• Vegetarian1

VEGETARIANER - här samlas vi!

Jag har nu sökt igenom forumet, med ljus och lykta, för att försöka finna en samlingstråd för vegetarianer - dessvärre utan framgång. Så jag tänkte att jag får väl starta en själv då!

I den här tråden kan vi tala om allt som rör vegetarianism, - så väl allmänt som lite mer privat, - men kanske främst använda tråden som en slags måltidstipstråd, i vilken vi kan ge varandra tips och idéer för olika nya vegetariska rätter.

"Kraven" är dock att du skall vara vegetarian, i ordets rätta bemärkelse (dvs ha en vegansk kosthållning, vilket i sin tur innebär att du enbart intar vegetabilier och således alltså inga animaliska produkter alls). Jag ser även helst att vi håller en god ton i tråden, samt att provokatörer håller sig borta. Tack på förhand!

Så är du vegetarian (eller vegan, för den delen) så häng på här!

• Svar på tråden VEGETARIANER - här samlas vi!
  • Vegetarian1
    Shiros skrev 2015-04-23 21:56:21 följande:

Oj, jaha. Hälsans köks färs, är det sojafärs eller quornfärs? Eller är Quorn ett märke? Har inte så bra koll på köttsubstitut.

Tycker Kung Markattas torkade sojafärs är rätt trevlig. Bra kilopris.

Ett annat tips, som jag själv ska tillaga imorn, är bönpasta med tomatsås. Det är grymt gott! Bönpasta slår glutenpasta med hästlängder.
  • Nina05

Kan ju meddela att jag skrev fel.. det är sojafärs jag använder och inte quorn. Köper alltid anamas produkter eftersom de innehåller minst skit och dessutom är helt veganska.

• Tihi

Jag behöver lite förslag på vad man kan äta med kokt potatis. Jag börjar tröttna på "köttfärs"-sås varje gång eller kokta ägg med sås.

• Batmamba

Vi har övergått till den torkade sojafärsen. Den kan man marinera och smaksätta som man vill.

Ett tips från mig är att mosa röda linser och ha i bröddegen. Det smakar som vanligt men blir mer varierat näringsmässigt.

• Vegetarian1
    Tihi skrev 2015-04-23 23:05:44 följande:

Jag behöver lite förslag på vad man kan äta med kokt potatis. Jag börjar tröttna på "köttfärs"-sås varje gång eller kokta ägg med sås.

Då jag själv inte är så förtjust i potatis, så brukar jag endast ha potatis i olika soppor och grytor.

Du kan ju göra en vanlig potatissoppa med lök, eller förgylla den ännu lite mer genom att lägga i svamp.

Man kan även göra rotmos och ha som fyllning i paprikor (skulle rekommendera gul paprika till en rotmosfyllning). Till rotmos passar alla sorters bönor och linser.
  • Pescetarian
    Vegetarian1 skrev 2015-04-22 18:43:18 följande:

Det är där många tänker fel. En vegetarian, i ordets rätta bemärkelse, äter endast vegetabilier och alltså ingenting från djurriket. En "vegetarian" som äter ägg, kallas för ovo-vegetarian, en som äter mejeriprodukter kallas för lakto-vegetarian, en som äter både ägg och mejeriprodukter kallas för lakto-ovo-vegetarian.

Men en "äkta" vegetarian äter ingenting alls från djurriket.

Vad spelar det för roll!? Den enda gången jag hört lakto- och ovo-vegetarianer tala om att de är lakto och ovo, är på restauranger som erbjuder olika menyer för olika dieter. Annars säger de bara vegetarian. En del lägger till "men jag äter ägg" eller "jag äter mejeriprodukter".
  • Vegetarian1
    Pescetarian skrev 2015-04-24 09:22:14 följande:

Vad spelar det för roll!? Den enda gången jag hört lakto- och ovo-vegetarianer tala om att de är lakto och ovo, är på restauranger som erbjuder olika menyer för olika dieter. Annars säger de bara vegetarian. En del lägger till "men jag äter ägg" eller "jag äter mejeriprodukter".

Spelar roll och spelar roll. Det är inte korrekt, helt enkelt! :)
  • Vegetarian1

Dålig aktivitet här inne.

Samtliga vegetarianer är välkomna att samlas här, men recepttips ska vara veganska. Deal?

• gahadas

Ni kanske kan svara på det här.

Hur ska man hantera man sitt ex som ringer några gånger i veckan och är förbannad för att man ger den vv-boende sonen kött? 

Svar på tråden VEGETARIANER - här samlas vi!