• svabb83

varför skaffa barn sent? tänker många fel?

Bara så nyfiken. varför skaffar så många barn så sent?

Rent biologiskt är kroppen i bäst "skick" att bli förälder runt 20-27. Ni vet minimera risken för barn med sjukdomar.

Men det jag undrar allra mest, hur ska era barn ha möjlighet till avlastning till sina barn när mormor morfar/farmor farfar är så gamla o inte orkar. O jag menar ju inte bara i ren avlastning och goda förutsättningar för föräldrarna med stöd i sin föräldraroll. Utan även en sund och fin relation med pigga mor- och far föräldrar.

Är tanken att era barn ska "köpa" den tjänsten i form av barnvakt?

Låter kanske något provocerande nu. Men jag är så nyfiken.. För enligt min beräkning blir så här, första barnet 30, nästa barn 32. föräldrarna 50-52 år när barnen är tjugo (inget konstigt) barnen satsar på studier/karriär, buffrar pengar, resor.. Ja ni vet. Dvs. de skaffar barn runt 30, föräldrar åldern 60-62, i bästa fall. Då är man iof ganska så pigg i bästa fall... (håller tummarna) men redan tio år senare är det liksom sjuttioåringar vi pratar om...

Alla har självklart sina fulla rätt att göra som de vill. precis som jag har mina åsikter.

Jag var/är ung mamma. Jag har inte rest, pluggat under tiden. Jag är drygt 40 när barnen är 20. Och jag kan då resa och göra min karriär. Utan att ta det från mina barn. Förstår ni vad jag menar? Jag har världens efterätt sen. Jag och barnen kommer att kunna uppleva så mycket tillsammans och jag är en pigg farmor då!

• Svar på tråden varför skaffa barn sent? tänker många fel?
  • Gabbe75
    Kasperina skrev 2015-04-18 12:45:04 följande:

Hittade den här texten på SCB:

Idag är genomsnittsåldern vid barnafödande 30,8 år. Den genomsnittliga förstagångsmamman är nästan 29 år. De är alltså klart äldre än 1970?talets barnaföderskor. Men jämfört med de som fick barn på 1700? och 1800?talet är dagens barnaföderskor faktiskt yngre. Som äldst var barnaföderskorna runt 1860 med drygt 32 år i genomsnitt. Det finns ingen statistik över hur gamla kvinnorna var på 1700?, 1800? och i början av 1900?talet när de fick sitt första barn. Men man vet att giftermålet och födelsen av första barnet hängde tätt samman. Det första barnet föddes i regel just före eller inom något år efter giftermålet. Medelålder för giftermål var åtminstone under andra hälften av 1800?talet 27 år för kvinnor, varför man kan anta att medelåldern för förstföderskor låg kring 27?28 år.

I Stockholm är den betydligt högre än 29 år.

Sedan finns det ju andra komplikationer än "bara" DS...

http://ki.se/nyheter/aldre-forstfoderskor-risk-redan-fore-35

Som sagt - jag tror samhället skulle tjäna på om åldern kom ned några år.
  • sextiotalist

Men än en gång. Vad är problemet. Varför har så många yngre föräldrar problem med att vi skaffat barn som äldre?

Det är nästan bara yngre som startar trådar om detta där ni ondgör sig över detta. Det är ytterst sällan en äldre förälder startar en tråd som ondgör sig över yngre föräldrar.

Vi blir gravida, vi föder våra barn. VAD HAR NI FÖR PROBLEM?

Tar vi resurser från er? Slår vi ner er på stan? Mobbar vi er? Är vi elaka mot era barn? Är våra barn elaka mot era barn?

• sextiotalist
    Gabbe75 skrev 2015-04-18 12:50:55 följande:

I Stockholm är den betydligt högre än 29 år.

Sedan finns det ju andra komplikationer än "bara" DS...

ki.se/nyheter/aldre-forstfoderskor-risk-redan-fore-35

Som sagt - jag tror samhället skulle tjäna på om åldern kom ned några år.

Tjäna på vaddå?

Jag är väldigt säker på att de äldre föräldrarna är de som belastar samhället minst. Dessutom så tillhör nog de flesta som via sina skattepengar varit stora nettogivare till skattkistan.
  • molly50
    svabb83 skrev 2015-04-16 23:14:41 följande:

Bara så nyfiken. varför skaffar så många barn så sent?

Rent biologiskt är kroppen i bäst "skick" att bli förälder runt 20-27. Ni vet minimera risken för barn med sjukdomar.

Men det jag undrar allra mest, hur ska era barn ha möjlighet till avlastning till sina barn när mormor morfar/farmor farfar är så gamla o inte orkar. O jag menar ju inte bara i ren avlastning och goda förutsättningar för föräldrarna med stöd i sin föräldraroll. Utan även en sund och fin relation med pigga mor- och far föräldrar.

Är tanken att era barn ska "köpa" den tjänsten i form av barnvakt?

Låter kanske något provocerande nu. Men jag är så nyfiken.. För enligt min beräkning blir så här, första barnet 30, nästa barn 32. föräldrarna 50-52 år när barnen är tjugo (inget konstigt) barnen satsar på studier/karriär, buffrar pengar, resor.. Ja ni vet. Dvs. de skaffar barn runt 30, föräldrar åldern 60-62, i bästa fall. Då är man iof ganska så pigg i bästa fall... (håller tummarna) men redan tio år senare är det liksom sjuttioåringar vi pratar om...

Alla har självklart sina fulla rätt att göra som de vill. precis som jag har mina åsikter.

Jag var/är ung mamma. Jag har inte rest, pluggat under tiden. Jag är drygt 40 när barnen är 20. Och jag kan då resa och göra min karriär. Utan att ta det från mina barn. Förstår ni vad jag menar? Jag har världens efterätt sen. Jag och barnen kommer att kunna uppleva så mycket tillsammans och jag är en pigg farmor då!

Det kan vara så enkelt som att man kanske inte träffar den rätte förrän senare i livet. Så var det för mig t ex.
    Andra kanske inte bir gravida på en gång utan får vänta länge på plusset.
    Det kan finnas många anledningar till att man väntar med att skaffa barn.

Jag ser inte heller några problem med det.
    Våra föräldrar är fortfarande pigga och kan ta hand om våra barn då vi behöver barnvakt.

Om du trivs med att vara ung förälder så är väl det bara bra.
    Andra trivs med att vara äldre föräldrar.
    Jag tycker man ska fokusera mer på det än på att ondgöra sig över andras val här i livet.

Mattias och Hannah.
  • Gabbe75

Jag är ju med mina 40 år kanske tillräckligt gammal för att legitimt få kritisera samhällstrenden?

Jag vet inte riktigt hur det är nu för tiden med skapade trådar om än det ena, än det andra. Förut tyckte jag i vart fall att det var väldigt många som skapade trådar i stil med "hur kan man skaffa barn när man ännu inte skaffat sig ett ordentligt jobb?" (Underförstått att ALLA måste läsa 4 år på högskola och gjort karriär)

Men strunt samma. Somliga undrar varför vissa inkl mig själv ser ett problem med äldre föräldrar. Jag ser i huvudsak två problem.

1) Det slukar resurser från samhället (tester och komplikationer)
    2) Medicinskt är det inte riktigt schyst mot barnen
    3) Kommande barnbarn får kanske aldrig uppleva farfar/farmor, morfar/mormor.

Vad gäller DS exempelvis väljer ju landstinget av naturliga skäl att lägga sitt krut på att utreda de äldre mödrarna. Det i sin tur slukar resurser från de yngre. Som någon skrev är ju också vanligare att barn som föds med DS görs av yngre mammor. Ingen vågad gissning är ju att man inte kontrollerar dem lika noggrant som man annars hade kunnat göra om man allokerat resurserna annorlunda.

Den bistra sanningen är ju att det inte finns pengar till allt.

• Jag kom inte på något bättre

Fick barn när jag var 15, inte planerat såklart! Men bättre graviditet och snällare barn kunde jag inte ha fått! Har fått höra att de flesta som skaffar barn när de är äldre har det lite jobbigare, mest fått berättat av släktingar dock :/
    Men jag har 9 år på mig att skaffa 2 barn till, sen så klipper jag äggledarna helt, vill inte ha barn efter jag är 30 år.

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • sextiotalist
    Gabbe75 skrev 2015-04-18 13:16:33 följande:

Jag är ju med mina 40 år kanske tillräckligt gammal för att legitimt få kritisera samhällstrenden?

Jag vet inte riktigt hur det är nu för tiden med skapade trådar om än det ena, än det andra. Förut tyckte jag i vart fall att det var väldigt många som skapade trådar i stil med "hur kan man skaffa barn när man ännu inte skaffat sig ett ordentligt jobb?" (Underförstått att ALLA måste läsa 4 år på högskola och gjort karriär)

Men strunt samma. Somliga undrar varför vissa inkl mig själv ser ett problem med äldre föräldrar. Jag ser i huvudsak två problem.

1) Det slukar resurser från samhället (tester och komplikationer)

2) Medicinskt är det inte riktigt schyst mot barnen

3) Kommande barnbarn får kanske aldrig uppleva farfar/farmor, morfar/mormor.

Vad gäller DS exempelvis väljer ju landstinget av naturliga skäl att lägga sitt krut på att utreda de äldre mödrarna. Det i sin tur slukar resurser från de yngre. Som någon skrev är ju också vanligare att barn som föds med DS görs av yngre mammor. Ingen vågad gissning är ju att man inte kontrollerar dem lika noggrant som man annars hade kunnat göra om man allokerat resurserna annorlunda.

Den bistra sanningen är ju att det inte finns pengar till allt.

Var hittar du alla dessa som det är synd om. Jag är omgiven av äldre föräldrar och det är inte bland de äldre föräldrarna som barn med problematik finns utan de barnen är födda av yngre föräldrar

De flesta av den äldre generationen är i livet. Tyvärr har cancern tagit några när de var rätt unga.

När jag låg på specmödravården var jag näst äldst. De andra var betydligt yngre än vad jag är. Jag är för övrigt den enda (och inte äldst) som haft graviditetskomplikationer. Min mamma (fick alla oss tre innan 30) hade graviditetsproblem under samtliga hennes graviditeter.

Du spekulerar mycket. Vi tar inga resurser mer än någon annan grupp.

Men ni yngre vill kanske tvångssterilisera alla över 40 så ni slipper bli belastade av våra "felaktiga" val.

Jag anser fortfarande att det är oförskämt att påpeka att vår ålder är fel för barn. Att vi valde annat än att jaga en blivande pappa mellan vi var 20 och 30, jag säger bara det en gång till. Jag tackar allt för att jag inte har något barn med mitt ex.

Jag skulle göra samma val idag, studier först och inte skaffa barn med första bästa
  • Natulcien
    MrFahrenheit skrev 2015-04-18 11:23:55 följande:
    Att man ska vänta med att skaffa barn för att kunna ge en bra och trygg uppväxt är enbart en myt! Faktum är att de barn som växer upp med silversked i mun ,redan från början, också är de som visar minst respekt för andra som avviker ifrån "normen", likt sina föräldrar....
    Vad har trygghet med silversked att göra? Har du kanske missförstått uttrycket "silversked i munnen"?
  • En PantherTant
    Gabbe75 skrev 2015-04-18 13:40:40 följande:
    Ja, men är det rimligt att samhället ska bekosta detta med specialvård? Är det så man använder mödravårdens resurser på bästa sätt?
    Sedan får väl skalan beskrivas som närmast logaritmisk. Risken/sannolikheten stiger därefter rätt upp i skyn. Jag har sett undersökningar som visar på att risken är hela 10% för en 45-årig moder. Jämför då med en 20-25 åring där den är snudd på obefintlig.
    Det är nu knappast äldre gravida som belastat specialvården mest. Varit mycket skrivet om övervikten som ökar bland mammor hela tiden. Bland oss 70-talister är övervikt ännu inte regel för gemene man, som det tycks vara hos den yngre generationen. Vem tror du, den smala eller den tjocka , oftare har graviditetsdiabetes eller andra dylika graviditetskomplikationer? Vem föder oftare med kejsarsnitt?
Svar på tråden varför skaffa barn sent? tänker många fel?