• Klaudia00

Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?

Min kompis barn har fått en ny anställd förskollärare i slöja och hon vill byta förskolan. Jag tycker att det låter rasistiskt, själv ser jag inte något problem med slöja.

Hur skulle ni reagera ?

• Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?
  • Rosmarin
    Vanillaextract skrev 2015-04-20 18:46:31 följande:
    Bara för att vissa inte tycker att lärare ska få klä sig hur som helst under arbetstid betyder inte det att man är rädd för dig.
    Tycker du att slöja är att klä sig "hur som helst"? Var går din gräns?
  • Efraim Barkbit
    z h skrev 2015-04-20 18:33:42 följande:

Tack själv!

Respekt och omsorg varierar med individer, inte med religioner. Jag är djupt tacksam över den mångfald, omsorg, värme, tillit och pedagogiska kunnande som min dotter fick ta del av på sin härliga förskola. Där ingick även en muslimsk kvinna i personalen under en period.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Efraim Barkbit
    Kereza skrev 2015-04-20 18:51:52 följande:

Varför utgår du från att de/vi är rädda?

Jag blir precis lika irriterad när människor med kors, eller pentagram, eller dukslag på huvudet, eller vilken religiös symbol som helst, tar den med sig in i sin yrkesroll. Det innebär inte att jag är rädd - det innebär att jag är en grinig, lättretad kärring som stör mig på att deras religionsfrihet inkräktar på min. Jag vill vara fri från religion - helt. 

Nu går naturligtvis inte det, men det finns en poäng här (särskilt i min helt ärliga analys av mig själv; att jag är en grinig, lättretad tant) nämligen:

När du använder ordet "rädd" så spottar du folk i ansiktet, kallar dem dumfega och ignorerar deras faktiska orsaker - och det är ju ett Jättebra sätt att göra dem mer välvilligt inställda, eller hur?

Dra ut pinnen och kom över din religionsfobi
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Studentpappa

Slöja helt ok, men inte om det är burka/niqab, mina barn ska se vilka som de träffar på dagarna.

• z h
    Kereza skrev 2015-04-20 18:51:52 följande:

Varför utgår du från att de/vi är rädda?

Jag blir precis lika irriterad när människor med kors, eller pentagram,. ller dukslag på huvudet, eller vilken religiös symbol som helst, tar den med sig in i sin yrkesroll. Det innebär inte att jag är rädd - det innebär att jag är en grinig, lättretad kärring som stör mig på att deras religionsfrihet inkräktar på min. Jag vill vara fri från religion - helt. 

Nu går naturligtvis inte det, men det finns en poäng här (särskilt i min helt ärliga analys av mig själv; att jag är en grinig, lättretad tant) nämligen:

När du använder ordet "rädd" så spottar du folk i ansiktet, kallar dem dumfega och ignorerar deras faktiska orsaker - och det är ju ett Jättebra sätt att göra dem mer välvilligt inställda, eller hur?

Nej, du har fel jag skrev deras känslor och kanske är det inte rädda som ni säger, men jag menar inte kränka någon så som du beskrev spotta på folk. och det är upp till dig om du vill bli fri från religion eller inte, det är ju ditt val. Men också att jag har lika rätt att välja så som du, eller hur?
  • z h
    ErnstHugo skrev 2015-04-20 18:58:11 följande:

Respekt och omsorg varierar med individer, inte med religioner. Jag är djupt tacksam över den mångfald, omsorg, värme, tillit och pedagogiska kunnande som min dotter fick ta del av på sin härliga förskola. Där ingick även en muslimsk kvinna i personalen under en period.

Ja precis oavsett om vi har en religion eller inte så är det människligt att ha samvete och ödmjuka känslor för barnen som leder till god omsorg. Vad roligt för din dotter att hon har fått det omsorg av sin förskola
  • z h
    Studentpappa skrev 2015-04-20 19:02:07 följande:

Slöja helt ok, men inte om det är burka/niqab, mina barn ska se vilka som de träffar på dagarna.

Det håller jag med och det är överdrivet täckande, den är inte ens viktig i islam så bäst och slippa som du säger behöver barnen känna ansiktet. De kan också bli skrämda med burqa eller niqab
  • z h
    Vanillaextract skrev 2015-04-20 18:46:31 följande:

Bara för att vissa inte tycker att lärare ska få klä sig hur som helst under arbetstid betyder inte det att man är rädd för dig.

Finns inga regler för hur man ska klä sig på en förskola.
  • Vanillaextract
    z h skrev 2015-04-20 19:21:37 följande:

Finns inga regler för hur man ska klä sig på en förskola.

Det vet jag inget om men det är inte relevant. Tråden handlar om vad man tycker, inte redan existerande regler.
  • z h
    IsDimma skrev 2015-04-20 18:40:30 följande:

Jag har en person på mitt jobb som är muslim. Hon har slöja på sig. Det i sig stör mig inte. Men brister en hel del i språket. Jag har ibland helt omöjligt att förstå vad hon säger. Men allra värst är att hon alltid måste ha sin rast klockan ett eftersom hon ska be då. Det funkar rätt dåligt i verksamheten med någon som måste ha rast just precis samma tid varje dag. Svårt att komma ifrån samma tid varje dag, kan diffa upp till 35 minuter olika dagar beroende på när man kan komma iväg liksom.

Jag kan förstå språket är väldigt viktigt, särskilt att man behöver kommunicera mycket med barnen. Sen att hon väljer själv en bestämd tid på rasten är inte så bra. Jag själv följer de rutinerna vi har i förskolan och hemma kan hon be eller när hon har sin rast på schemat.
Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?