• Vegetarian1

VEGETARIANER - här samlas vi!

Jag har nu sökt igenom forumet, med ljus och lykta, för att försöka finna en samlingstråd för vegetarianer - dessvärre utan framgång. Så jag tänkte att jag får väl starta en själv då!

I den här tråden kan vi tala om allt som rör vegetarianism, - så väl allmänt som lite mer privat, - men kanske främst använda tråden som en slags måltidstipstråd, i vilken vi kan ge varandra tips och idéer för olika nya vegetariska rätter.

"Kraven" är dock att du skall vara vegetarian, i ordets rätta bemärkelse (dvs ha en vegansk kosthållning, vilket i sin tur innebär att du enbart intar vegetabilier och således alltså inga animaliska produkter alls). Jag ser även helst att vi håller en god ton i tråden, samt att provokatörer håller sig borta. Tack på förhand!

Så är du vegetarian (eller vegan, för den delen) så häng på här!

• Svar på tråden VEGETARIANER - här samlas vi!
  • Vegetarian1
    gahadas skrev 2015-05-02 12:44:40 följande:

Ni kanske kan svara på det här.

Hur ska man hantera man sitt ex som ringer några gånger i veckan och är förbannad för att man ger den vv-boende sonen kött? 

Ignorera?

Jag är ju som sagt själv vegetarian, med vegansk kosthållning. Men min knodd får äta all sorts mat, så väl kött, som fisk och även halv- och helfabrikat. Mjölk, smör, ost, honung, etc. Barn behöver lite av varje. Hälsa exet det.
  • ITpappan

Vegetarianer brukar man kalla även lakto-ovo-vegetarianer. Är själv sådan.

De andra brukar man kalla Scan-bils-veganer. ;)

• Vegetarian1
    ITpappan skrev 2015-05-03 14:11:42 följande:

Vegetarianer brukar man kalla även lakto-ovo-vegetarianer. Är själv sådan.

De andra brukar man kalla Scan-bils-veganer. ;)

Beställer man vegetariskt på restauranger med något slags hum, så får man in helt lakto-ovo-fritt.

Flyger man så måste man också uppge om man är vegetarian, lakto- eller ovo-vegetarian.

Vegetarianer har oftast en vegansk kosthållning (även om vissa intar exempelvis honung, fiskbuljong, etc. Men en "äkta" (om man får uttrycka sig så?) vegetarian, äter enbart vegetabilier.

"Scan-bil" har jag aldrig hört. ;)
  • nomina
    Nina05 skrev 2015-04-22 18:40:02 följande:

Fast nu hänger jag inte riktigt med... "vegetarian med vegans kosthållning" ?? Vegetarian innebär ju att man inte äter kött, men mjölk, ägg, honung osv medan vegan innebär att man inte äter någonting alls från djurriket. Så en vegetarian med vegans kosthållning, måste ju i slutändan helt enkelt vara vegan eller hur tänker du...?

En vegetarian konsumerar mejeriprodukter, alltså biprodukter av djuren, medan veganer även utesluter detta.

Jag är vegan idag. Till en början av etiska och miljöskäl. 
    Men efter att jag mer än halva mitt liv har kämpat med ätstörningar har jag äntligen hittat en kost där jag kan äta rejäla portioner och fortfarande hålla mig hälsosamt smal!

Jag ser att det kommer mer och mer alternativ ute, igår såg jag att Ben & Jerrys kommer med en vegansk glass nästa år! TJOHOO!! =)

Jag är just nu beroende av hummus! Jag gör en ny omgång ungefär varje dag :D
    Blötlägger kikärtor och kokar upp ett storkok. Så brukar jag frysa in i lagom portioner. 

Äter simpelt med bröd till och en frisk tabule sallad

Har ni fått dille på något just nu?
  • nomina

Jag har bekanta som kallar sig vegetarianer men dom äter mejeriprodukter, ägg

nomina skrev 2015-06-12 08:00:33 följande:
    En vegetarian konsumerar mejeriprodukter, alltså biprodukter av djuren, medan veganer även utesluter detta.

Jag är vegan idag. Till en början av etiska och miljöskäl. 
    Men efter att jag mer än halva mitt liv har kämpat med ätstörningar har jag äntligen hittat en kost där jag kan äta rejäla portioner och fortfarande hålla mig hälsosamt smal!

Jag ser att det kommer mer och mer alternativ ute, igår såg jag att Ben & Jerrys kommer med en vegansk glass nästa år! TJOHOO!! =)

Jag är just nu beroende av hummus! Jag gör en ny omgång ungefär varje dag :D
    Blötlägger kikärtor och kokar upp ett storkok. Så brukar jag frysa in i lagom portioner. 

Äter simpelt med bröd till och en frisk tabule sallad

Har ni fått dille på något just nu?
    mejeriprodukter och ägg brukar det kanske vara =P
  • nomina

började skriva på tidigare inlägg så postade jag lite fel... 
    iaf, jag har bekanta som äter mejeriprodukter, ägg men även fisk och kyckling som ser sig som vegetarianer.
    Lite knasigt i min värld, men det är ju bättre än inget iallafall. 

• Nina05
    nomina skrev 2015-06-12 08:05:43 följande:

började skriva på tidigare inlägg så postade jag lite fel... 
    iaf, jag har bekanta som äter mejeriprodukter, ägg men även fisk och kyckling som ser sig som vegetarianer.
    Lite knasigt i min värld, men det är ju bättre än inget iallafall. 

Käkar man fisk och kyckling är man absolut inte vegetarian i mina ögon. Själv äter jag mejeriprodukter men inte ägg.
  • solskenskaka
    Tihi skrev 2015-04-23 23:05:44 följande:

Jag behöver lite förslag på vad man kan äta med kokt potatis. Jag börjar tröttna på "köttfärs"-sås varje gång eller kokta ägg med sås.

Jag brukar göra en tofugratäng som är ruggigt god till potatis. Fryst spenat I botten på en ugnsform, lägg över cm-tjocka skivor av naturell tofu. Blanda en sås på havregrädde, tångcaviar, pressad citron och dill. Häll över och in i ugnen ungefär lika länge som potatisen kokar. Superenkel och god vardagsrätt!
  • MadHatter
    Tihi skrev 2015-04-23 23:05:44 följande:

Jag behöver lite förslag på vad man kan äta med kokt potatis. Jag börjar tröttna på "köttfärs"-sås varje gång eller kokta ägg med sås.

Nu var det ju jättelängesen du frågade men jag tipsar ändå.

Grönsaksgratänher är gott till potatis

Även vegetter/biffar med sås. Råkosttalrik, eller tallrik med kokta grönsaker. Stekt panerad squash passar också till potatis.
  • MadHatter

Vad gäller begreppsdiskussionen har jag lärt mig att "vegetarian" är samlingsnamnet som sen kan delas upp i lako, lakto-ovo och vegan.

• nomina
    Nina05 skrev 2015-06-12 08:18:37 följande:
    Käkar man fisk och kyckling är man absolut inte vegetarian i mina ögon. Själv äter jag mejeriprodukter men inte ägg.
    Inte i mina ögon heller. Men istället för att "rätta" dem o peta på dom så är det ju bättre att de iallafall undviker endel kött även om det inte är allt.

Sedan kan jag se många "halvisar" som hycklare, när man gärna propagerar (speciellt på Facebook) för att avstå kött, mejeriprodukter och ägg.

Men jag tror att vägen till kärlek och förstående alltid kommer vara genom vänliga och genuina handlingar. Att vara öppensinnad!
    Jag behöver bara acceptera, inte hålla med, man kan vara snäll mot alla även om man inte tycker som andra.
    Vad andra tycker och tänker, även om det så är om mig, är inget som kan ändra den jag är.
    Jag väljer också att inte släppa dessa människor direkt djupt inpå livet, för just denna typ av person är en person som är medveten om vad sina val innebär, man vill inte stå för sina val om det väl hade varit mitt framför ögonen, men man väljer ändå att gå emot det. En person med negativa energier.

Go with Your flow, and the rest may follow! ;)
Svar på tråden VEGETARIANER - här samlas vi!