• Klaudia00

Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?

Min kompis barn har fått en ny anställd förskollärare i slöja och hon vill byta förskolan. Jag tycker att det låter rasistiskt, själv ser jag inte något problem med slöja.

Hur skulle ni reagera ?

• Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?
  • CissiJissi

haha va? Vilken lustig sak att reagera på.. Men klart som vissa skrev vill man ju kunna se människans fina ansikte så det blir enkelt att läsa av och kommunicera, men annars är det väl inget att reagera på väl??:)

• CissiJissi
    Gathenhielm skrev 2015-04-19 15:07:04 följande:

Jag hade sett mig om efter en ny förskola. Religiöst indoktrinerade lärare är inget jag vill utsätta min avkomma för.

Vad kan hända då menar du? Även om en människa tex skulle ha sjuka åsikter och tankar så är ju den bara en av många som är med och ger mitt barn lite intryck här i livet.. Jag stötte ju på olika sekter och religioner och negativa saker genom mitt liv, men det formade väl bara min förståelse för saker och ting.. Alla är olika.. Ja ja.. Jag vet inte..
  • Moolie
    CissiJissi skrev 2015-04-19 16:22:09 följande:

Vad kan hända då menar du? Även om en människa tex skulle ha sjuka åsikter och tankar så är ju den bara en av många som är med och ger mitt barn lite intryck här i livet.. Jag stötte ju på olika sekter och religioner och negativa saker genom mitt liv, men det formade väl bara min förståelse för saker och ting.. Alla är olika.. Ja ja.. Jag vet inte..

Så ser jag också på det. Arbetar och lever kring religiösa, men de propsar inte på mig deras religion. Jag dör inte eller tar skada av att se olika religiösa symboler eller uttryckssätt i alla dess former. Tycker snarare det är fint att människor utnyttjar religionsfriheten som vi har här i Sverige.

Däremot skulle jag nog tycka att det är lite jobbigt att inte kunna möta blicken hos pedagogen. Men det är en smaksak.
  • Iarwain
    Vanillaextract skrev 2015-04-19 15:47:50 följande:
    Nej det vore inte ok. En lärare ska inte berätta eller visa varesig hen ens är religös eller inte. Tro får dom göra hemma.
    Du tror inte att ditt barn bör lära sig att världen inte är en homogen plats, att inte alla tror och tycker som du gör i hemmet?
    Är det inte en björntjänst du då gör ditt barn?

Vad händer då när barnet första gången träffar på någon som inte tror och tycker som denne?
    Är det inte bättre att du berättar för ditt barn att det finns människor som tror på saker som du tycker är konstiga?

Jag tror att hijab hos förskolepersonalen är en positiv sak som ger ditt barn förståelse och med förälderns hjälp en utgångspunkt för att tackla livet i ett senare skede.
    Niqab är en annan sak...
  • Vanillaextract
    Iarwain skrev 2015-04-19 16:34:23 följande:

Du tror inte att ditt barn bör lära sig att världen inte är en homogen plats, att inte alla tror och tycker som du gör i hemmet?

Är det inte en björntjänst du då gör ditt barn?

Vad händer då när barnet första gången träffar på någon som inte tror och tycker som denne?

Är det inte bättre att du berättar för ditt barn att det finns människor som tror på saker som du tycker är konstiga?

Jag tror att hijab hos förskolepersonalen är en positiv sak som ger ditt barn förståelse och med förälderns hjälp en utgångspunkt för att tackla livet i ett senare skede.

Niqab är en annan sak...

Jag vet inte vilken stängd värld du bor i.. Men i min värld finns det ungefär en biljon andra sätt att lära sig om religion och olika människor än att ha en öppet religös lärare. I min värld har dom t.o.m religionskunskap i skolan. Så jag är inte orolig.
  • CissiJissi
    Vanillaextract skrev 2015-04-19 15:47:50 följande:

Nej det vore inte ok. En lärare ska inte berätta eller visa varesig hen ens är religös eller inte. Tro får dom göra hemma.

Detta var i mina öron väldigt extremt. Vi lever i en värld full av människor, vi har alla alltid varit unika och ska fortsätta vara det, jag tycker det är viktigt att vi alla exponeras för varandra som äkta unika människor. På mina barns dagis skulle jag vilja ha äkta människor som är sig själva och som älskar sitt jobb och barnen. Bära kors, bära slöja, bära turban, bära kippa, bära halsband med pridesymbol, överviktig, smal, olika på alla sätt och vis, punkstil, pingstknut, ja du.. Allt.. Jag tycker om människor och skulle önska alla kunde få vara sig själva även på arbetsplatsen..
  • CissiJissi
    Vanillaextract skrev 2015-04-19 16:40:44 följande:

Jag vet inte vilken stängd värld du bor i.. Men i min värld finns det ungefär en biljon andra sätt att lära sig om religion och olika människor än att ha en öppet religös lärare. I min värld har dom t.o.m religionskunskap i skolan. Så jag är inte orolig.

Åh, men, det är ju mötet med människan som är så värdefull! Teori och böcker kan berätta saker för oss javisst, men mötet med varje individ är så viktig. Jag kan få en bild av islam från media och böcker, men jag kan möta muslimska människor och umgås med dem och det är en helt annan sak - jag tror det är där vi bekämpar främlingsfientlighet och rädsla och distans. Vi behöver acceptera varandra alla människor och mötas i livet :) tror jag då :)
  • Iarwain
    Vanillaextract skrev 2015-04-19 16:40:44 följande:
    I min värld lär man sig mer genom att uppleva religioner än genom undervisning i en lektionssal.

Jag skulle heller inte ha speciella problem med om förskolefröken pratade om sin religion, men jag förstår att alla inte är rustade att bemöta detta på ett bra sätt.

I den bästa av världar skulle alla religioner vara onödiga, tyvärr är vi inte där. Men det näst bästa anser jag då är att lära sig så mycket som möjligt om dom, så tidigt som möjligt.
  • mammalovis

Jag sitter just och funderar på huruvida vi på skolan har en lärare som bär slöja. Om hon nu har, är det så ovidkommande att jag inte ens funderat vidare på det. Vi är en stor skola med 3 spår med många barn av annan nationalitet och några med slöja i klassen, så en del av dem man ser flyktigt har jag inte hundra koll på. Jag tror kvinnan jag tänker på är modersmålslärare i ett annan spår.

Däremot kan jag tycka det är svårare att känna igen föräldrar som bär slöja då det blir så liten del av ansiktet att känna igen dem på, då jag inte har världens bästa personminne kan tilläggas. Jag känner nog igen människor mycket på kombinationen av längd, kroppsform, hårfärg. Antagligen är det vanans makt, då det också tar lite längre tid att skilja alla pojkar med kortklippt svart hår och mörk hudfärg när de sitter ner, innan jag lärt känna dem personligen.

Flickorna noterar jag i första hand om de har ljust, mörkt, långt, kort, uppsatt hår o s v de första dagarna när jag varit på förskola, så där finns ju lite större variation.

• Vanillaextract
    Iarwain skrev 2015-04-19 16:53:14 följande:

I min värld lär man sig mer genom att uppleva religioner än genom undervisning i en lektionssal.

Jag skulle heller inte ha speciella problem med om förskolefröken pratade om sin religion, men jag förstår att alla inte är rustade att bemöta detta på ett bra sätt.

I den bästa av världar skulle alla religioner vara onödiga, tyvärr är vi inte där. Men det näst bästa anser jag då är att lära sig så mycket som möjligt om dom, så tidigt som möjligt.

Tycker du att man lär sig mer om religion genom att se en lärare i slöja än att studera religioner blir jag orolig.
Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?