• xxx4

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Tack! Går in i v 26 i helgen. V 12 är ju ändå en milstolpen men förstår så väl känslan av att tiden går långsamt när våra resor hit ändå har varit så långa o fyllda av oro o kamp. Tycker ändå att tiden går fortare nu än i början så håll ut. Kramar

trex2013 skrev 2016-03-31 08:19:03 följande:

Härlig att UL och prover såg bra ut, vad långt du kommit! =) själv är jag bara i v 12, det går låååångsamt.

• xxx4

Vad bra med KUB nästa fredag. Alla kontroller som kan lugna något är guld värda! Jo just nu mår jag faktiskt riktigt bra. Nästan all illamående har lagt sig, sprattel i magen o inga andra krämpor just nu. Men man är på sin vakt o tänker nog hela tiden att oj nu är det kanske något galet. Så visst är denna graviditet färgad av den långa vägen till grav. Försöker ändå njuta. Är än så länge inte heller så stor. Brukar inte gå upp så mycket o har inte gjort det denna gång heller än. Hur mår du?

trex2013 skrev 2016-03-31 11:52:10 följande:

Tack, ja vi är alla i samma situation, det har varit en himla lång resa. Just nu är jag mer nojjig att lilla mini inte växer som den ska. Ska tack o lov på KUB nästa fredag så då får jag en extra UL koll. känns som en evighet tills dess. :) mår du bra annars o så då?

• xxx4

Ja lätt att säga njut om inte oron fanns där på lut hela tiden. Oron för att nåt ska hända bebis eller att man ska drabbas av olika allvarliga komplikationer. Men visst man behöver hitta ett sätt att lugna o njuta. Då vår lilla sprattlar lugnar det o visst ultraljud lugnar.

trex2013 skrev 2016-03-31 15:57:06 följande:

Skönt att du får må bra och inte blivit så stor. :)

tack, jag mår fint, bara väldigt trött på kvällarna. i övrigt mår jag toppen inget illamående eller annat och magen syns knappt, så det är ju därför jag är lite nojjig att lilla mini lever och mår bra. 

• xxx4

Grattis till er kille! Skönt att han mår fint o att ni är i trygga händer tills du också piggnat till och får åka hem med er lillprins.

Kcb skrev 2016-03-31 20:53:31 följande:

I tisdags kom vår lille pojk till världen i v34+5 med en flygande fläng genom akut kejsarsnitt! Jag har ju varit inlagd i 2 omgångar på grund av dåliga flöden och för att lillkillen var lite tillväxthämmad. I torsdags såg allt bra ut och vi blev hemskickade över påsk med nästa tillväx och flödesultraljud på,tisdagen. På flödesultraljudet visade,det sig att flödet gåt från 0 till 2 över påsken, och att blodet nu var redistruberat till hjärnan. När de sedan tog blodtryck på mig så visade det sig ligga på 170/100 och jag hade 3+ protein i urinen. Då blev jag inlagd med besked att det skulle bli ks dagen efter. Efter en halvtimme började jag må dåligt och de tog bt igen så var den 210/110. Då skutsade de ner mig till förlossningen och beslut togs att snitta så snart som det gått 2 timmar sedan jag druckit något sist. De var inte orolig över bebisen, men för mig... 18:45 var han ute och fick åka till neo med pappa. Själv fick jag se honom som snabbast och blev sedan skickad till iva för observation. Först halv två dagen efter fick jag hålla honom.

Lillgrabben mår jättebra och behöver bara lite hjälp med värmen och att sondmatas. Så snart jag är frisk nog att skrivas ut så får vi flytta in på familjerum på neo. Det blir antagligen i morgon eller i övermorgon.

Själv börjar jag bli bättre, men snittet är inte så himla trevligt. Känner mig svullen och öm, och glömmer hela tiden att jag inte ska använda magmusklerna. Dessutom är mitt bt inte i shack än heller...

Men lillkillen är ute och är helt underbar och mår bra! 1965 gram och 44 cm!

• xxx4

Jag har ju också gått på Serum o Peny ordinerade mig folsyra 5 mg fram till v 13 o sedan normal graviditetsdos som är betydligt lägre o ingår i Mitt val gravid från Apoteket. Har också läst en hel del om sambandet höga doser folsyra o cancerrisk men tror att detta gäller långvarig behandling.

trex2013 skrev 2016-04-06 09:34:23 följande:

Folicin/folsyra fråga, Serum vill att jag fortsätter äta 5mg hela graviditeten ut. men nu läste jag att det inte är bra att inta för hög dos genom hela graviditeten, detta pg av cancerrisk?!

Vet någon om detta stämmer och hur mkt har ni ätit genom graviditeten?

• xxx4

Jo folsyra får vi ju dessutom i oss också naturligt via kosten.

• xxx4

Vad fin rapport! Moderkaka som läkt bra flöde o bebis som sprattlar :) Jo när det gäller detta med tillväxt har jag förstått att i början växer alla bebisar lika men efter Rutinultraljud växer flickbebisar o pojkbebisar oftast olik fort. Kanske din flickas lite långsammare tillväxt handlar om det. Samtidigt är tillväxt också kopplat till ärftlighet mm. Viktigast är ju som du också nämnt att bebisen följer sin egen kurva. Att flöde, fostervattenmängd mm ser bra ut. Bra också som du ska göra CTG för att följa bebis hjärtrytm/ aktivitet. En annan aspekt är ju att dessa tillväxtultralhud inte heller är helt säkra och kan skilja sig en hel del mellan vilken BM som gör den och hur det faktiskt ser ut m bebis. Vet att med min förstfödda en dotter tyckte man in i det sista att hon var ganska liten men när hon kom ut fullgången var hon som vilken snittbebis som helst. Diffade alltså ganska mycket.

pink lily skrev 2016-04-08 11:35:52 följande:

Tack för svar o tips om jod :) Superbra! Nu handlar det mer om min hälsa, skulle varit mer insatt i det när det spelade roll för Pyrets hjärnutveckling. Känns som man skulle behövt mer upplysning om en sån sak från bm, mer än om hur farligt det är att röka och dricka när man är gravid :-/

Nu är jag satt på Levaxin 50mcg/dag, och kollas upp igen om en månad. Hoppas blir piggare nu, varit så otroligt obeskrivligt trött ..., hoppas också att det hjälper Pyret att växa bättre.

Varit på vår första flödes-och tillväxtkontroll. De kunde inte hitta blödningarna på moderkakan som upptäcktes efter bilkrocken för en mån sedan. Hurra, de har läkt ut!

Flödena i moderkakan var bra och bloflödet i mina kärl i ljumskarna var jättebra. Vet jag tjatar, men har år med akupuktur att tacka för mina bra blodflöden, absolut!!!!

Tyvärr var Pyret 16% mindre än normalt/förväntat, trots att hon får all näring hon behöver enl flödesmätn. Hm! Blir tätare kontroller nu, för att se så hon växer till sig. Blir nog CTG-mätning nästa gång också. Har väl med hennes hjärtrytm att göra?

Vet att både kortison och sköldkörtelproblem kan påverka tillväxt, men borde jag också titta över mer hur jag genom kosten kan få henne att växa mer? Har bara gått upp 7 kg i vikt till vecka 25 ... Kanske måste jag äta mer kolhydrater?

Hur som helst, lilla gumman sparkar på, och hon tog en klunk fostervatten när vi tittade på henne i veckan. Hihi, hon är en riktig liten bebis nu <3

• xxx4

Vi har odlat till blastosyster alla gånger vi misslyckades. Lyckades på första försöket då vi bytte klinik till Serum o satte då in bladto igen.

TyckOmMig skrev 2016-04-09 19:01:17 följande:

Har alla ni som lyckats bli gravida odlat era embryon till blastocyster?

• xxx4

Hej Lana! Blir så ledsen av att höra att ni funderar på att ge upp. Förstår dock SÅ väl känslan, var ju där väldigt nyligen själva efter 7 misslyckade ÄD. Andra kan vittna om liknande erfarenheter. Vår lycka blev ju att vi till slut bytte klinik till Serum i Aten där de gjorde flera extra åtgärder som jag tänker var viktiga ( hystro m inplanteringssnitt, antibiotika behandling, hcg injektioner o progesteron injektioner mm) samt att de har stor kunskap inom området o avancerad teknik, stort urval donatorer. De tar sig an många komplicerade "fall". I ditt fall har jag förstått det som att ni inte har några synliga hinder o att ni gjort 3 ÄD på samma klinik med en donator. Vill så gärna att ni ska lyckas! Vet att det är jobbigt att byta klinik med allt vad det innebär men skulle ändå vilja uppmuntra er till det. En klinik med mer engagemang kunskap, erfarenheter av svårare fall. Varmaste kramar vännen!

Lana68 skrev 2016-04-10 10:00:36 följande:

Hej jag har bara en fråga angående hcg. Visst är det så att det räcker med att ta ett urinprov på dag 20 efter insättning av FET, det visade negstivt så slutar med mediciner idag . Lycka till er alla som till slut lyckats få ert efterlängtade plus. Vår resa slutar här efter tre ÄD försök och mmassa andra försök under nio års ti . Kram till er alla!

• xxx4

Blir så gripen då jag läser det du skriver. Du har ett så stort hjärta! Visst man behöver vara två i denna slitsamma process o det går så väl att förstå känslan av att man kan tappa bort varandra i det hela o att man inte orkar mer. Tänker bara att det är viktigt att du också får komma fram till ett eget beslut i detta o att det inte behöver vara just nu då allt känns så svårt i både kropp o själ! Hur ni än beslutar att göra behöver det vara ett helhjärtat beslut för då blir det bra hur som helst. Min man var också uppgiven o ledsen efter alla våra misslyckanden så jag kan känna igen mig så väl. Jag är i v 27 nu. Känns fortfarande overkligt på många sätt.

Många kramar!

Lana68 skrev 2016-04-11 19:45:53 följande:

Tack vännen. Jag har haft samma klinik men två olika donatorer. Ingen bakomliggande problematik vad vi vet, vi kanske helt enkelt hade oturen vid ÄD försöken. Jag skulle kunnat gå vidare trots att det sliter men min sambo vill verkligen inte igen., han tycker nog vi tappar bort varann i det hela. Jag försöker acceptera att det är slut nu, det är jobbigt och svårt och just nu massa hormoner som rusar runt. Min glädje för er alla andra är dock äkta och jag är så glad för er skull. Jag kommer följa er här ändå lite då och då eftersom ni och detta varit en så stor del av mitt liv under så lång tid och en tröst att vi alla kämpat mot samma sak och delat allt så länge. Vilken vecka är du i nu vännen? ? Många kramar från mig

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus