• Vegetarian1

VEGETARIANER - här samlas vi!

Jag har nu sökt igenom forumet, med ljus och lykta, för att försöka finna en samlingstråd för vegetarianer - dessvärre utan framgång. Så jag tänkte att jag får väl starta en själv då!

I den här tråden kan vi tala om allt som rör vegetarianism, - så väl allmänt som lite mer privat, - men kanske främst använda tråden som en slags måltidstipstråd, i vilken vi kan ge varandra tips och idéer för olika nya vegetariska rätter.

"Kraven" är dock att du skall vara vegetarian, i ordets rätta bemärkelse (dvs ha en vegansk kosthållning, vilket i sin tur innebär att du enbart intar vegetabilier och således alltså inga animaliska produkter alls). Jag ser även helst att vi håller en god ton i tråden, samt att provokatörer håller sig borta. Tack på förhand!

Så är du vegetarian (eller vegan, för den delen) så häng på här!

• Svar på tråden VEGETARIANER - här samlas vi!
  • Nina05

Fast nu hänger jag inte riktigt med... "vegetarian med vegans kosthållning" ?? Vegetarian innebär ju att man inte äter kött, men mjölk, ägg, honung osv medan vegan innebär att man inte äter någonting alls från djurriket. Så en vegetarian med vegans kosthållning, måste ju i slutändan helt enkelt vara vegan eller hur tänker du...?

• Vegetarian1
    Nina05 skrev 2015-04-22 18:40:02 följande:

Fast nu hänger jag inte riktigt med... "vegetarian med vegans kosthållning" ?? Vegetarian innebär ju att man inte äter kött, men mjölk, ägg, honung osv medan vegan innebär att man inte äter någonting alls från djurriket. Så en vegetarian med vegans kosthållning, måste ju i slutändan helt enkelt vara vegan eller hur tänker du...?

Det är där många tänker fel. En vegetarian, i ordets rätta bemärkelse, äter endast vegetabilier och alltså ingenting från djurriket. En "vegetarian" som äter ägg, kallas för ovo-vegetarian, en som äter mejeriprodukter kallas för lakto-vegetarian, en som äter både ägg och mejeriprodukter kallas för lakto-ovo-vegetarian.

Men en "äkta" vegetarian äter ingenting alls från djurriket.
  • IsDimma
    Vegetarian1 skrev 2015-04-22 18:43:18 följande:
    Det är där många tänker fel. En vegetarian, i ordets rätta bemärkelse, äter endast vegetabilier och alltså ingenting från djurriket. En "vegetarian" som äter ägg, kallas för ovo-vegetarian, en som äter mejeriprodukter kallas för lakto-vegetarian, en som äter både ägg och mejeriprodukter kallas för lakto-ovo-vegetarian.

Men en "äkta" vegetarian äter ingenting alls från djurriket.
    Vad är då skillnaden mellan en vegetarian och en vegan? *okunnig*
  • Vegetarian1

En vegetarian är oftast vegetarian ur hälsoaspekten, medan en vegan är vegan ur en mer politiskt aspekt. En vegan använder exempelvis varken dunjackor eller ylletröjor, medan en vegetarian inte är lika nitisk på så vis.

• Jennie med ie

Att vara vegetarian handlar om kosthållningen. Att vara vegan handlar om en livsstil. Typ.

• Vegetarian1
    Jennie med ie skrev 2015-04-22 20:16:43 följande:

Att vara vegetarian handlar om kosthållningen. Att vara vegan handlar om en livsstil. Typ.

Ja, typ.
  • Nina05

Jaha.. då är jag lakto-vegetarian då. Fast jag är det både av hälso, miljö och djur skäl och använder absolut inte dunjackor, skinnskor osv..

• Vegetarian1
    Nina05 skrev 2015-04-23 18:24:47 följande:

Jaha.. då är jag lakto-vegetarian då. Fast jag är det både av hälso, miljö och djur skäl och använder absolut inte dunjackor, skinnskor osv..

Jag verkar ju inte få några napp från några vegetarianer, så det får väl gå an med en lakto då.

Har du några recept att dela med dig av (som då alltså inte innehåller några animaliska produkter)? - Vilken är din favvo-maträtt?
Svar på tråden VEGETARIANER - här samlas vi!