Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

varför skaffa barn sent? tänker många fel?

svabb83 skrev 2015-04-16 23:14:41 följande:

Bara så nyfiken. varför skaffar så många barn så sent?

Rent biologiskt är kroppen i bäst "skick" att bli förälder runt 20-27. Ni vet minimera risken för barn med sjukdomar.

Men det jag undrar allra mest, hur ska era barn ha möjlighet till avlastning till sina barn när mormor morfar/farmor farfar är så gamla o inte orkar. O jag menar ju inte bara i ren avlastning och goda förutsättningar för föräldrarna med stöd i sin föräldraroll. Utan även en sund och fin relation med pigga mor- och far föräldrar.

Är tanken att era barn ska "köpa" den tjänsten i form av barnvakt?

Låter kanske något provocerande nu. Men jag är så nyfiken.. För enligt min beräkning blir så här, första barnet 30, nästa barn 32. föräldrarna 50-52 år när barnen är tjugo (inget konstigt) barnen satsar på studier/karriär, buffrar pengar, resor.. Ja ni vet. Dvs. de skaffar barn runt 30, föräldrar åldern 60-62, i bästa fall. Då är man iof ganska så pigg i bästa fall... (håller tummarna) men redan tio år senare är det liksom sjuttioåringar vi pratar om...

Alla har självklart sina fulla rätt att göra som de vill. precis som jag har mina åsikter.

Jag var/är ung mamma. Jag har inte rest, pluggat under tiden. Jag är drygt 40 när barnen är 20. Och jag kan då resa och göra min karriär. Utan att ta det från mina barn. Förstår ni vad jag menar? Jag har världens efterätt sen. Jag och barnen kommer att kunna uppleva så mycket tillsammans och jag är en pigg farmor då!

Det kan vara så enkelt som att man kanske inte träffar den rätte förrän senare i livet. Så var det för mig t ex.
    Andra kanske inte bir gravida på en gång utan får vänta länge på plusset.
    Det kan finnas många anledningar till att man väntar med att skaffa barn.

Jag ser inte heller några problem med det.
    Våra föräldrar är fortfarande pigga och kan ta hand om våra barn då vi behöver barnvakt.

Om du trivs med att vara ung förälder så är väl det bara bra.
    Andra trivs med att vara äldre föräldrar.
    Jag tycker man ska fokusera mer på det än på att ondgöra sig över andras val här i livet.

Mattias och Hannah.
Svar på tråden varför skaffa barn sent? tänker många fel?