• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Världsmedborgare

Jag kan minnas fel, men jag tror att de stora förlorarna mitt emllan två val, brukar vara de som för tillfället har makten.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-01-09 17:51:49 följande:
    Sitter på telefonen då det är svårt att se detaljer. Vad är motsvarande siffror för S, M och SD?
    Du drog alltså slutsatsen vilka de största förlorarna är utan att ha sett siffrorna Glad
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-01-09 17:47:57 följande:
    KD har ökat marginellt under 2016 enligt din sida. Största förloraren procentuellt sett är MP.

Jag ser nu att jag hade fel när det gäller KD men eftersom det partiet inte ens når 4 procents-spärren så saknar nog det betydelse, en röst på KD är en röst i sjön.

Nej förra årets stora förlorare var sverigedemokraterna som tappade 2,1 % och moderaterna som tappade 1,5%. Socialdemokraterna däremot ökade med hela 2 procent.

Förra året gick de rödgröna bäst. Sämre gick det för alliansen. Allra sämst gick det för de brunblå alternativet.
  • Rataxes
    Kung Markatta skrev 2017-01-09 18:13:54 följande:

Kan också vara intressant att jämföra med senaste valet:

Ja men det är ju ointressant då Bullshit inte kan påvisa någon rödgrön uppgång.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-01-09 18:04:39 följande:
    Jag ser nu att jag hade fel när det gäller KD men eftersom det partiet inte ens når 4 procents-spärren så saknar nog det betydelse, en röst på KD är en röst i sjön.

Nej förra årets stora förlorare var sverigedemokraterna som tappade 2,1 % och moderaterna som tappade 1,5%. Socialdemokraterna däremot ökade med hela 2 procent.

Förra året gick de rödgröna bäst. Sämre gick det för alliansen. Allra sämst gick det för de brunblå alternativet.
    Nja, vad mig anbelangar så får gärna KD hamna på 3,9 procent vid nästa val. Det gynnar bara regeringspartiet att röster på KD annars kunde ha lagts på ett riksdagsparti.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    Rataxes skrev 2017-01-09 18:17:58 följande:
    Ja men det är ju ointressant då Bullshit inte kan påvisa någon rödgrön uppgång.

Det är som är unikt i svensk politik just nu är att de rödgröna, om det vore val idag och trots att man befinner sig i mitten av mandatperioden, skulle få flest mandat. Normalt sett brukar alltid en opposition vara som mest framgångsrik i mitten av mandatperioden. Så såg det ut 1-2 år innan valet 2010 och  1-2 år innan valet 2014 när Alliansen regerade. Det kan inte annat än betraktas som ett stort misslyckande för den samlade oppositionen att man inte lyckas bättre i opposition
    (där tom missnöjespartiet SD tappar röster). 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2017-01-09 20:14:47 följande:
    Nja, vad mig anbelangar så får gärna KD hamna på 3,9 procent vid nästa val. Det gynnar bara regeringspartiet att röster på KD annars kunde ha lagts på ett riksdagsparti.
    Jag är helt enig!Skrattande
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2017-01-09 20:41:52 följande:

Det är som är unikt i svensk politik just nu är att de rödgröna, om det vore val idag och trots att man befinner sig i mitten av mandatperioden, skulle få flest mandat. Normalt sett brukar alltid en opposition vara som mest framgångsrik i mitten av mandatperioden. Så såg det ut 1-2 år innan valet 2010 och  1-2 år innan valet 2014 när Alliansen regerade. Det kan inte annat än betraktas som ett stort misslyckande för den samlade oppositionen att man inte lyckas bättre i opposition
    (där tom missnöjespartiet SD tappar röster). 

Och det som gör det ännu mer anmärkningsvärt, är att den här gången har oppositionen haft en jättefråga att luta sig mot (flyktingkrisen) som med en opposition värd namnet hade utnyttjat väl, och kapat åt sig massor med % från den sittande regeringen.

Men precis som många många andra tycker, så håller jag med om att vi idag har den mest handlingsförlamade opposition som funnnits på mycket länge, kanske den mest handlingsförlamde sen demokrati infördes i Sverige.
    T.o.m SD har tappat stinget efter att flyktingvågen ebbat ut, och ägnar sig numera enbart åt att nån slags Bill och Bull variant tillsammans med M.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-01-09 20:41:52 följande:
    Det är som är unikt i svensk politik just nu är att de rödgröna, om det vore val idag och trots att man befinner sig i mitten av mandatperioden, skulle få flest mandat.
    De rödgröna skulle endast få 146 mandat om poll of polls sammanvägda mätning skulle bli valresultat. Det är en minskning med 13 mandat jämfört med valet trots att KD skulle bli utan mandat.

Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?