• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • xxx4

Såååå länge sedan! Ser att det har hänt både sorgliga o glädjande saker i tråden. Supertjejen så ledsamt vet verkligen hur det känns! Hoppas du snart orkar ta nya tag. Dramez härligt med din framåtskridande graviditet! Tyck om mig ja vad tiden går fort o skönt att höra att du mår bra i det stora familjelivet m er minsting!

Här är vi också så lyckliga hela stora familjen över vår alldeles underbara minsting nu 8 månader! Suger verkligen på denna karamell! Vill göra allt för att kunna vara hemma länge. Dock gick ju en hel del pengar till alla försök renoveringar av hus mm. En trissvinst skulle sitta fint men annars får det bli gröt morgon middag kväll :) jag ammar fortfarande m ger även mat. Långa löparpass med vagnen håller mig pigg trots att nätterna just nu är bökiga igen då det är utveckling av språk o krypa som älsklingen håller på med :)

ja lite uppdatering. Kram till alla i tråden o kämpa vidare det är värt det!!!

• UndrandeSökare

Xxx4- Du sa att du hade en kvinnlig gyn med utländskt namn i Stockholm som hjälpte dig med IL-ordination så att du sen kunde få dropp satt gratis på din Vårdcentral istället för att betala dyrt för dropp hos Marie på Fertilitetplus. Jag undrar om du kan tipsa om vad din gyn heter ?

• Redan47

Vad roligt xxx4 att höra från dig! Gnissliga nätter känns igen. Tröttheten sätter sina spår men vet ju att det blir allt bättre. Samma här, njuter fullt ut av dessa godingar. Tar vara på dagen på ett helt annat sätt med dessa. Så mycket kärlek. De har nu blivit 16mån och är fortf försiktiga med att gå på egen hand . Bara med stöd. Och för min del får de krypa ett tag till... för de kommer få sådan fart och nya upptåg. Vi är kvar i Spanien och åker hem en vända april igen då jah ska på kurs då. Det är så skönt och samtidigt prövande att leva tillsammans i annat land. Hemma finns ju tusen saker som kommer emellan livet och relationen! Det har varit ett skit tufft år.
    Roligt att höra hur det går för oss alla i olika skeden! Kram

• dreamz

Hej allihopa!

Tänkte jag skulle uppdatera lite..

För ungefär en vecka sedan svullnade jag upp så hiskeligt så jag knappt känner igen mig själv.. ser ut som jag e michelin gubbens okända syster så svullen e jag.. hat även gått upp 20 kilo och då var 10 av dem kilona på bara två veckor???!!!

Blev sjukskriven för jag har ont i rygg och höft min doktorn ville att jag skulle tillbaka till BM för att ta ett nytt blodtryck vilket jag gjorde typ två dagar sedan.

Visade sig att min blodtryck var ganska högt 140/95 och att jag läckte lprotien i urinet.. fick åka in till förlossningen och blev inlagd över dagen för nya prover. Åkte hem på permis över natten och skulle komma tillbaka dagen därpå, då hade mitt blodtryck höjt sig mer 170/90 så nu har jag fått lite blodtrycks sänkande tabletter och en sjukskrivning och ska gå på mer kontroller. Gjorde juh även ett tul på pyret som bråkade lite som vanligt ;)..

Nästa TUL om två veckor.

Kram på er!

• UndrandeSökare
    dreamz skrev 2017-03-18 13:25:57 följande:

Hej allihopa!

Tänkte jag skulle uppdatera lite..

För ungefär en vecka sedan svullnade jag upp så hiskeligt så jag knappt känner igen mig själv.. ser ut som jag e michelin gubbens okända syster så svullen e jag.. hat även gått upp 20 kilo och då var 10 av dem kilona på bara två veckor???!!!

Blev sjukskriven för jag har ont i rygg och höft min doktorn ville att jag skulle tillbaka till BM för att ta ett nytt blodtryck vilket jag gjorde typ två dagar sedan.

Visade sig att min blodtryck var ganska högt 140/95 och att jag läckte lprotien i urinet.. fick åka in till förlossningen och blev inlagd över dagen för nya prover. Åkte hem på permis över natten och skulle komma tillbaka dagen därpå, då hade mitt blodtryck höjt sig mer 170/90 så nu har jag fått lite blodtrycks sänkande tabletter och en sjukskrivning och ska gå på mer kontroller. Gjorde juh även ett tul på pyret som bråkade lite som vanligt ;)..

Nästa TUL om två veckor.

Kram på er!

dreamz- Tråkigt att du fått havandeskapsförgiftning, tyvärr är det ju
    större risk för det efter ivf och ÄD. Redan47 fick ju också det, om jag minns rätt. Skönt att du fick sjukskrivning, medicin och att de gör extra kontroller.

Vilken vecka är du i nu?

Havandeskapsförgiftning

Om du får högt blodtryck och protein i urinen när du är gravid kallas det havandeskapsförgiftning eller preeklampsi. Havandeskapsförgiftning beror på att du blir överkänslig mot partiklar från fostret och moderkakan. De flesta som får havandeskapsförgiftning får en lindrig form, men det finns också mycket allvarliga former som kräver akut sjukvård. Oftast får man havandeskapsförgiftning i slutet av graviditeten, efter vecka 34. Har du fått havandeskapsförgiftning så sitter den i hela graviditeten. Om ditt blodtryck blir för högt kan barnet växa dåligt och dina inre organ kan påverkas. Därför måste både du och barnet övervakas noga och du har regelbunden kontakt med vården. Att ta det lugnt kan lindra blodtrycket, men om besvären blir svåra måste barnet födas för tidigt. Efter förlossningen går havandeskapsförgiftning snabbt över. Både mamma och barn brukar klara sig bra.

Högre risk för vissa grupper

Det är vanligare att få havandeskapsförgiftning om du:

? är gravid för första gången
    ? är över 35 år
    ? har en biologisk mor eller syster som haft havandeskapsförgiftning
    ? väntar tvillingar
    ? är mörkhyad
    ? har någon blodkärlssjukdom, njursjukdom, reumatisk sjukdom eller diabetes
    ? är överviktig
    ? har högt blodtryck
    ? har blivit gravid genom assisterad befruktning (IVF eller äggdonation)
    ? har haft havandeskapsförgiftning i tidigare graviditeter

• dreamz

Ja men.tog nytt urin prov å de var bättre så har bara än så länge hypertoni. Men plutten mår bra å de e det viktigaste!

Jag e i V 24+4

• Snart lycklig

Dreamz, vila, vila, vila!

Jag fick havandeskapsförgiftning. Det började med en höjning av blodtrycket för mig. Jag höll på att sälja vår lägenhet. Jag stylade för typ 6-7 visningar, flyttade runt saker, köpte hus, jobbade deltid, ville vara "duktiga flickan" på jobbet och hinna med att avsluta alkt på ett bra sätt, hinna städa och rensa i allt gammalt som jag sparat och inte hunnit med osv. Jag stressade nog mera än vad jag förstod. Samtidigt hade jag placenta previa, moderkakan låg helt för utgången och fick inte vara längre än 30 minuter från Karolinska sjukhuset. (Bodde rätt nära sjukhuset då.)

Det slutade i alla fall med att jag fick svår havandeskapsförgiftning, dock utan organpåverkan. Akut kejsarsnitt i vecka 34+3. Allt gick tack och lov bra!!!

Nu efteråt kan jag tycka att jag var en idiot! Kämpat så för den otroligt efterlängtade graviditeten och höll på som jag gjorde. Helt sjukt! Jag fattade helt enkelt inte. Duktiga flickan....... Bara placenta previa borde sagt mig att jag skulle ta det lugnt och sedan högt blodtryck på det.

Var rädd om dig och se till att vara noga övervakad och VILA!

Kram.

• Snart lycklig

Det är viktigt att tala om för BM/förlossningen om du har flimmer framför ögonen. Jag hade det, som droppar som flög omkring. Tror det tyder på högt blodtryck. Om det inte stressar dig, köp en blodtrycksmaskin för hemmabruk, så har du lite extra koll. Men som sagt, bara om det inte stressar dig.

• Frazze

Hur går det för dig Jag är bara jag? Har inte läst något ifrån dig på jätte länge! Hur går det med din lille kille?

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus