• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Missne

Jag har bara fött ett barn och det var med kejsarsnitt och när vi frågade om hur snabbt man kunde försöka med syskon var svaren väldigt olika. När jag frågade läkarna på förlossningen så sa de att de inte hade några restriktioner alls. När jag frågade på efterkontrollen så sa hon att när snittet läkt på utsidan så hade det även läkt på insidan. Riga sa 2 år från början, men jag fick ändå börja nu efter ett år när vi hörde av oss  . Dock skulle man inte börja förrän 2 månader efter amningsavslut. När jag frågade Dr D så sa han 6 månader. Både Riga och Dr D sa att man måste kolla med VUL ocm livmodern läkt ihop fint innan man kör igång igen.

• TyckOmMig
    Rosen 76 skrev 2017-02-11 10:42:15 följande:

En fråga, ni som fött fler än 2 barn... och sista med KS...
    När startade ni ny behandling efter KS? Fick ni mens innan? Gjordes UL för att kolla läkning?

Riga rekommenderar att vänta 2 år och Sverige 1 år efter KS...

Jag är en av dom som fött barn igen ganska tätt inpå KS efter mina ED tvillingar.
    Vet att AVA Riga var noga petiga med ett UL innan start för att veta att jag var i bra skick redo för ny behandling.Fick ligga på motivera att jag ville göra nytt syskonförsök då det oftast är så som du skriver 2 år kom som en chock för mig med först då jag visste att man rekommenderar 1 år hemma.Jag hade regelbunden mens sen två månader tillbaka sista twinsen var 9 mån då jag började med Progynon ED insättningen skedde 14/4 som resulterade i min minsting född 8/12!
    Ammade faktiskt några dagar under ruvningen med vilket man inte rekommenderar...
  • dreamz

Snabb fråga!

Igår hörde jag att om man har moderkakan i framkant så e de kejsarsnitt som gäller?

Sant eller falskt?

• UndrandeSökare

Dreamz - Om moderkakan blockerar förlossningskanalen så blir det kejsarsnitt. För då kan ju inte barnet komma ut naturligt eftersom moderkakan sitter i vägen.

• Redan47
    dreamz skrev 2017-02-15 06:10:06 följande:

Snabb fråga!

Igår hörde jag att om man har moderkakan i framkant så e de kejsarsnitt som gäller?

Sant eller falskt?

Framkant.... är inte samma som blockerar. Men om moderkaka på något sätt är placerad på ett sätt som å förlossningsläkare tycker är riskabelt, så är KS ett sätt att rädda mor och barn. Detta kan förändras under graviditet gång då livmoder växer.

Känner du oro för detta?
  • Frazze
    dreamz skrev 2017-02-15 06:10:06 följande:

Snabb fråga!

Sant eller falskt?

Jag hade min moderkaka i fram vilket gjorde att jag inte kände fostret lika tidigt och lika väl som när den ligger i bak. Men det är bara när den ligger för långt ner och täpper till förlossningskanalen som man får göra kejsarsnitt eftersom att då kan ju inte bebis komma ut utan fara för båda era liv.
  • dreamz

Tack för svar!

Då hoppas jag på att den ändrar sig ;).

Inte direkt orolig jag är bara väldigt inställd på en vaginal naturlig utan massa bedövningsmedel förlossning. Sen naturligtvis blir det KS så blir det.

V 20+2 fortfarande inte kännt av bebis, känns tråkigt då alla tjatar å säger men nu känner du väl av sparkarna?! Jag visste inte att man blev till en allmän beskådning när man är gravid.. blivit jämförd av ett transsexuellt par som också gjort det jag gjort (har inget emot det), fick en sån "fin" kommentar "jag visste inte om du var gravid eller bara blivit väldigt tjock", blivit jämförd med vanliga graviditeter å missfall vid mina misslyckade försök tidigare. Försökte försvara att de e inte samma sak du kan bli gravid igen jag måste gå igenom mediciner osv osv.. Skulle vilja få vara gravid ifred.

Så nu har jag gnällt av mig! Kraaam!

• Redan47

Dream! Grattis halva tiden klar! Så fort det går. Du gör alldeles rätt i att gnälla och spy lite här.förstpd inte allt du skrev men förstod ändå du känner dig lite kränkt... DI behlver inte förklara något för npgon!
    Sög bara, -"säger du så"- "jaha tycker du det".
    Låt allt rinna av dig. De som inget begriper eller är plumpa låt dem passera.

Kram!!!! Jätte!!!

PS det kan dröja npgon vecka eller tre innan du känner. Moderkaka blir ju en stötdämpare nu. Och det ör inte alls säkert den flyttar sig neråt. Så chilla 20veckor till :)

• niki74
    TyckOmMig skrev 2017-02-11 13:14:19 följande:

Jag är en av dom som fött barn igen ganska tätt inpå KS efter mina ED tvillingar.

Vet att AVA Riga var noga petiga med ett UL innan start för att veta att jag var i bra skick redo för ny behandling.Fick ligga på motivera att jag ville göra nytt syskonförsök då det oftast är så som du skriver 2 år kom som en chock för mig med först då jag visste att man rekommenderar 1 år hemma.Jag hade regelbunden mens sen två månader tillbaka sista twinsen var 9 mån då jag började med Progynon ED insättningen skedde 14/4 som resulterade i min minsting född 8/12!

Ammade faktiskt några dagar under ruvningen med vilket man inte rekommenderar...

AVA Clinic Riga sa 2 år till mig också när jag nyligen frågade, men efter att jag förklarade för dem att jag verkligen inte ville vänta så länge så gav de med sig och sa ett år OM en gynekolog kunde godkänna detill först.

Kan man verkligen se genom vul om det läkt ordentligt och brukar vanliga gyn låta en kolla upp det? När jag gjorde mina koller på slemhinnan var jag tvungen att åka till Sthlm för att få hjälp eftersom ingen gynekolog i min stad ställer upp.

Tog du Procren inför ditt ED? Jag gjorde ju det förra gången och tänker att jag inte vill ändra ett "vinande koncept " då vi faktiskt lyckades.

Försöker planera hur jag ska lägga upp allt med att avsluta amning , göra läkarbesök osv innan FET som vi önskar att göra i slutet av augusti eller början av september.
  • TyckOmMig

niki74-jag var hos min SPEC MVC läkare på efterkontroll efter sista ED tvillingarna då de ju förlöstes med KJ tog upp redan då att jag skulle göra nytt försök så därav koll bedömning om hur mitt ärr efter KJ såg ut även vid insättningen på kliniken i Riga ser man tydligt var ärret sitter så det går att se tydligt men säkert svårt med att hitta kompetent villig läkare som utför gör det.
    Har inte valt Procren vid bägge mina lyckade FET då jag har regelbunden mens och ÄL utslag.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus