• Anonym (HON)

SLUTA SÄG HEN!

Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON  eller h*n.

Hen är en HÖNA. Hen = könslös skuggfigur från Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 11:59
    Vill tillägga att "hen" är ett passande ord inom tex brottsmål, myndigheter, hbtq (om dom själva vill det) och liknande men "henna" grannar, personen bakom kassan på ICA, vikarien, läraren, handledaren osv. Varför sträva efter att göra folk könslösa?
    "Jag mötte grannen på innegården idag, hen frågade hur du mådde" - det gillar jag inte. Varför censurera en person på det sättet?

Detta är vad jag tycker personligen och det är inget seriöst hat mot ordet, okej? Men alla får ju såklart tycka vad DOM vill men JAG gillar inte hen i onödan iaf och hoppas det bara används där det gör riktig nytta som de exempel jag gav i början.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 12:00
    En sak till: Att hen är en höna är med lite humor, ok? Det är inget man måste ifrågasätta på blodigt allvar utan jag syftar på att ordet låter larvigt överlag. Så lämna gärna hönan i ladan och gå vidare på den punkten, tack!
  • Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!
  • nihka

Du menar "Sluta säga hen".

Jag räknar mig själv som språkintresserad och tycker att hen är ett intressant komplement, medan jag märkt att personer som inte inte har så bra koll på språket inte sällan är mer avogt inställda till språkliga förändringar.

• Anonym (Hen om jag vill gubbkärring!)
    Anonym (HON) skrev 2015-04-30 15:13:29 följande:

Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON  eller h*n.

Det är kanske du skulle fokusera på dig själv och sluta bry dig så mycket om vad andra SKA och inte ska säga. Det finns svordomar, det finns slang, det finns universitetsspråk vissa använder det andra inte.. Detsamma gäller ordet hen! Skaffa dig ett liv att fokusera på, verkar tråkigt att lägga så mycket tid och energi på ett ord!
  • Anonym (Burdusan)

"H*n" går alldeles utmärkt att använda i skriven form men lite marigare att uttala i ett oralt samtal.
    Därav blir "hen" ett mer passande ord för den som inte vill avslöja kön på den person som åsyftas eller när personens könsidentitet är okänd. Inte konstigare än så.

• aleydis

Hårda sanningen är att man inte kan styra över vilka ord andra använder. Hen är ett etablerat begrepp, och om du stör dig på det så får du jobba på det och lösa det problemet själv.

• Anonym

Jag föredrar att säga hen, ditt alternativ hasteriskn tycker jag är för otympligt. Det ligger inte bra i munnen.
  • Anonym (asta)

Där "hen" används korrekt så är det ett praktiskt ord. Är man så dum så man skriver t ex -"Min mamma heter Agda, hen jobbar som frisör" så har man missuppfattat totalt och jag börjar tro att det inte går att förklara för vissa människor hur "hen" ska användas. Man får ge upp.
  • The past is now

Håller med ts. Jag slutar att läsa där jag ser ordet HEN.

Använder aldrig det ordet och det går bra ändå.

• Anonym (Tönt)

Varför bryr du dig om vad andra säger och skriver?

• nihka
    The past is now skrev 2015-05-01 17:38:37 följande:

Håller med ts. Jag slutar att läsa där jag ser ordet HEN.

Använder aldrig det ordet och det går bra ändå.

Men det är ju handikappande för dig om du låter ett pronomen styra vilken information du tar del av.

Vad är det du håller med TS om?
Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!