• amandakollb

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Lucia N skrev 2020-02-17 08:59:47 följande:

Tycker det är så svårt att ta tempen rätt? Skulle ni säga det är lika viktigt när man försöker bli gravid som när NC är i preventivt syfte?

På sista tiden har jag vaknat flera gånger per natt (tänker att då blir tempen konstig eller?) eller så vaknar jag kl. 5 och vill inte väcka min man med den högljudda termometern.

NC sa pt mig att ta Lh test på cykeldag 12 men det var negativt, sen tog jag ett till på 15, också negativt. Hur ofta ska man testa?

jag vaknar också rätt många gånger under natten men somnar oftast om direkt och då tror jag inte det påverkar så mycket. förra veckan vaknade jag dock 05 på morgonen en hel vecka och kunde inte somna om och det var precis i dagarna som jag skulle ha ägglossning så nu vet jag inte riktigt vilken dag jag fick temphöjning.. klurigt! 
  • amandakollb

Som jag skrev ovan så vaknade jag två-tre timmar tidigare än jag brukade i slutet av förra veckan då jag hade ÄL, vet inte om det gjorde att min temp steg så sakta :( är det någon av er som också haft långsamma stegringar? Hade velat veta vilken dag jag är på, någon som har en gissning?:)

• amandakollb

Jag har tempat 1,5 år och jag tror snarare att din ÄL var CD 14 för tempen höjs alltid efter att du fått ägglossning. Tempen kommer hålla sig hög tills du får mens, så omöjligt att svara på nu om du är gravid eller inte bara genom att kolla på grafen men om den håller sig hög även efter att du skulle fått mens så är det ett väldigt bra tecken då tempen kommer fortsätta vara hög om du skulle vara gravid :) 

Felleicia skrev 2020-02-21 09:44:54 följande:

Hej på er. Detta är min första tempning med NC när jag nu försöker bli gravid. Knappt tempat en hel cykel än (däremot för att undvika graviditet för några år sedan). NC verkade hitta min ÄL, även om stickan först visade tydligt positivt dagen efter ÄL från NC. Vad tror ni om min kurva? Detta är så spännande och jag har svårt att tänka på annat. Vet att det ska mycket till för att det ska gå på första försöket, samtidigt som min känsla är bra. Ge gärna era tankar utifrån kurvan ??

• amandakollb
    Felleicia skrev 2020-02-21 13:43:56 följande:
    Tack för ditt svar! Det konstiga är att jag tog ÄL-test från CD 11-19. Först på CD 18 var strecket superstarkt, starkare än kontrollinjen. Dagarna innan bara ett svagt streck. Alltså enligt test ÄL efter NC-ÄL och vad du tror. Det var också på CD 18 jag hade riktig ägglossningsvärk. Kan den ha varit tidigare ändå alltså? Kroppen är så häftig och klurig ibland. Idag är jag på BIM-5 så det gäller väl att ha lite tålamod.
    jag håller helt med!! jag har faktiskt också upplevt att ÄL har varit senare eller tidigare än vad NC tycker så det kan säkert stämma, tempen ser iaf jättefin ut! hoppas den fortsätter hålla sig hög :D 
  • amandakollb
    Ssandra skrev 2020-03-02 13:54:34 följande:

Skillnaden på förra cykeln och denhär, nånting är skumt, tror jag är gravid för har en konstig känsla i magen som jag aldrig känt förr, och ömma bröstvårtor och huvudvärk.. någon som fått liknande kurvor?

Ser fortf inga bilder tyvärr, familjeliv har strulat några dagar nu..
  • amandakollb
    Beccanrs skrev 2020-03-05 08:55:34 följande:

Ursäkta för korta meddelanden efter varandra, min mobil har något knäppt,

Skulle vilja fråga er som testat appen för att bli gravid , funkar bra? Mvh

Jag har använt NC i ca 2 år nu och tycker den är superbra. jag har försökt bli gravid sedan i somras men fortfarande inget så på så vis har det ju inte fungerat, men är ändå supernöjd med själva appen, och jag har fått sjukt bra koll på min menscykel! man lär sig väldigt mycket om sin egen kropp samt ser man tydligt när man har haft ägglossning och när mensen förväntas komma. 
    jag har dock väldigt oregelbundna cykler så jag måste använda ÄL-stickor för att se när ÄL är på gång, samt kollar sekret, så kanske bra att ha i åtanke om man har oregelbundna cykler så har appen svårt, såklart, att veta när ÄL kommer isåfall. 

men stort plus iaf att se att ÄL har inträffat tycker jag (iom temperaturstegringen), för även om du har fått positivt på ÄL-test betyder inte det är ägget kommer släppa. 
  • amandakollb
    minnie768 skrev 2020-10-12 14:30:59 följande:

Hej!
    Är det någon som vet vad som händer när man avbryter sin prenumeration på NC? Kan man fortfarande komma åt gammal data eller kommer man inte in alls?

Tempar inte längre då det stressar mig så men har använt appen i över 2 års tid och kan tänka att det kanske kan vara nyttig information under min IVF-resa.

Tacksam för svar :) 

jag har inte avbrutit men en kompis har det och hon kunde gå tillbaka och kolla på gammal data även fast hon inte hade en aktiv prenumeration :)
  • amandakollb
    Symetrical skrev 2022-05-10 06:39:24 följande:
    Det skulle det kunna vara! :D
    Ser att du tagit tempen avvikande tider äl+ 3 och 11. Var det tidigare eller senare? Tipsar än en gång om att använda omräknare för att få mer ackurat mätning de dagar man tempar innan eller efter vanliga tiden :)
    https://www.whenmybaby.com/basalbodytemperature.php
    Hej, måste hoppa in här och fråga, hur ser du att man tempat olika tider? Jag tror att jag har det, men fattar inte hur jag ser det i min graf, vill du hjälpa förklara?:D 
  • amandakollb
    Symetrical skrev 2022-05-11 07:27:33 följande:
    Det är då tempen blir som en trekant istället för ifylld ring :) Titta på en dag där du har en ifylld ring och så utgår du från den tiden som normaltid och sen kan man lätt justera de andra temparna! Förenklat kan man säga att en timme tidigare tempning ger 0,1 grad lägre och en timme senare ger 0,1 grad högre. Det gör ju inte så mycket om det inte skiljer mer än så och att det jämt är åt samma håll, men är det ibland en timme innan och ibland en timme efter blir ju diffen typ 0,2 vilket ju kan spela lite större roll! Plus att ff har lättare att sätta ut definitiv äl ifall den inte har en massa osäkra mätningar Solig
    åh tack för detta!! visste faktiskt inte ens att man kunde ställa in tiden men såg nu i appen att det kunde man ju, det ska jag absolut börja med. har tänkt på de själv också att det borde bli missvisande med olika tider, ibland tempar jag vid 05 och ibland vid 07 (har en ettåring hemma som inte sover så bra så får en del uppvak under natten). tusen tack!! :) ska börja använda den sidan där man kunde justera tempen utifrån vilken tid man tempar. 
  • amandakollb
    Symetrical skrev 2022-05-11 09:54:24 följande:
    Så lite så! Blev själv så glad när jag fick tipset om den sidan, så klart man vill dela med sig :D
    Mojsan09 skrev 2022-05-11 09:47:05 följande:
    Tack för länken! Äl+3 var 1,5 timme senare, medans äl +11 var en timme tidigare. Så då räknar man bara ut den justerade tempen och lägger in den istället? Brukar du göra någon notering om det?
    Nej, jag brukar oftast inte göra någon anteckning om det, utan ställer bara om tiden till ?rätt? :)
    jaa så bra verkligen!! :) 

haha finns det några andra smarta knep med ff? såg tex att bilden som mojsan la ut här ovanför att coverline och förmodad ägglossning var helstreckade linjer medan för mig så är de som prickade linjer, vad beror det på? 
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles