• Cyanea

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Linda8110 skrev 2015-10-01 20:44:24 följande:
    Ja ibland är det svårt att låta bli att läsa samt att lägga sig i. Läste någonstans förut om människor som tyckte att IVF borde vara förbjudet eftersom det är onaturligt och att det finns en orsak till att vi ej bör få barn. Jag dog lite av ilska.

Precis på samma sätt som jag ofta ger mig in i diskussioner med okunniga sverigedemokrater. Dvs jag förstår dig! Jag har också svårt att hålla käft samt att låta bli ;)
    Fy fasen vad arg man blir på såna människor... Många har så mycket åsikter om saker de inte borde ha åsikter om. Gav mig dessvärre in i en annan debatt på en väns facebooksida. Min kompis vill inte ha barn (vilket jag tycker är underbart att hon står för! Det finns så många oälskade barn, varför skaffa om man inte vill ha?) och har då lagt ut de senaste dagarnas artiklar om folk som undanber andra att fråga när man tänker skaffa barn. En idiot svarar förstås att han inte tycker att man ska behöva undvika frågan, vilket jag gick igång på...! 

Kan bara instämma med dig. Jag har ändå i min utbildning tränats i att inte ta diskussioner med folk som inte går att "övertala", eller att liksom bara stå för sin egen åsikt och inte kommentera andras mer än så... jag borde liksom veta bättre än att ge mig in i sånt här. Men käften är stor och fingrarna kliar :P 
  • Cyanea

Förresten - jag har ett tips! Twilfit (åtminstone det i Nordstan Gbg) har börjat sälja stödstrumpor :D De är fina dessutom, ser ut som helt vanliga knästrumpor men är så jäkla sköna när man stått upp lite för länge. Inga svullna anklar idag trots massor med pyssel hemma :D 

• Cyanea

Love is everything - Say what?! Varför måste du köpa ett bälte? Får du inte ett från sjukgymnasten? Tråkigt att du har så ont vännen, hoppas innerligt att det blir bättre snart <3 

Lady1986 - Känner igen det där! Min syster fyllde jämnt nyligen och hade bett mig att sjunga på hennes kalas. Jag provade flera olika låtar hemma, men varenda gång slutade det med att jag grät FLODER. I slutänden fick jag sjunga en sång som absolut inte passade varken tillfället eller henne, för tänkte jag på henne kunde jag inte göra det ;) Sen började jag gråta på en kundtoalett när låten "Something stupid" spelades. Normalt sett gillar jag den inte särskilt, men just då kändes texten så rar att tårarna bara rann ;) 

Linda8110 - Åh, grattis till tydliga sparkar!!! <3 Ilningarna skulle ju kunna vara foglossningar. Var exakt gör det ont? Känner igen det där med lugn bebis... Liten kan vara aktiv i 2-3 dagar och sedan "stilla" i lika många därefter. Nu har jag börjat vänja mig så smått, men blir fortfarande nervös varje gång. Jag har sett på UL en gång att hon ligger med benen inåt när jag inte känner så mycket, så är det säkert för din lilla guldklimp också. No worries :) 

Maka011 - Vad kul med shopping!!! Längtar efter att sätta igång samtidigt som jag inte riktigt vill börja handla...! Hehe, känner igen det där med urinblåsan - Liten har börjat använda min som slagpåse :P 

Nesistas - Usch vad tråkigt att höra om sammandragningar och förkortad cervix :S Men jag är glad att du mår bra av sjukskrivningen :) Skönt att allt såg bra ut hos bm. Hoppas att det fortsätter bra! 

Ananas - mysigt med hjärtljud <3 Ja, visst längtar man så man blir galen?! 

• Cyanea

Hej allihop!! 

Jag har nu läst igenom alla 50 (!!!!!) inlägg som skrivits sedan jag senast var inne. Allt är bara bra med mig och med Liten, så no worries! Jag är bara världens klantigaste ;) Åkte bort i helgen och glömde min dator ungefär 40 mil hemifrån...! Jag har väntat hela veckan på att den ska komma med posten då jag inte kan logga in någon annanstans. Min mail finns inte mer sedan förra helgen, jag kan inte mitt lösenord och kan alltså inte be om ett nytt...! Typiskt mig ;) Förlåt att jag oroat er! Men vad underbara ni är som märker att jag var borta <3 <3 <3 Har saknat er massor!! 

Magen växer som tusan! Har fått ett nytt "problem" som jag längtat efter att fråga er om. När jag går ur sängen på morgonen smätter det till i magen (tänk som ett gummiband som går av) varpå ett "band" i samma höjd som naveln drar som tusan. Det är alltid vänster sida. Det är ingen sammandragning, för jag blir inte hård, men det är obehagligt. Någon som känner igen detta? 

Idag har jag också varit hos sjukgymnasten för fogarna. De har egentligen inte varit så farliga den senaste veckan, har alltid ont i den främre men ingen fara. Sjukgymnasten skickade hem mig med lite övningar, ett bälte och en kil-kudde jag ska sitta på. Underbara grejer!! Eventuellt ska jag senare få låna TENS-apparat och/eller akupunktur. 

Jag ligger lite efter, men här kommer veckans mage! Den är från i måndags, v. 23+2, så förhoppningsvis kommer en ny imorgon ;) 

KRAM på er!!! 

• Cyanea

Jag har ingen aning om varför mitt inlägg fick en ledsen smiley högst upp, skit i den ;) 

• Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-10-09 21:58:17 följande:
    I min gravidapp så står det att från vecka 23 så är det vanligt att man har ont just på sidan av magen. Detta för att ligamenten som håller upp livmodern töjer sig när barnet rör på sig. Är säkert det som stämmer in på dig!

Fin du är! Du bär upp magen med grace :) tittar alltid på dina små fötter som alltid står lite inåt hihi, sött!

Typiskt att du glömde din dator! Men så skönt att du är tillbaka så vi slipper oroa oss <3 kram!
    Det låter ju väldigt logiskt när du skriver det. Tycker att magen är mindre på morgonen när jag går upp, men ganska snabbt putar den ut mer och mer, antar att ligamenten kanske drar som tusan för att försöka hålla kulan inne så gott det går och sedan misslyckas? ;) 

Tack, vad du är gullig! 

Jag ska nog sätta "senil-rem" på datorn så jag aldrig mer tappar bort den... Det var en jobbig vecka ;) 
    Poffa skrev 2015-10-10 07:40:11 följande:

Åh idag kände jag första riktiga buffen sparken inne i magen. Så underbart . Har bara känt lite fladder och diffusa rörelser innan.

Åh vad härligt!!! Grattis till tydliga rörelser :D 
    Lady1986 skrev 2015-10-10 07:58:55 följande:

Cyanea: Ajabaja, inte skrämmas sådär ;) skönt att du mår bra. Jag tror också att det är ligamenten som spökar för dig.

Poffa: Åh vad härligt! Så coolt med rörelser :)

En fråga till er alla: Vad smörjer ni in magen och bröstet med för olja, om ni gör det? Något tips?

Förlåt ;) Tack för svar, det känns ju lite logiskt att det skulle kunna vara ligamenten. 

Jag smörjer morgon och kväll med BioOil. Köpte egentligen den bara för att mitt apotek inte hade något annat inne mer än mandelolja (som jag inte får ha på jobbet pga nötallergier) och olivolja (som jag avskydde doften på). Sen har jag liksom fäst mig vid den. God doft och den absorberas snabbt av huden så man inte behöver vänta i hundra år innan man kan klä på sig för att inte kladda ner kläderna. Dock dyr, och jag tror inte alls att den förhindrar bristningar. Men den känns skön när magen stramar och kliar. 
  • Cyanea

Går in i v. 25 och gravidmånad 7 idag - Woho!!! Detta firas med att åka och kolla på barnvagnar :D Har inte vägt mig på 3 veckor och chockades av att ha gått upp hela 2,5 kg sedan sist! Nu jäklar ska jag bli fet :P Hoppas ni andra har en underbar helg <3 

• Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-10-10 10:25:51 följande:
    Coolt med månad 7!!! Jag får vänta 2v till, åååå vad tiden går sakta! Haha!

Lycka till med barnvagn! Gick ju sådär för oss förra helgen så nu måste jag vänta in tills det känns som rätt tillfälle igen.

Kram!
    Visst gör den :P Jag som satt och tänkte på att det ju är 4 månader (gravidmånader) kvar och att det är evigheter - aldrig är man nöjd ;) 

Ja, man behöver nog vara på rätt humör för att leta vagn. Vilken djungel!!! Och vad svårt det är att veta vad man/bebis vill ha. 
    Linda8110 skrev 2015-10-10 11:48:36 följande:

Fick precis med små bebisduttar på film <3

Naaaaw!!! <3 
  • Cyanea

Vagnletande gick finfint! Var hos Babyproffsen och Nids4Kids. Ogillade verkligen Nids4Kids... så dit åker vi nog aldrig mer. Men Babyproffsen var ju hur trevliga som helst!! 

Vi har nog bestämt oss för en Emmaljunga Super Viking i grått. Den verkar passa våra behov perfekt och den kändes SÅ bra!! Vi frågade när vi bör beställa den, och säljaren rekommenderade att ha is i magen. Ju tidigare vi hämtar vagnen, ju tidigare löper garantin ut. Och jag har inget trängande behov av att ha den hemma än på ett tag, så vi väntar ;) Men det känns grymt skönt att ha så gott som bestämt oss, nu vet vi ju vilken färg vi kommer ha och vilka tillbehör vi ska införskaffa. 

Jag gillar att man kan sätta på adaptrar på vagnen och klicka på babyskyddet. Känns som ett stort plus för mig i alla fall :) Det ska passa bl.a. Maxi Cosi, så det känns som att det lutar mot att bli en sån. 

Sen hittade jag världens fantastiskaste kudde! Det är nog en amningskudde fast lite större, och på en bild använde en gravid kvinna den i sängen. När jag klämde på den hade den små mjuka kulor inuti och var sååå skön! Jag måste nog ha en sån... men tyckte inte att jag hade råd idag... kommer säkert att åka tillbaka imorrn och köpa den i alla fall när jag sovit ännu en usel natt ;) Fler än jag som har svårt att ligga bekvämt nu för tiden? Några bra tips? 

• Cyanea
    Love is everything skrev 2015-10-10 21:41:35 följande:

Cyanea: Välkommen tillbaka! Måste ha bältet pga foglossningen och sjukgymnasten står inte för den kostnaden direkt... Så det var skönt att det gick att hitta ett begagnat! Ska börja med individanpassad bassängträning om nån vecka, gör nog gott!

Linda8110: Över 140 sägs väl vara flickor? Första gången med sonen var hjärtljuden 154, sedan var de mellan 127-140 så teorin stämmer väl hyfsat där. Denna gången var det 148, det är säkert lägre nästa gång.

För övrigt kan jag verkligen tipsa om en vagn där man kan sätta fast babyskyddet med en adapter, det är guld värt! Vårt babyskydd Acta Graco är riktigt rymligt och bra och sonen fick rum i det läääänge jämfört med sina mindre kompisar som hade ex Axxkid.

Jag tycker att det låter så märkligt att de inte står för kostnaden! Jag gick ifrån min sjukgymnast med både bälte och sittkudde i handen, och då upplever i alla fall jag att mina smärtor inte är lika illa som jag tror att dina är. Jag förstår liksom inte varför du behöver betala ditt bälte medan jag gick ut med ett "alldeles gratis". Men hoppas att det blir bättre för dig snart. Inte alls kul med ont :( 
    Linda8110 skrev 2015-10-10 22:02:41 följande:
    EXAKT samma vagn som blev min favorit :) Får se om det blir en sådan eller om jag ändrar mig vid djupare forskning.
    Åh vad kul!!! Berätta gärna hur du tänker om det ifall du byter vagn ;) Jag har försökt läsa på lite på diverse barnvagnsbloggar, det verkar som att enda nackdelen med vagnen är just att den inte blir så liten när man fäller ihop den och att den är lite lång ifall man ska åka kollektivt (åtminstone med sittdelen). Inte så jättemånga centimetrar längre än andra vagnar, men kanske tillräckligt för att vara besvärligt för vissa. 

Vilken färg är du sugen på? Jag älskar verkligen den grå :D Och har du tänkt något kring punkteringsfria- eller lufthjul? 
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015