SLUTA SÄG HEN!
Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON eller h*n.
Hen är en HÖNA. Hen = könslös skuggfigur från Sverige.
Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON eller h*n.
Hen är en HÖNA. Hen = könslös skuggfigur från Sverige.
Ja, ordet "hen" kan vara en praktisk konstruktion när behov finnes av att utrycka en godtycklig människa av okänt kön, dvs man pratar inte om en specifik person.
Att däremot säga "hen" om en specifik person för att understryka att könet inte har betydelse är enbart fånigt.
Om nu någon tror att ordet "hen" kan göra någon som helst skillnad för jämmställdheten så får ni gärna förklara varför till exempel Kina eller Finland som haft denna språkliga konstruktion i hundratals eller tusentals år inte är de mest jämställda länderna i världen...
Jag använder sällan hen i det vardagliga samtalet och det går ju rätt snabbt att säga "han eller hon". Det är i skrift tycker jag som det blir smidigt att slippa upprepa "han eller hon", kanske flera gånger. Man förkortar ju ofta ord och skriver ngn och ngt etc etc för att spara tecken.
Hen är ett fantastiskt finurligt ord som har förmågan att förenkla kanslisvenskan betydligt!
Nu kan vi förpassa harangen "han och/eller hon" till skräphögen.
Jag hyllar!