• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Redan47
    UndrandeSökare skrev 2017-03-22 09:07:46 följande:

Dreamz- Är du i v. 24 eller v.25 nu?  Hoppas de är duktiga i Göteborg !

De är självklart duktiga där! Vi blir skickade till där vi tillhör närmast som har neo spec !
    Utifrån vad bebis behöver.
  • azurea

Åh dreamz, håller alla tummarna för att det går bra för dig nu. Toppen att du är under uppsikt hela tiden nu, det var skönt att höra. Uppdatera när du kan. Kram

• dreamz

Tack godingar! Jag är i V 25+1 nu men v 25+2 om en kvart ;) hihi ja nä jag tänker inte lyfta ett finger föritom då jag måste på gå på dass eller ätamat hehe.

Just nu är vi precis inkomna till göteborg och jag har gjort röntgen då dem misstänker även propp i lungorna.. varför göra något lätt här i livet..! :P

• Frazze
    dreamz skrev 2017-03-22 23:45:50 följande:

Tack godingar! Jag är i V 25+1 nu men v 25+2 om en kvart ;) hihi ja nä jag tänker inte lyfta ett finger föritom då jag måste på gå på dass eller ätamat hehe.

Just nu är vi precis inkomna till göteborg och jag har gjort röntgen då dem misstänker även propp i lungorna.. varför göra något lätt här i livet..! :P

Nä men är det sant? Din stackare! Skönt verkligen då att du är på sjukhus under uppsikt. Jag hoppas då verkligen att allting går bra för dig och liten i magen. Var försiktig med allt! Lycka till nu! Kram
  • Redan47

Ledsamt att höra du fått komplikationer . Hoppas det ger sig med blodförtunnande nu! Stå på dig och lyssna på kroppen! Kram

• dreamz

Tack! Det var ingen propp! Men dem gjorde ett ul på mitt hjärta då jag e tungandad och det visade sig att min vänstra kammare är försvagad fast dem tyckte inte att jag behövdes förlössas på jourtid. Nu är det stenkoll på mitt blodtryck som krånglar upp och ner oh det va själva fasiken vad envist blodtrycket ska vara..

Assså jag måste fråga.. är Det normalt att ha det så här vid en ÄD graviditet eller har jag bara maximal otur?

• UndrandeSökare

Dreamz - Det är större risk att få havandeskapsförgiftning vid ÄD. Men även om man är överviktig, det är första graviditeten etc. Kolla på 1177. Men alla som gör ÄD får ju inte havandeskapsförgiftning, du har väl bara haft otur.

Har du haft hjärtproblem tidigare ? Man kan få organpåverkan av HF. Hoppas det går bra för dig.

• Redan47

Havandeskapfrg är vanligare vid ivf. Äldre kvinnor. Duplex grav. Inte just specifikt ÄD. Varför vet man inte riktigt. Det läcker hemoglobin fr foster till modern.

Det finns möjlighet att minska risken genom att äta trombyl från V8. Det finns att läsa mer om studier gjorda i Lund. I u-länder är detta livsfara medan här har vi mer spec vård att ta hand om mor o barn. Professorn i Lund påtalar vikten av antistress. Då stress också påverkar BT neg.

Tur eller otur. Jag ser det inte så. En del får det andra inte. Av vikt att ta hand om sin hälsa och ta det lugnt när vi är gravida.

Skönt dream att propp scenariot är undersökt och att det åtminstone inte gått så långt. Har du fått Någon behandl nu? Hur mår bebis? Bor du på sjukhuset nu? Kom ihåg att anmäla till din gravid försäkringen om du blir berättigad ersättning.
    Gott att höra av dig!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus