• Klaudia00

Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?

Min kompis barn har fått en ny anställd förskollärare i slöja och hon vill byta förskolan. Jag tycker att det låter rasistiskt, själv ser jag inte något problem med slöja.

Hur skulle ni reagera ?

• Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?
  • Vanillaextract
    tankfull skrev 2015-04-20 13:48:38 följande:

ALLA barn i din skola hatade sommaravslutningarna i kyrkan?

Du ger röst åt alla barn i din skola, det är unikt att ha den förmågan måste jag säga! Jag vet dock många som tycker att detta är en av de få traditioner vi har kvar och som tycker mycket om den. Det är därför den levt kvar så länge.

Det blir mera högtidligt i kyrkan och sångerna man sjunger ljuder annorlunda än i skolans salar. Men jag misstänker att din skoltid inte kanske inte var den ljusaste tiden i ditt liv, Vanillaextrakt. Och då blir minnena därefter. Tråkigt för din skull att du hatade skiten...

Traditionen har levt kvar för att vanor är svåra att bryta. Men nu verkar den påväg bort.

Du vet många barn som utsätts för detta som verkligen gillar det? Eller du vet många vuxna som gillar det? För min uppfattning är snarare att barnen som måste vara där antingen ogillar det eller inte bryr sig medan vissa vuxna växt upp och romantiserat det när de blev rädda för att det skulle försvinna. Aldrig hört så många prisningar till att ha avslutning i kyrkan som när rykten började cirkulera att muslimerna försökte förstöra traditionen.

Min gissning är att kärleken till kyrkan inte växte fram för att dom började minnas hur fantastiska skolavslutningar dom haft där..
  • tankfull
    Vanillaextract skrev 2015-04-20 13:58:03 följande:
    Traditionen har levt kvar för att vanor är svåra att bryta. Men nu verkar den påväg bort.

Du vet många barn som utsätts för detta som verkligen gillar det? Eller du vet många vuxna som gillar det? För min uppfattning är snarare att barnen som måste vara där antingen ogillar det eller inte bryr sig medan vissa vuxna växt upp och romantiserat det när de blev rädda för att det skulle försvinna. Aldrig hört så många prisningar till att ha avslutning i kyrkan som när rykten började cirkulera att muslimerna försökte förstöra traditionen.

Min gissning är att kärleken till kyrkan inte växte fram för att dom började minnas hur fantastiska skolavslutningar dom haft där..
    Jag själv älskade de skolavslutningarna av de skäl jag redan angett: det var högtidligt, ljudet i kyrkan och dofterna där gav en annan stämning än de gamla vanliga skolsalarna. Jag vet många barn som gillar det och många föräldrar som gärna klämmer in sig i kyrkan trots platsbrist för att få uppleva samma sak som då de själva var små. Så nog finns det de som hoppas att traditionen ska få leva kvar lite längre.
  • sextiotalist
    tankfull skrev 2015-04-20 14:11:14 följande:
    Jag själv älskade de skolavslutningarna av de skäl jag redan angett: det var högtidligt, ljudet i kyrkan och dofterna där gav en annan stämning än de gamla vanliga skolsalarna. Jag vet många barn som gillar det och många föräldrar som gärna klämmer in sig i kyrkan trots platsbrist för att få uppleva samma sak som då de själva var små. Så nog finns det de som hoppas att traditionen ska få leva kvar lite längre.
    Och själv var jag så avundsjuk när mina kompisar i andra skolor fick gå till kyrkan på avslutningen. Den enda kyrkan i kommunen låg ett par mil bort och sedan fanns det ett lite kapell nära skolan, som inte kunde erbjuda varken känslan eller utrymme för en skolavslutning. Så vi fick ta de skolavslutningarna i den tråkiga aulan i skolan. Inte det minsta stämningsfullt.

Nu har jag genomlidit ett antal skolavslutningar med grabben, alla utom en i aula/samlingssal/gymnastiksal hur trista som helst. Men den i kyrkan var vacker.
  • tobbe01

När jag var barn så var det flaggviftning och kyrka som gällde på examensdagen. HERREGUD så fint det var och man hade nya examenskläder och mamma satt och grät i kyrkbänken för att man var så näpen och söt. Alla hade en svensk flagga i handen........herregud så aningslösa vi alla var. Det var ju nästan som att uppväcka Hitler från graven???!!! och jag var så lycklig..........................och ovetande.

• tankfull
    tobbe01 skrev 2015-04-20 14:18:21 följande:

När jag var barn så var det flaggviftning och kyrka som gällde på examensdagen. HERREGUD så fint det var och man hade nya examenskläder och mamma satt och grät i kyrkbänken för att man var så näpen och söt. Alla hade en svensk flagga i handen........herregud så aningslösa vi alla var. Det var ju nästan som att uppväcka Hitler från graven???!!! och jag var så lycklig..........................och ovetande.

Som vanligt har du din egen lilla logik i dina inlägg.
  • AnnaSthlm

Det är inte rasistiskt att ogilla det man anser att slöjan står för. Jag personligen skulle försöka se hur läraren i slöja beter sig i övrigt. Vid minsta tecken på åsikter och beteenden jag inte accepterar skulle jag byta förskolan.

• ZeldinaMina

Oj en förskolefröken med slöja ..usch! Nej det är bättre att vi har svenska unga pedofiler istället ... Så länge dom talar svenska så är d bra!

• Pescetarian
    tankfull skrev 2015-04-20 08:33:51 följande:

Att bete sig så fundamentalt respektlöst mot andra människor som din bror gjorde ser jag inget roligt i alls.

Nu var det ju inte lärarinnan han sa det till, utan till rektorn.
  • tankfull
    Pescetarian skrev 2015-04-20 15:29:45 följande:
    Nu var det ju inte lärarinnan han sa det till, utan till rektorn.
    Ja, och rektorer är ju inte människor man behöver visa nån respekt för...Det är väl respektlöst av en ung kille att tjafsa emot på det sättet vem han än talar till! Han tyckte säkert att han var fyndig, och du också tydligen, men jag tycker inte det.
Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?