Inlägg från: Vegetarian1 |Visa alla inlägg
  • Vegetarian1

VEGETARIANER - här samlas vi!

Jag har nu sökt igenom forumet, med ljus och lykta, för att försöka finna en samlingstråd för vegetarianer - dessvärre utan framgång. Så jag tänkte att jag får väl starta en själv då!

I den här tråden kan vi tala om allt som rör vegetarianism, - så väl allmänt som lite mer privat, - men kanske främst använda tråden som en slags måltidstipstråd, i vilken vi kan ge varandra tips och idéer för olika nya vegetariska rätter.

"Kraven" är dock att du skall vara vegetarian, i ordets rätta bemärkelse (dvs ha en vegansk kosthållning, vilket i sin tur innebär att du enbart intar vegetabilier och således alltså inga animaliska produkter alls). Jag ser även helst att vi håller en god ton i tråden, samt att provokatörer håller sig borta. Tack på förhand!

Så är du vegetarian (eller vegan, för den delen) så häng på här!

• Svar på tråden VEGETARIANER - här samlas vi!
  • Vegetarian1
    Nina05 skrev 2015-04-22 18:40:02 följande:

Fast nu hänger jag inte riktigt med... "vegetarian med vegans kosthållning" ?? Vegetarian innebär ju att man inte äter kött, men mjölk, ägg, honung osv medan vegan innebär att man inte äter någonting alls från djurriket. Så en vegetarian med vegans kosthållning, måste ju i slutändan helt enkelt vara vegan eller hur tänker du...?

Det är där många tänker fel. En vegetarian, i ordets rätta bemärkelse, äter endast vegetabilier och alltså ingenting från djurriket. En "vegetarian" som äter ägg, kallas för ovo-vegetarian, en som äter mejeriprodukter kallas för lakto-vegetarian, en som äter både ägg och mejeriprodukter kallas för lakto-ovo-vegetarian.

Men en "äkta" vegetarian äter ingenting alls från djurriket.
  • Vegetarian1

En vegetarian är oftast vegetarian ur hälsoaspekten, medan en vegan är vegan ur en mer politiskt aspekt. En vegan använder exempelvis varken dunjackor eller ylletröjor, medan en vegetarian inte är lika nitisk på så vis.

• Vegetarian1
    Jennie med ie skrev 2015-04-22 20:16:43 följande:

Att vara vegetarian handlar om kosthållningen. Att vara vegan handlar om en livsstil. Typ.

Ja, typ.
  • Vegetarian1
    Nina05 skrev 2015-04-23 18:24:47 följande:

Jaha.. då är jag lakto-vegetarian då. Fast jag är det både av hälso, miljö och djur skäl och använder absolut inte dunjackor, skinnskor osv..

Jag verkar ju inte få några napp från några vegetarianer, så det får väl gå an med en lakto då.

Har du några recept att dela med dig av (som då alltså inte innehåller några animaliska produkter)? - Vilken är din favvo-maträtt?
  • Vegetarian1
    Nina05 skrev 2015-04-23 19:37:40 följande:

Haha! Jag lagar bara vego mat. Enda gången jag har med lakto att göra är filen till frukost ;)

Jag gillar bönbullar, fast de jag brukar göra är det ingen i min omgivning som tycks gilla ;) Sen äter jag mycket lasange också, med qournfärs, spenat och champinjoner. Själv?

Jag älskar att äta fyllda paprikor. Man kan fylla de med allt möjligt, exempelvis olika bönor, lök, ärtor, majs, morot, persilja, tomat, linser, svamp.

Godast är röd och gul paprika. Men har man i väldigt mycket persilja i någon av fyllningarna, så är grön paprika godast!
  • Vegetarian1
    Jennie med ie skrev 2015-04-23 19:53:53 följande:

Inte för att vara tyken eller så, men du vet att quorn innehåller ägg? (I alla fall de quornprodukter som säljs här i vanliga affärer)

Sant. Det är dock inte så många som känner till det. Det lanserades ju som vegetarisk kost från början.
  • Vegetarian1
    Shiros skrev 2015-04-23 21:50:26 följande:

Jo, färsen är vegansk.

Jag har undvikit all quorn av den enkla anledning att det i mycket innehåller ägg. Men även pga att jag kontaktade ett storföretag och frågade ang. köttaromen de använde. De kunde inte ge svar på mins frågor, vilket fick mig att avstå helt.

Det finns ju SÅ mycket annat man kan äta om man är vegetarian eller vegan.
  • Vegetarian1
    Shiros skrev 2015-04-23 21:56:21 följande:

Oj, jaha. Hälsans köks färs, är det sojafärs eller quornfärs? Eller är Quorn ett märke? Har inte så bra koll på köttsubstitut.

Tycker Kung Markattas torkade sojafärs är rätt trevlig. Bra kilopris.

Ett annat tips, som jag själv ska tillaga imorn, är bönpasta med tomatsås. Det är grymt gott! Bönpasta slår glutenpasta med hästlängder.
  • Vegetarian1
    Tihi skrev 2015-04-23 23:05:44 följande:

Jag behöver lite förslag på vad man kan äta med kokt potatis. Jag börjar tröttna på "köttfärs"-sås varje gång eller kokta ägg med sås.

Då jag själv inte är så förtjust i potatis, så brukar jag endast ha potatis i olika soppor och grytor.

Du kan ju göra en vanlig potatissoppa med lök, eller förgylla den ännu lite mer genom att lägga i svamp.

Man kan även göra rotmos och ha som fyllning i paprikor (skulle rekommendera gul paprika till en rotmosfyllning). Till rotmos passar alla sorters bönor och linser.
  • Vegetarian1
    Pescetarian skrev 2015-04-24 09:22:14 följande:

Vad spelar det för roll!? Den enda gången jag hört lakto- och ovo-vegetarianer tala om att de är lakto och ovo, är på restauranger som erbjuder olika menyer för olika dieter. Annars säger de bara vegetarian. En del lägger till "men jag äter ägg" eller "jag äter mejeriprodukter".

Spelar roll och spelar roll. Det är inte korrekt, helt enkelt! :)
  • Vegetarian1

Dålig aktivitet här inne.

Samtliga vegetarianer är välkomna att samlas här, men recepttips ska vara veganska. Deal?

• Vegetarian1
    gahadas skrev 2015-05-02 12:44:40 följande:

Ni kanske kan svara på det här.

Hur ska man hantera man sitt ex som ringer några gånger i veckan och är förbannad för att man ger den vv-boende sonen kött? 

Ignorera?

Jag är ju som sagt själv vegetarian, med vegansk kosthållning. Men min knodd får äta all sorts mat, så väl kött, som fisk och även halv- och helfabrikat. Mjölk, smör, ost, honung, etc. Barn behöver lite av varje. Hälsa exet det.
  • Vegetarian1
    ITpappan skrev 2015-05-03 14:11:42 följande:

Vegetarianer brukar man kalla även lakto-ovo-vegetarianer. Är själv sådan.

De andra brukar man kalla Scan-bils-veganer. ;)

Beställer man vegetariskt på restauranger med något slags hum, så får man in helt lakto-ovo-fritt.

Flyger man så måste man också uppge om man är vegetarian, lakto- eller ovo-vegetarian.

Vegetarianer har oftast en vegansk kosthållning (även om vissa intar exempelvis honung, fiskbuljong, etc. Men en "äkta" (om man får uttrycka sig så?) vegetarian, äter enbart vegetabilier.

"Scan-bil" har jag aldrig hört. ;)
Svar på tråden VEGETARIANER - här samlas vi!