• Vegetarian1

VEGETARIANER - här samlas vi!

Jag har nu sökt igenom forumet, med ljus och lykta, för att försöka finna en samlingstråd för vegetarianer - dessvärre utan framgång. Så jag tänkte att jag får väl starta en själv då!

I den här tråden kan vi tala om allt som rör vegetarianism, - så väl allmänt som lite mer privat, - men kanske främst använda tråden som en slags måltidstipstråd, i vilken vi kan ge varandra tips och idéer för olika nya vegetariska rätter.

"Kraven" är dock att du skall vara vegetarian, i ordets rätta bemärkelse (dvs ha en vegansk kosthållning, vilket i sin tur innebär att du enbart intar vegetabilier och således alltså inga animaliska produkter alls). Jag ser även helst att vi håller en god ton i tråden, samt att provokatörer håller sig borta. Tack på förhand!

Så är du vegetarian (eller vegan, för den delen) så häng på här!

• Svar på tråden VEGETARIANER - här samlas vi!
  • Nina05

Haha! Jag lagar bara vego mat. Enda gången jag har med lakto att göra är filen till frukost ;)

Jag gillar bönbullar, fast de jag brukar göra är det ingen i min omgivning som tycks gilla ;) Sen äter jag mycket lasange också, med qournfärs, spenat och champinjoner. Själv?

• Jennie med ie
    Nina05 skrev 2015-04-23 19:37:40 följande:

Haha! Jag lagar bara vego mat. Enda gången jag har med lakto att göra är filen till frukost ;)

Jag gillar bönbullar, fast de jag brukar göra är det ingen i min omgivning som tycks gilla ;) Sen äter jag mycket lasange också, med qournfärs, spenat och champinjoner. Själv?

Inte för att vara tyken eller så, men du vet att quorn innehåller ägg? (I alla fall de quornprodukter som säljs här i vanliga affärer)
  • Vegetarian1
    Nina05 skrev 2015-04-23 19:37:40 följande:

Jag älskar att äta fyllda paprikor. Man kan fylla de med allt möjligt, exempelvis olika bönor, lök, ärtor, majs, morot, persilja, tomat, linser, svamp.

Godast är röd och gul paprika. Men har man i väldigt mycket persilja i någon av fyllningarna, så är grön paprika godast!
  • Vegetarian1
    Jennie med ie skrev 2015-04-23 19:53:53 följande:

Inte för att vara tyken eller så, men du vet att quorn innehåller ägg? (I alla fall de quornprodukter som säljs här i vanliga affärer)

Sant. Det är dock inte så många som känner till det. Det lanserades ju som vegetarisk kost från början.
  • Shiros
    Jennie med ie skrev 2015-04-23 19:53:53 följande:
    Färsen innehåller väl inte ägg?
  • Jennie med ie

Det finns helt vegetarisk färs. Quorns är det dock äggvita i.

Shiros skrev 2015-04-23 21:49:30 följande:

Färsen innehåller väl inte ägg?

• Vegetarian1
    Shiros skrev 2015-04-23 21:50:26 följande:

Jo, färsen är vegansk.

Jag har undvikit all quorn av den enkla anledning att det i mycket innehåller ägg. Men även pga att jag kontaktade ett storföretag och frågade ang. köttaromen de använde. De kunde inte ge svar på mins frågor, vilket fick mig att avstå helt.

Det finns ju SÅ mycket annat man kan äta om man är vegetarian eller vegan.
  • Shiros

Oj, jaha. Hälsans köks färs, är det sojafärs eller quornfärs? Eller är Quorn ett märke? Har inte så bra koll på köttsubstitut.

Tycker Kung Markattas torkade sojafärs är rätt trevlig. Bra kilopris.

Svar på tråden VEGETARIANER - här samlas vi!