Förstår så väl din oro! Mina sista veckor var också som sagt fyllda av denna oro. Jo framprovocerade FR räknas också men spontana självklart tryggast. Hicka är ingen fosterrörelse, synd för mig då min baby hickade ofta men rörde sig sällan. Ctg o ultraljud är bra men be också om flödesmätningar i navelsträng till o frän moderkaka i huvudet o ljumskarna. Det fick jag göra vilket visade att flödena var bra vilket också lugnar att baby mår bra, får det den behöver i magen. Vår baby är lugn även utanför magen vilket förklarar lugnet i magen. Dock skall man alltid kolla extra vid oro o förändrade fosterrörelser i sen graviditet. Trångt är det men rörelser skall det vara o inte för svaga även om det är trångt fick jag lära mig. Det som är viktigast är att fosterrörelserna inte plötsligt ändras. Vilken vecka är du i nu?
pink lily skrev 2016-07-08 15:18:15 följande:
Trex2013, grattis till 26 v. Nu går tiden fort resten av veckorna ska du se ...
Frazze och Trex, nu är det min tur att oroa mig över fosterrörelser.
Fick åka in till sjukhuset häromdan för att göra ctg och ul. Jag mådde själv risigt den dan och knappt känt ngr fosterrörelser, och endast svaga, på ett dygn. Ctg var bra och Pyret rörde på sig när doktorn tittade på fostervattensmängden. Fick åka hem igen, med uppmaningen att räkna alla fosterrörelser jag kan känna under en dag, ska vara minst 10 st. Om mindre får ringa till sjukhuset igen ... Har varit bortskämd med tydliga fosterrörelser och rejäla sparkar varje dag fram till nu. Inga sparkar längre mest lite vågrörelser. Om vi ska få ihop 10 per dag så måste jag provocera fram en del rörelser - i den mån det blir ett gensvar på min provokation - blir inte det alltid nu. Är framprovocerade fosterrörelser likvärdiga med bebisens spontana? Glömde fråga?