• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Savasana

Jag gjorde också ÄD på AVA Riga men till mig var det ingen som hade några invändningar när jag ville göra syskonförsök ett år efter KS. Det var nästan på andra hållet att de ville att jag skulle börja behandlingen tidigare. Inget nämndes heller att jag skulle få snittet kollat innan start.

Hur som helst gick allt bra och jag blev gravid direkt och födde även nu med KS.

Jag har varit nedreglerad med Procren båda gångerna det har lyckats.

• Frazze

Hej svej! Lite sånt där desperat sista försök inför mensen denna veckan (om den nu kommer då!?) Är det någon som råkar ha lite progynon att sälja till mig och kan slänga på lådan imorgon måndag? Jag behöver typ 14-15 st ungefär! Please!? Någon?

• niki74
    Savasana skrev 2017-02-18 15:37:04 följande:

Jag gjorde också ÄD på AVA Riga men till mig var det ingen som hade några invändningar när jag ville göra syskonförsök ett år efter KS. Det var nästan på andra hållet att de ville att jag skulle börja behandlingen tidigare. Inget nämndes heller att jag skulle få snittet kollat innan start.

Hur som helst gick allt bra och jag blev gravid direkt och födde även nu med KS.

Jag har varit nedreglerad med Procren båda gångerna det har lyckats.

Tack för infon Savasana! Tycker att det är jättekonstigt att de från samma ställe ger olika bud. De gick med på ett år för mig också men då måste en läkare först intyga att det är läkt.

Jag undrar om man måste skicka bild eller intyg från läkaren eller om det räcker med muntligt? Det är tillräckligt krångligt att fixa läkartider för de olika kollerna ändå.

Hur många koller/läkarbesök behövde du göra vid ditt FET och var nedregleringen annorlunda tidsmässigt andra gången? Vid FET behöver man ju inte matchas med donatorn och ligga och 'surfa " med färdig slemhinna i ett par veckor tycker jag.

Vad härligt att höra att du lyckades bli gravid vid syskonförsökett också! Det är min/våran dröm!
  • niki74
    TyckOmMig skrev 2017-02-18 08:17:20 följande:

niki74-jag var hos min SPEC MVC läkare på efterkontroll efter sista ED tvillingarna då de ju förlöstes med KJ tog upp redan då att jag skulle göra nytt försök så därav koll bedömning om hur mitt ärr efter KJ såg ut även vid insättningen på kliniken i Riga ser man tydligt var ärret sitter så det går att se tydligt men säkert svårt med att hitta kompetent villig läkare som utför gör det.

Har inte valt Procren vid bägge mina lyckade FET då jag har regelbunden mens och ÄL utslag.

Tack för att du delar med dig! Jag får väl kanske göra ett försök med att få en läkare på SPEC MVC att kolla upp det. De vill ju ogärna hjälpa till med att utföra undersökningar som har med utlandsvård att göra men kejsarsnittet gjordes ju inte pga ED så de kanske är mer villigt inställda då.
  • niki74
    niki74 skrev 2017-02-20 14:13:21 följande:

Tack för att du delar med dig! Jag får väl kanske göra ett försök med att få en läkare på SPEC MVC att kolla upp det. De vill ju ogärna hjälpa till med att utföra undersökningar som har med utlandsvård att göra men kejsarsnittet gjordes ju inte pga ED så de kanske är mer villigt inställda då.

Föresten.. fick du lov att skicka bild eller intyg till AVA?
  • Savasana
    niki74 skrev 2017-02-20 14:06:39 följande:

Tack för infon Savasana! Tycker att det är jättekonstigt att de från samma ställe ger olika bud. De gick med på ett år för mig också men då måste en läkare först intyga att det är läkt.

Jag undrar om man måste skicka bild eller intyg från läkaren eller om det räcker med muntligt? Det är tillräckligt krångligt att fixa läkartider för de olika kollerna ändå.

Hur många koller/läkarbesök behövde du göra vid ditt FET och var nedregleringen annorlunda tidsmässigt andra gången? Vid FET behöver man ju inte matchas med donatorn och ligga och 'surfa " med färdig slemhinna i ett par veckor tycker jag.

Vad härligt att höra att du lyckades bli gravid vid syskonförsökett också! Det är min/våran dröm!

Nu gjorde jag FET båda gångerna det lyckades. Vårt första ET som misslyckades gjorde jag 2010.

Båda dessa två lyckade FET körde jag samma upplägg med p-piller först för att jag hade en envis cysta som inte ville försvinna. Sen Procren och därefter start med Progynon.

Jag valde själv vecka när jag ville att återföringen skulle ske så de anpassade Progynonstarten efter det. Jag ville även att återföringen skulle ske på stimuleringsdag 19 för att det skulle bli samma dag som förra gången. Det var okej om slemhinnan var tillräckligt tjock.

Jag gjorde ett vul inför starten mest för att se så att allt såg normalt ut. Det var inget som kliniken bad om utan helt på mitt eget initiativ. Sen gjorde jag ett vul för att se så att cystan hade blödit ut och därefter det vul som kliniken efterfrågade runt dag 10.

Antalet vul som kliniken vill att man ska göra beror på slemhinnans status. Växer den sakta får man ofta göra ytterligare vul men är den fin räcker det med ett vul.
  • Rosen 76

Förlåt men räcker det med ett "vanligt" VUL för att se om man är läkt efter KS? För jag förmodar att det är inre ärret som ska kollas?!

• Redan47
    Rosen 76 skrev 2017-02-20 18:18:38 följande:

Förlåt men räcker det med ett "vanligt" VUL för att se om man är läkt efter KS? För jag förmodar att det är inre ärret som ska kollas?!

Vad säger svensk mödravård? Förlossningsläkare ?
  • niki74

Hej! "TyckOmMig" svarade mig här ovan att man kunde se ärret rätt bra på vul.

• niki74

Hej! "TyckOmMig" svarade mig här ovan att man kunde se ärret rätt bra på vul.

[quote=77442214][quote-nick]niki74 skrev 2017-02-24 00:12:06 följande:[/quote-nick]Hej! "TyckOmMig" svarade mig här ovan att man kunde se ärret rätt bra på vul.

Oj, slant med tummen innan jag hann skriva färdigt.

Jo, jag sprang på min barnmorska på MVC i veckan och då nämnde jag för henne att de i Riga ville veta om det var ordentligt läkt inuti. Hon sa att det kan man ju inte se, men att det självklart var ordentligt läkt efter ett år. Det känns ofta som även barnmorskor och annan vårdpersonal är så okunniga i det här.

Innan man ska börja med ev medicinering osv så brukar ju kliniken vilja att man gör en "hälsokoll" av livmodern innan vul. Tänkte att man ju borde kunna slå två flugor i en smäll och kolla upp ärret samtidigt.
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus