, men fegar lite smått för att jag inte vill bli sjuk ;) 
    maka011 skrev 2015-11-04 23:29:13 följande:

Idag har jag och pyret varit på spa. Och det har varit en gudomlig dag!Sa till the hubbie efteråt att i julklapp önskar jag mig att få bli fisk så jag kan flyta runt jämt. :)

Åh vad härligt!!! Ska också på spa snart, nästa helg. Fick du några restriktioner eller är allt ok att göra? 
  • Cyanea

Nyss hemkommen från läkaren. Världens underbaraste läkare!! Jag har varit hos henne en gång tidigare och var lika förtjust i henne då. Brukar annars avsky läkare... eller, i alla fall känna mig väldigt korkad. 

Nu är tappen ordentligt kollad på alla sätt och vis. Den är tittad på, känd på och ultraljudad, och den ser kanon ut. Hon mätte inte supernoga, men fick fram att den var mellan 3-4 cm lång och stängd. Den öppnade sig inte heller när jag hostade. Livmodern reagerade inte på tryck, så den är inte överkänslig heller. Hon var helt lugn och sa att mina sammandragningar är helt ok då, jag behöver inte ändra något i vardagen mer än att lyssna på kroppen när jag får ont. Underbart!!

Dock hade provsvaren inte kommit, så vi vet inte om jag har UVI än. Skulle det vara positivt ska de göra ännu en odling och därefter eventuellt sätta in antibiotika. 

Superskönt att veta att jag inte kommer föda inom den närmaste tiden, det är ju annars min stora noja :D 

När hon kollade med VUL visade hon hur nära Litens huvud är min urinblåsa, och det är inte så konstigt att jag behöver kissa jämt och jämt. Urinblåsan ligger helt klämd under livmodern. När jag blev förvånad log läkaren och sa "Det är inte så konstigt, nu är du ju höggravid så då blir det så." 

Höggravid, tänkte jag. Har jag kommit så långt nu? Uppenbarligen, för på lördag går jag in i sista trimestern :D 

Hoppas allt är bra med er andra därute <3 

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015