• xxx4

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Bra att ta det som är gott också :) Nä kål lök stark mat o för vissa skär mjölk jobbigt för bebismage så det äter jag bara lite av nu.

Frazze skrev 2016-09-16 12:51:52 följande:

Äh öl är gott så jag håller mig till det Fast vitkål lär jag nog inte äta igen för lilleman har haft ont i magen hela dagen idag.

• xxx4

Bebismagar är känsliga o tarmarna behöver vänja sig. Det tar tid ofta upp till 2-3 mån innan det stabiliserar sig. Speciellt gäller detta prematura barn o barn med låg födelsevikt. Det som skall undvikas är sådant som ger gaser o är svårsmält precis som för oss vuxna. Bebisen får ju via amningen allt vi får i oss. Tex Vitlök o chili finns ju i mycket mat utan att vi tänker på det. Är ditt barn glupskt sväljer de säkert mycket luft som ger gaser rapar som är svåra att få upp = magont. Då mina bebisar ålat sig o sparkat vid bröstet har det ofta varit rapar i vägen, bajs på gång, även att de blivit övertrötta o inte orkar suga ( blir frustrerade) eller så rinner det inte på med bröstmjölk tillräckligt snabbt vilket kan avhjälpas av att se till att ha lite överproduktion i brösten. Om man ger tillägg/ersättning behöver man vara supernoga med att inte den inte är för koncentrerad, hellre lösare än vad som står på förpackningen det är så lätt att det blir förstoppning. Bröstmjölken är ju dessutom lätt laxerande vilket är skillnad. Och visst är det jobbigt med pumpning o allt vad det innebär, gjorde de ju med barn nr ett så vet. Det måste man själv avgöra om man vill o orkar med dock är det en kort period innan bebis kan orka helamma själv o går upp i vikt. De man också bör veta är att Bvc:s viktkurvor baserar sig på flakmatade barn vilket är både missvisade o inte allt bra att hänga upp sig på. Det viktiga är att bebis mår bra följer sin egen kurva. På Bvc stirrar man sig ofta blin på dessa kurvor o oroar upp mödrar i onödan ( speciellt förstagångsföräldrar).ja ja massor skrivet om detta. Lite av mina erfarenheter. Lycka till! i

pink lily skrev 2016-09-16 16:29:13 följande:

Jag orkar en månad till med alla tre matningssättetn, sen ger jag upp pumpningen. Att både amma en bebis med magproblem som ålar sig och sparkar pga magont som verkar komma typ två minuter efter amningsstart, samt pumpa och även fylla ut med ersättning i flaskor som ska kokas tillsammans med alla pumpdelar. Det tar stor del av min vakna tid. Känns som lillan blir understimulerad med all tid jag lägger på maten.

Jag blöder fortf, 9.e veckan, men har bra hb. Är dock ganska yr vid tillfällen så det tar nog på kroppen som ordningen är nu...

Finns det inte risk för magont med öl? Nu utesluter jag mejeivaror och ger semper magdroppar för att se om lillans magont ger med sig. Hoppas. Hon har börjat bajsa mindre ofta, förr var det varje dag. Skulle vilja helamma eftersom de säger att man inte behöver oroa sig för förstoppning då... Nu tittar jag i blöjan titt som tätt för att leta bajs ;)

Vad mer än lök,bönor, stark mat och mjölk kan ge bebis magont? Jag testar allt ...

• xxx4

Yr! då jag ammar dricker jag jätte mycket minst ett stort glas vatten varje amningstillfälle. The annat också men mycket vatten. Både för produktionen o hälsan, huvudvärk yrsel mm. Amningen dränera än annars går åt så mycket vätska. Glöm inte att äta ordentligt också eftersom detta också påverkar mycket. Skönt med mer sömn!

pink lily skrev 2016-09-19 20:35:40 följande:

Idag började jag dricka amningste från weleda. Få se vad det ger ...

Förstår inte varför jag är så yr, sätter det i samband med ökat pumpande. Blodvärdet, hb, var jättebra och då lillan skippat ett av sina extramål på natten får vi mer sömn.

• xxx4

Ömma lite vitaktiga bröstvårtor som svider är tecken på svamp som naturligt finns i bebis mun o kan smitta. Detta kan bli ett besvär o ond cirkel så gör något direkt. Tips ta wichyvatten på bröstvårtorna innan o efter amning. Lindrar svid o smärta o motverkar svamp. Lufta också bröstvårtorna så ofta du kan spec efter amning. Sätt även lite wichyvatten på bebis tunga innan amning! Om du tittar i bebis mun ser du säkert att den är vit o det tyder på svamp. Gör detta ofta. Om detta inte hjälper fråga BVC efter ett salva som hjälper de är vana vid detta o skriver ut om det behövs. Detta behövde inte jag ta då det försvann enligt behandling ovan. Synd om svamp skall störa amningen. Lycka till!

• xxx4

Bra m titt på tunga o tuttar när Bvc kommer :) Ja visst står man ut med pga den enorma kärleken! Det är tur det. =76986228][quote-nick]Frazze skrev 2016-09-20 12:18:28 följande:[/quote-nick]

Jag har kollat hans mun, men hittar inget som ser konstigt ut! Tungan är fint rosa och så är tandköttet och kinderna med. Men det är ju bara snabbkik när han gäspar typ. Mina bröstvårtor är inte vitaktiga utan med vad som ser ut som lysande rosaröda vid detta läget. Men BVC kommer hit imorgon, så då får hon ta sig en titt på både prinsen och mina tuttar läste man kunde ta vatten med lite bikarbonat i oxå på brösten och till bebis. Men jag väntar tills det är diagnostiserat innan jag ger honom nåt i alla fall. Detta vore ju bara en fantastisk fortsättning på vår redan underbara start i familjelivet! Tur att vår lilla prins är helt underbar

[/quote]

Frazze skrev 2016-09-20 12:18:28 följande:

Jag har kollat hans mun, men hittar inget som ser konstigt ut! Tungan är fint rosa och så är tandköttet och kinderna med. Men det är ju bara snabbkik när han gäspar typ. Mina bröstvårtor är inte vitaktiga utan med vad som ser ut som lysande rosaröda vid detta läget. Men BVC kommer hit imorgon, så då får hon ta sig en titt på både prinsen och mina tuttar läste man kunde ta vatten med lite bikarbonat i oxå på brösten och till bebis. Men jag väntar tills det är diagnostiserat innan jag ger honom nåt i alla fall. Detta vore ju bara en fantastisk fortsättning på vår redan underbara start i familjelivet! Tur att vår lilla prins är helt underbar

• xxx4

Tyckommig har rätt att mjölken inte kan försvinna sådär bara. Mjölkmängden produceras utefter hur mycket barnet ammar eller om man pumpar. Samma mängd som ammas eller pumpas ut produceras nytt. Så fiffigt är det gjort. Dock kan det kännas som att den är slut de dagar (bebis ökningsdagar) då bebis behöver öka produktionen. Då finns det inte tillräckligt för att bebis skall bli nöjd o det är också då meningen att man skall amma oftare många korta pass. Korta pass o inte långa utdragna pass. Detta ökar produktionen på något dygn, jag lovar. Det gäller bara att vara uthållig. Detta gäller även natten att pumpa eller amma även då. Håll ut! Amning tar mycket tid o ork i början men som sagt så ger de också så mycket tillbaka! Glöm inte att alltid dricka insamlandet med amning eller pumpning. =76999112][quote-nick]Frazze skrev 2016-09-24 23:44:16 följande:[/quote-nick]

HJÄLP! idag har min mjölk bara tagit slut! Lilleman ammar lite och sen finns inget kvar! Jag har satt mig för att pumpa lite nu efter, men jag har väl kanske fått it 5-10 ml med båda brösten Jag vill ju amma!!!!!! Den får inte ta slut+ jag har ändå druckit en öl Kan det komma igång igen el är det kört nu?

[/quote]

• xxx4

Stort grattis! Kommer så väl ihåg hur gullig du var med mig inför vårt sista försök o dina tips om hcg mm. Nu sitter jag o ammar vårt underverk o bara är så lycklig!!! Håller tummar att allt går fint för er. Vilken vecka är du i. Kanske också har mediciner du behöver vad o hur mycket vill du ha? Kram

Sunlight skrev 2016-10-04 05:08:49 följande:

Jag är äntligen gravid igen. Är det någon som har utrogest och estrofem över som datumet

Inte har gått ut på? Vore jättetacksam för lite hjälp. Tack.

• xxx4

Jättestort grattis till er Serumbebis!!! Härligt att allt gått bra. Vi är också så lyckliga över vår Serumbebis o njuter såååå efter alla år av kämpande. Penny skall vara stolt o glad. Hon var så fin då vi meddelade vår nedkomst. Stort lycka till nu i bebisbubblan! Kram

trex2013 skrev 2016-10-06 20:34:06 följande:

3 v förtidigt den 27/9 kom ännu en efterlängtad Aten (Serum) bebis!Lyckan är total och det känns så otroligt overkligt att efter nästan 5 års kämpande äntligen fått en underbar son. Går runt och njuter i min bebisbubbla. <3

• xxx4

Woo grattis till graviditet! Visst känner man igen denna oro o blödningar. Vid min ÄD grav blödde jag från o till under första 13 veckorna så jobbigt men väldigt vanligt. Sköra slemhinnor o en kemiskt uppbyggd slemhinna ökar blödningsbenägenheten. Blödde inte vid mina tidigare grav. Nu ammar jag en lite underbar bebis o närmar mig 49 år. Tummar hålls. Lycka till!

woo skrev 2016-10-07 14:29:05 följande:

Hej alla! Jag har smugit runt här i hopp om att kunna knacka på o kliva in i värmen. Inte riktigt dax för jag törs inte än pga av mina konstiga blödningar till och från varje dag... men skulle vilja fråga er kunniga är det (normalt) vid plus? Kan det vara min ålder? Jag är närmare 50. Är så otroligt orolig o nojjig så jag tillåter mig inte att glädjas för att inte bli för ledsen nästa v. då är det nytt hcg Tisd och VUL Torsd om hcg visar bra stegring eftersom det då ska enligt utveckling finnas ett litet pytte hjärta som slår.

Kram

• xxx4

Ja visst har det en enorm betydelse med detta stöd o otroliga kunskap som byggts upp i forumet. Som sagt så är jag så tacksam för att DU verkligen tog dig tid o delade med dig av din kunskap. Tror faktiskt att det för min del hade detta med hcgnivå östradiol o progesteron, att ha koll på detta, stor betydelse. Vet att allt kan hända men NU är du gravid o ska så vara i 9 mån! Håller mina tummar. Ska kolla efter medicinerna. Kram

Sunlight skrev 2016-10-07 11:23:58 följande:

Tack så jättemycket. Det betyder jättemycket att du verkligen har uppskattat all min hjälp. Jag har läst lite av det jag skrivit till dig jag förundras över hur mycket energi och tid jag la ner och jag är jätteglad över att det gick så bra. Tur att det finns så många människor i vår värld som kan och orkar hjälpa varandra även okända på olika sätt. Jag har fått mycket hjälp av så många och är så tacksam över att ha fått så många tips och hjälp. Jag hade aldrig orkat och lyckats som jag har gjort med min dotter utan alla tips och hjälp. Ofta mer från människor jag inte känner mer än de som man träffar ofta. Jag är i början av ny graviditet jag är nervös och glad för varje dag den fortgår. Jag hoppas men som du vet allt kan hända det är inte klart än. 

Jag skulle behöva estrofem men framförallt utrogest. Jag läste att man kan beställa utrogest efter först ha fått licens för det. Inboxa gärna mig om du har några askar över eller många. 

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus