Inlägg från: Anonym (asta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (asta)

SLUTA SÄG HEN!

Anonym (HON) skrev 2015-04-30 15:13:29 följande:

Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON  eller h*n.

Hen är en HÖNA. Hen = könslös skuggfigur från Sverige.

Där "hen" används korrekt så är det ett praktiskt ord. Är man så dum så man skriver t ex -"Min mamma heter Agda, hen jobbar som frisör" så har man missuppfattat totalt och jag börjar tro att det inte går att förklara för vissa människor hur "hen" ska användas. Man får ge upp.
  • Anonym (asta)
    Anonym (Henna) skrev 2015-05-01 20:27:19 följande:
    Håller med. Hen, hen, hen, hen. HEN. Superbra ord, för dem som förstår hur det används.
    Och jag kan inte begripa att det är så många som inte fattar hur det används. Total förvirring.
  • Anonym (asta)
    Ascendere skrev 2015-05-01 21:15:30 följande:

Ja, ordet "hen" kan vara en praktisk konstruktion när behov finnes av att utrycka en godtycklig människa av okänt kön, dvs man pratar inte om en specifik person.

Att däremot säga "hen" om en specifik person för att understryka att könet inte har betydelse är enbart fånigt.

Om nu någon tror att ordet "hen" kan göra någon som helst skillnad för jämmställdheten så får ni gärna förklara varför till exempel Kina eller Finland som haft denna språkliga konstruktion i hundratals eller tusentals år inte är de mest jämställda länderna i världen...

• Anonym (asta)
    tankfull skrev 2015-05-02 07:05:55 följande:
    Håller med om att ordet hen tjänar sitt syfte ibland, t.ex. om man vill få en mer jämlik syn på ett yrke. Men det som blir töntigt är just när det används av dem som inte förstår hur det ska användas!

Jag tycker precis som några redan skrivit att då man exempelvis beskriver en situation där en liten son eller dotter råkat ut för något så blir det lite fånigt att använda hen. För risken att bli igenkänd är densamma oavsett och reaktionerna på händelsen blir desamma oavsett könet på den drabbade. Och man vet ju könet på sitt barn, det är väl inte hemligstämplad information?
    Jag gillar inte att använda hen om det inte är i ett specifikt syfte, men jag kan förstå meningen med det i sådana fall. Sen får jag tillägga att jag är svenskalärare och forumet är så fullt av folk som skriver illa att jag skulle må dåligt om jag retade mig på alla felaktigheter - jag får försöka koppla bort det. (Fast jag kommenterade det i tråden där nån undrade om hon kunde älska ett "deffekt" barn...)
    "Jämlik syn på ett yrke"? Så har jag aldrig tänkt. Jag använder sällan "hen" i talspråk men när man skriver så sparar man plats och tid genom att använda det.
  • Anonym (asta)
    tankfull skrev 2015-05-02 08:13:54 följande:
    Ja, om man på förskolan väntar på besök av en t.ex en rörmokare så kan man tala om personen som hen för att inte skapa en automatisk förväntan på att det är en man som ska komma. På så vis är barnen öppna för att tänka sig att både män och kvinnor kan utöva alla sorts yrken.
    Om man kan tänka sig att avslöja könet så tar ju hon eller han lika stor plats som hen. Själv har jag nån sorts inbyggt motstånd mot hen (trots att jag kan förstå syftet ibland) så jag skriver hellre hon/han ändå. Det går rätt snabbt faktisktFlört
    Fast när det gäller förskolan så tycker jag man krånglar till det alldeles i onödan för barnen om man säger hen. Det är väl bara barnen i förskoleklass möjligen som kan förstå betydelsen?
  • Anonym (asta)
    Papito skrev 2015-05-02 08:49:35 följande:
    Tvärtom, det är där allt börjar.

Ska vi få en mer jämställd syn på saker & ting är det viktigt att börja så tidigt som möjligt.

Bara att förklara för barnen att man säger Hen när man inte vet om det är en man eller kvinna, behöver inte vara mer dramatiskt än så.
    Jag fattar inte vad ordet hen har med jämställdhet att göra! Det är ett praktiskt ord att använda när man inte känner till könet på den man talar om och det ligger väl ingen värdering öht i det åt ngt håll? 
  • Anonym (asta)
    Papito skrev 2015-05-02 09:39:41 följande:
    Hej igen!

Är frågan uppriktigt ställd eller menar du mer att det är löjligt?
    Är den uppriktigt ställd svarar jag gärna men annars är det ju ändå ingen mening att jag skriver ett bra svar
    Inget besvär för min skull....men min allvarliga mening är att "hen" INTE är laddat och inte har ngt med jämställdhet att göra.
  • Anonym (asta)
    FDFMGA skrev 2015-05-02 09:33:18 följande:
    Fast just att det inte ligger någon värdering i "hen" innebär att det i praktiken ibland har med jämställdhet att göra.
    Det kan jag inte se.
  • Anonym (asta)

Jag använder sällan hen i det vardagliga samtalet och det går ju rätt snabbt att säga "han eller hon". Det är i skrift tycker jag som det blir smidigt att slippa upprepa "han eller hon", kanske flera gånger. Man förkortar ju ofta ord och skriver ngn och ngt etc etc för att spara tecken.

• Anonym (asta)
    Anonym (P Nice) skrev 2015-05-02 13:29:21 följande:

Hen är ett fantastiskt finurligt ord som har förmågan att förenkla kanslisvenskan betydligt!

Nu kan vi förpassa harangen "han och/eller hon" till skräphögen.

Jag hyllar!

Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!