• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • HRE

Imorgon blir det 10+1. Alltså v. 11. Känns helt fantastiskt!

Tänker redan att de kommer om ett halvår - sällan man går tiden ut med tvillingar. Vi får väl se.. jag säger fortfarande OM det blir två. Ibland tänker jag nästan OM överhuvudtaget.

Alla i familjen och de flesta vänner vet att jag är gravid. Jag har inte vågat berätta något för min 4-åriga systerdotter. Hon kommer blir JÄTTEGLAD men jag måste vänta till efter v. 12. Min storasyster, alltså hennes äldsta moster, dog i höstas och det blir väldigt svårt att förklara missfall för henne.

Men hon har redan planer för när jag får barn och frågar då och då varför jag inte har några;.)

• Redan47

Ja mina tarmar trycker på så dant, på kvällarna känner jag mig i 8mån. Mina vanliga jeans fick jag inte på mig imorse. Flr en vecka sedan fick jag på mig dem på morgonen, men under dagen omöjliga att ha knäppta. Så stundom ser jag jätte gravid ut, jobbigt att dra in magen.

Jag mådde jätte dåligt på flyget ikväll , trött hungrig ringde min man o bara grät. Jag hade som panik, så mkt människor, ljud överallt, varm, hungrig.... Orkade inte bara satt på golvet o grät. Väl lugnat mig o allt känns bra ich nära hemgång...så har jag missat mitt flyg hem. Då har jag min hjärna tolkat tidtabeller o min biljett att boarding tiden var 2055. Det var det inte. Planet lyfte då. Ännu mera tårar. Får biljett ombokad. Och min man fixar hotel bokningen. Och tillsammans med honom i örat så kom jag fram till fots. Imorgon bitti tidig uppgång...vill vara i god tid för nu ska jag genom jävla säk kontrollen igen. Så virrig är jag. Trött. Kram

Jag hoppas hoppas att allt är bra, känner lite oro ibland över att det inte gick att sätta dropp när jag behövde. Och M vill inte försöka igen på mig. Så jag känner mig lite ja, försöker ha tilltro.

• HRE

Vilken pärs, Redan47! Jag kan säga att jag fick gravidhjärna nästa direkt! Det kopplar liksom inte....
    Men nu är du snart hemma.

Jag förstår din oro för IL. Men vad säger dina blodprover? Finns det någon annan du kan gå till? Å andra sidan, har du klarat dig så här långt behöver du nog inte. Det verkar ju finnas en hel del som klarar sig på IL innan ET och i samband med ET. Plus alla andra mediciner.

Skönt att höra att det inte bara är jag som är "tjock" tidigt! Känns som att magen blir större varje dag nu... Shit, hur stor ska jag bli!

Ibland kommer en sådan längtan över mig! Ett sånt lyckorus över att äntligen vara gravid och ha två (förhoppningsvis) bebisar om bara ett litet tag! Livet kommer ju bli helt annorlunda men det är ju detta jag kämpat för. Vi kommer vara en liten familj;.)

• Blomman701
    HRE skrev 2015-04-27 10:25:12 följande:

Vilken pärs, Redan47! Jag kan säga att jag fick gravidhjärna nästa direkt! Det kopplar liksom inte....
    Men nu är du snart hemma.

Jag förstår din oro för IL. Men vad säger dina blodprover? Finns det någon annan du kan gå till? Å andra sidan, har du klarat dig så här långt behöver du nog inte. Det verkar ju finnas en hel del som klarar sig på IL innan ET och i samband med ET. Plus alla andra mediciner.

Skönt att höra att det inte bara är jag som är "tjock" tidigt! Känns som att magen blir större varje dag nu... Shit, hur stor ska jag bli!

Ibland kommer en sådan längtan över mig! Ett sånt lyckorus över att äntligen vara gravid och ha två (förhoppningsvis) bebisar om bara ett litet tag! Livet kommer ju bli helt annorlunda men det är ju detta jag kämpat för. Vi kommer vara en liten familj;.)

Magen kommer bli större! :) Tror det är mest svullna tarmar i början, i varje fall var det så det kändes tills progesteronet kunde läggas på hyllan. 
  • bullenochgrisen

Stor styrker till dig Redan! Hormonerna lever sitt liv och hjärnan blir som gröt, ingenting fungerar :)

Jag hade också jätte svullen mage, magen fungerade inte som den skulle och jag kände mig verkligen uppblåst och höggravid, men kan säga nu i vecka 29 att wow vilken liten mage jag hade på den tiden, den måste ju ha varit obefintlig innan jag blev gravid om jag tyckte den där lilla magen var stor! :) titta själva :)

• bullenochgrisen

Idag välkomnar jag iallafall vecka 29, bara 83 dagar kvar till BF! Har tre arbetsplats kvar nu och jag längtar extremt mycket efter att få se vad det är för en liten tjej där inne <3 tiden går så himla fort! Känns inte som att det var så länge sedan vi gick ut med graviditeten men det är ju ändå 15 veckor sedan. 15 veckor som bara har swishat förbi. Dags att börja njuta nu av de få veckorna som är kvar! <3 hoppas ni har haft en bra måndag annars! Kram

• HRE

Härligt besked från Dr. D: I think that your body is in much better condition now.

Han ordinerade nytt dropp om några dagar och nya prover nästa vecka.

Kan man hoppas på att få trappa ner på mediciner snart, tro?

Som jag förstår ska man eventuellt ta Fragmin hela graviditeten. Jag får stora blåmärken, hatar sprutorna. Hjälper lite med Emla men inte mycket. Ni som har stora magar - tar ni fortfarande i magen?

• zaq1234

Å Redan vad jobbigt för dig...hoppas du är väl hemma nu får ta det lugnt.

• weeme

Hej, nu är jag också här för att stanna många månader hoppas jag! Har fått HCG svaren som var bra, så nu vågar jag vara försiktigt optimistisk- det är ju ändå ett ungt ägg och till och med mina skruttiga har kroppen behållt månad efter månad tidigare (MA varje gång).

Som tidigare graviditeter blir jag kissnödig mitt i natten fast jag knappt hunnit bli gravid, halsbränna, sinnessjukt trött kommer typ behöva personlig assistent och färdtjänst haha, och skakningarna. Äter jag inte otroligt regelbundet får jag sockerdippar och börjar skaka. I kväll fick jag åka och bunkra snabbmat, varma koppen, skorpor, snabbnudlar, frukt och skorpor. Glömde katrinplommon, för ja, magen börjar så klart hårdna också. Det får bli en annan shopping.

Två veckor kvar till första UL (eller andra om man räknar att man fick se pluttiscellerna vid insättningen). Spännande!

• weeme

En liten fråga, när skrev ni in er hos BM? Har något minne av att jag ringt dem i vecka 6 vid mina naturliga graviditeter, ska man ringa tidigare nu?

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus