Bebismagar är känsliga o tarmarna behöver vänja sig. Det tar tid ofta upp till 2-3 mån innan det stabiliserar sig. Speciellt gäller detta prematura barn o barn med låg födelsevikt. Det som skall undvikas är sådant som ger gaser o är svårsmält precis som för oss vuxna. Bebisen får ju via amningen allt vi får i oss. Tex Vitlök o chili finns ju i mycket mat utan att vi tänker på det. Är ditt barn glupskt sväljer de säkert mycket luft som ger gaser rapar som är svåra att få upp = magont. Då mina bebisar ålat sig o sparkat vid bröstet har det ofta varit rapar i vägen, bajs på gång, även att de blivit övertrötta o inte orkar suga ( blir frustrerade) eller så rinner det inte på med bröstmjölk tillräckligt snabbt vilket kan avhjälpas av att se till att ha lite överproduktion i brösten. Om man ger tillägg/ersättning behöver man vara supernoga med att inte den inte är för koncentrerad, hellre lösare än vad som står på förpackningen det är så lätt att det blir förstoppning. Bröstmjölken är ju dessutom lätt laxerande vilket är skillnad. Och visst är det jobbigt med pumpning o allt vad det innebär, gjorde de ju med barn nr ett så vet. Det måste man själv avgöra om man vill o orkar med dock är det en kort period innan bebis kan orka helamma själv o går upp i vikt. De man också bör veta är att Bvc:s viktkurvor baserar sig på flakmatade barn vilket är både missvisade o inte allt bra att hänga upp sig på. Det viktiga är att bebis mår bra följer sin egen kurva. På Bvc stirrar man sig ofta blin på dessa kurvor o oroar upp mödrar i onödan ( speciellt förstagångsföräldrar).ja ja massor skrivet om detta. Lite av mina erfarenheter. Lycka till! i
pink lily skrev 2016-09-16 16:29:13 följande:
Jag orkar en månad till med alla tre matningssättetn, sen ger jag upp pumpningen. Att både amma en bebis med magproblem som ålar sig och sparkar pga magont som verkar komma typ två minuter efter amningsstart, samt pumpa och även fylla ut med ersättning i flaskor som ska kokas tillsammans med alla pumpdelar. Det tar stor del av min vakna tid. Känns som lillan blir understimulerad med all tid jag lägger på maten.
Jag blöder fortf, 9.e veckan, men har bra hb. Är dock ganska yr vid tillfällen så det tar nog på kroppen som ordningen är nu...
Finns det inte risk för magont med öl? Nu utesluter jag mejeivaror och ger semper magdroppar för att se om lillans magont ger med sig. Hoppas. Hon har börjat bajsa mindre ofta, förr var det varje dag. Skulle vilja helamma eftersom de säger att man inte behöver oroa sig för förstoppning då... Nu tittar jag i blöjan titt som tätt för att leta bajs ;)
Vad mer än lök,bönor, stark mat och mjölk kan ge bebis magont? Jag testar allt ...