pink lily skrev 2016-07-12 08:39:59 följande:
Jag är i liknande situation. Märkte förändring i mönstret för fosterrörelser för nån dag sedan. Åkte in på förlossningen på kvällen och fick göra ctg och ett ul där läkaren beräknade mängden fostervatten, som liksom ngr veckor tillbaka fortf är mkt riklig. Hade det varit lite f-vatten hade det indikerat problem med m-kakan enl dr. Dr såg under ul att bebisen rörde lite på sig, men jag kände det inte :( Dr och bm sade ctg: n såg bra och normal ut, stort spann i hjärtlaktiviteten vilket betyde attt bebisen rörde på sig , sk baslinjen låg centralt i spannet o det var bra, korttidsvariabilitet har jag ingen aning om ... Fick en rejäl sammandragning under ctg:n men fostrets kurva såg tydligen bra ut trots det, kan påverka fostret och syreförsörjning. Jag blev uppmanad att räkna antalet fosterrörelser varje dag efter det, och höra av mig om de är mindre än 10. Kände mig alltså lugnad av besöket. Jag skriver nu upp alla rörelser jag kan känna, när de äger rum, hur rörelserna känns, var de känns och om de är spontana fr bebisen eller är framprovocerade av mig. Känns som jag i alla fall gör ngt då. Känns som antalet spontana rörelser ökat senaste två dgr, men det är inte som förut med sparkar och Hårda rörelser. Är mer lätta förflyttningar av kroppsdelar som känns - och ser ut som - vågrörelser i och utanpå magen. Möjligen har det varit två lätta sparkar under ett par dgr. Tanken ligger där och gnager hela tiden på varför denna förändring och är det ngt mer som borde kollas upp, nån nämnde att göra flödesul. Behövs det också? Har gjort flödeskontroller regelbundet sedan v 19 och haft perfekta värden hela tiden, senast 20 juni. Gjorde även ett ctg 29 juni, som var bra. Mest är jag rädd för minskad syretillförsel av en el annan orsak, ( känner f ö inte så mkt sammandragningar längre), vilket är bästa metoden för att kolla det? Suck, säger jag oxå ....
Ja jag är helt knäckt av all denna stress på mig! Min man frågar heeeeeeeela tiden hur det är med busen om det bonka bonkar som vi har kallat det. Drt är ju INGET stressande heller. Jag körde han till sjukgymnasten nu på morgonen och stannade på MVC. Min bm var där och jag fick komma in och lyssna på hjärtljuden direkt. Allt låter så bra så och jag får komma in varje dag om jag vill, men det är inte det ju! VARFÖR rör den sig så lite? Jag har till och med börjat fundera på kejsarsnitt just bara för att få ut denna några veckor tidigare. Jag orkar inte 8 veckor till av detta. Bröt ihop och började lipa hos bm bara pga stressen. Vi ska på TUL på torsdag tack och lov, då kanske vi får se lite mer än vi fick igår. Sen har jag möte hos bm på fredag igen. Jag känner precis som du pink lily att det ålar sig runt och trycker lite här och där. Sen kan jag känna någon svag buff, men inga starka sparkar. Vet att man inte ska önska det, men jag önskar mig sparkar i revbenen nu! Vad som bara den lill* busar som den gjort förut.