• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • bullenochgrisen

Hihi ja citronvatten har varit ett måste denna graviditeten, nu även avokado hihi :) Ursh för halsbränna! Har än så länge klarat mig ifrån det. Peppar peppar

Jag har fortfarande svårt att ta in att jag är gravid, det är mycket som ska fixas nu för jag jobbar bara nästa vecka ut sen är jag ledig lääääänge :) känns riktigt skönt att få koncentrera sig på bara hemmet, bebis och hundarna nu innan bebis kommer, så man får tid att varva ner och vila kroppen som just nu känns ganska mörbultad.

För mig har bebisinköpen gett mig insikt att vi faktist ska ha bebis, att välja ut noga saker till lillan och se dom ligga i en hög i vardagsrummet ger mig stor längtan att få börja boa med allt nytt och gulligt :) jag skrev lista ganska tidigt i graviditeten och har jag snubblat på något i affären eller på nätet så har jag köpt det :) kan lägga in min extremt långa inköpslista här :)

Snart lycklig skrev 2015-04-22 22:45:04 följande:

Oh, skulle nästan kunna kliva upp ur sängen för att göra i ordning citronvatten, bara jag läste om det i ditt inlägg. Ligger nu vaken, efter att, som vanligt, somnat strax efter kl 20.00. Har börjat känna av halsbränna lite mera också.

Jag tror att mina icke köp, beror på att jag först nu börjar förstå att jag är gravid. Har haft mkt svårt att ta in det. Vi har inte tagit reda på kön, vi blundade vid RUL. Vill ha den spänningen kvar....... MEN, jag tror också det påverkat lite så att det inte blivit så verkligt och därmed känns det som jag inte fattat att vi kanske borde köpa lite saker. ;) Behöver också ändra vårt boende (lätt i Sthlms innerstad...). Det påverkar också icke köpen. Dessutom är jag numera såååå trööööttt.

Ska på s k notch på måndag, så får blunda igen då. ;)

• bullenochgrisen

Här är min extremt långa lista till bebis, man klarar sig absolut med hälften men det här är min lista som jag känner att jag behöver och vill ha när bebis kommer :)

Då jag har bf i juli så har jag ej skrivit in åkpåse, overall osv. Det tar jag senare i höst :)

Kläder: bodys, både kortärmade och långärmade, byxor, strumpor, hjälmmössa och solhatt, lite varmare koftor och onepice för sommarkvällarna, pyjamas, babyfiltar.

Till amning: amnings BHar utan bygel ( då man ev behöver sova med dessa), amningsinlägg, amningskudde, bröstpump, salva för såriga bröstvårtor typ phurelan, någon enstaka nappflaska, nappar, amningsnapp.

Lämna hemmet: babyskydd, barnvagn ( vi har köpt Bugaboo Donkey med soft pink sufflett) , Skötväska, regnöverdrag och myggnät, kudde och täcke, plastad frotté, lakan och påslakan, fårskinn, filt, krokar till skötväskan och ev för en matkasse om man ska handla t.ex, lattehållare, skötunderlägg, vagnleksak.

Säng och sängkläder: spjälsäng, madrass, madrassöverdrag, plastad frotté, täcke, kudde, lakan och påslakan till flera byten, Spjälskydd, Sänghimmel och stativ, Sängmobil, ljusslinga att ha ovanför spjälsängen som man kan tända när man ammar på natten och vill slippa tända i taket, skötbord från troll som man har ovanpå spjälsängen, skötbädd, babyvakt, Babynest.

Till skötsel: skötbädd till tvättmaskinen, mobil/leksak ovanför tvättmaskinen, blöjor, Blöjförvaring/ blöjpåse man kan lägga blöjorna i och hänga upp ( som till plastpåsar, jag tycker det är en smart ide som är lite snyggare), kräkhanddkar, mild tvål och schampo, salvor så som bephanten, idomin och inotyol, barnolja, mandelolja, babyinsats till badkaret, torra tvättlappar, skumtvättlappar vid bad, våtservetter att ha med ute, dregglisar.

Eventuellt: Babygym, babygunga, bärsele, speldosor.

Till vintern: åkpåse, handvärmare, vantar och mössa och tossor, overall, hjulskydd.

Jag har handlat mycket kläder från Kappals märke Newbie, älskar de behagliga färgerna och ekologiska materialet.

Filtar har jag köpt mycket från Newbie och Bliss Sthlm.

Babyskydd får jag låna av en kompis, vagn Bugaboo donkey, Skötväska från stadium, vagnleksak har jag beställt av en tjej som virkar jätte fina ugglor, spjälsäng Brio cout two, Babynest köpte jag på tradera, babygunga från Acta graco sweetpeace vann jag i en tävling hos lekmer.se , bärsele Ergobaby med spädbarnsinlägg.

Finns sjukt mycket på marknaden men det är vad vi har valt här hemma hos oss :)

• villsågärna38
    bullenochgrisen skrev 2015-04-24 12:26:22 följande:

Här är min extremt långa lista till bebis, man klarar sig absolut med hälften men det här är min lista som jag känner att jag behöver och vill ha när bebis kommer :)

Då jag har bf i juli så har jag ej skrivit in åkpåse, overall osv. Det tar jag senare i höst :)

Kläder: bodys, både kortärmade och långärmade, byxor, strumpor, hjälmmössa och solhatt, lite varmare koftor och onepice för sommarkvällarna, pyjamas, babyfiltar.

Till amning: amnings BHar utan bygel ( då man ev behöver sova med dessa), amningsinlägg, amningskudde, bröstpump, salva för såriga bröstvårtor typ phurelan, någon enstaka nappflaska, nappar, amningsnapp.

Lämna hemmet: babyskydd, barnvagn ( vi har köpt Bugaboo Donkey med soft pink sufflett) , Skötväska, regnöverdrag och myggnät, kudde och täcke, plastad frotté, lakan och påslakan, fårskinn, filt, krokar till skötväskan och ev för en matkasse om man ska handla t.ex, lattehållare, skötunderlägg, vagnleksak.

Säng och sängkläder: spjälsäng, madrass, madrassöverdrag, plastad frotté, täcke, kudde, lakan och påslakan till flera byten, Spjälskydd, Sänghimmel och stativ, Sängmobil, ljusslinga att ha ovanför spjälsängen som man kan tända när man ammar på natten och vill slippa tända i taket, skötbord från troll som man har ovanpå spjälsängen, skötbädd, babyvakt, Babynest.

Till skötsel: skötbädd till tvättmaskinen, mobil/leksak ovanför tvättmaskinen, blöjor, Blöjförvaring/ blöjpåse man kan lägga blöjorna i och hänga upp ( som till plastpåsar, jag tycker det är en smart ide som är lite snyggare), kräkhanddkar, mild tvål och schampo, salvor så som bephanten, idomin och inotyol, barnolja, mandelolja, babyinsats till badkaret, torra tvättlappar, skumtvättlappar vid bad, våtservetter att ha med ute, dregglisar.

Eventuellt: Babygym, babygunga, bärsele, speldosor.

Till vintern: åkpåse, handvärmare, vantar och mössa och tossor, overall, hjulskydd.

Jag har handlat mycket kläder från Kappals märke Newbie, älskar de behagliga färgerna och ekologiska materialet.

Filtar har jag köpt mycket från Newbie och Bliss Sthlm.

Babyskydd får jag låna av en kompis, vagn Bugaboo donkey, Skötväska från stadium, vagnleksak har jag beställt av en tjej som virkar jätte fina ugglor, spjälsäng Brio cout two, Babynest köpte jag på tradera, babygunga från Acta graco sweetpeace vann jag i en tävling hos lekmer.se , bärsele Ergobaby med spädbarnsinlägg.

Finns sjukt mycket på marknaden men det är vad vi har valt här hemma hos oss :)

Hej

Tycker du har en jättebra lista. Har allt där Vissa saker behöver man ju dock inte från dag 1 men mysigt att boa så förstår att du shoppar Ett tips ang amningen är amningslinnen från Lindex. De är klart bäst pch toppen att sova i. Kram och lycka till med allt!!!
  • Längtan 1970

Hej på er alla och stort grattis till alla plusar. Så roligt att läsa om er alla som har lyckats. Min/ vår son är nu 7,5 mån och vi lyckades första försök hos IVI Valencia. Har massor med baby tillbehör och allt man kan tänka sig som är nästan oanvänd. Inboxa mig om ni är intresserade om att köpa eller få visa saker som jag inte använder längre.

Har amningskudde från babyproffsen som kostade 950kr och är nästan oanvänd( kunde tyvärr inte amma min son) säljer för 500kr.

Lycka till och hoppas det går bra för er alla som det gjorde för oss ;)

• bullenochgrisen

Tack! Ja jag känner mig väldigt bekväm med min lista, tycker jag fått ihop det mesta nödvändiga för mig :) har inte shoppat några amnings kläder eller gravid kläder alls än så länge förutom mammaleggings då mina vanliga leggings skar in i magen :) försöker ha mina vanliga kläder så länge jag kan och kan köpa amnings kläder sen när bebis kommit, då kanske jag vet min nya klädes storlek lite bättre också hihi :)

villsågärna38 skrev 2015-04-24 13:33:13 följande:

Hej

Tycker du har en jättebra lista. Har allt där Vissa saker behöver man ju dock inte från dag 1 men mysigt att boa så förstår att du shoppar Ett tips ang amningen är amningslinnen från Lindex. De är klart bäst pch toppen att sova i. Kram och lycka till med allt!!!

• bullenochgrisen

Besöket hos bm gick bra idag! Järn och socker såg bra ut, järnet var till och med bättre denna gången än förre konstigt nog. Får man i sig bra med järn via frukt?? För kött har inte varit min grej sen jag plussade.

Blodtrycket såg mycket bättre ut denna gången än förra. 120/75 så det var ju toppen att det inte hade höjts mer. På inskrivningen hade jag 115/75.

• MillaQ2

Bra värden Bullen, vad skönt :) Frukten gör väl iallafall att järnet lättare tas upp av kroppen. Har inte hjälpt på mig dock fast jag äter mängder med frukt. Fått ordinerat att öka niferex till två st/dag, min mage som redan är ut funktion :S Ska undersöka det där hälsokostpreparatet som är snällare för magen .

Jag var också hos bm idag, vecka 26. Blodtryck bra, 114/70, ingen äggvita i urinen (allt på jämförelseStickan var bra, endast lite vita blodkroppar då jag varit förkyld)

Hjärtljud 140

Magmått exakt på mittkurvan

Vikt..hujedamej :-O

TSH provet var 1,4 .. BM sa det var bra(??)

Jag ska få gå varannan vecka nu men inte för att man måste, anses inte som så riskabel graviditet tydligen här (?) men jag vill gärna gå tätt så hon bokade in med två v mellanrum t.o.m juni. Nästa vecka är det läkarbesök, vet inte vad som ska kollas då. UL pga moderkakan långt ner är också inbokat.

Jo och så sa hon att deras riktlinjer är att planerat snitt görs tidigast i v39 så det tidigaste det kan bli är 27juli.

So far so good ... Tycker tiden går låååångsamt... Längtar efter bebis....

• MillaQ2

Oj förlåt vilken uppsats det blev om mitt bm besök .... Man ser inte riktigt när man skriver i telefonen .... :S

• zaq1234

MillaQ kul med din uppsats jag hade nästan samma värde som dig. 1,4 på tsh, det är helt ok. Hjärtljud 130 tror då kanske mer på en pojke. Blodtryck 110/65 men urin tog de inte som sagt. Magen 24 cm tror jag det var. Vikten ej ok enligt mig själv, plus 9 kg.. Men jag skulle inte tänka på det sa hon.. Så jag tar nog o lägger upp en skål med fredags glass nu....

• Redan47

Millaq jag tycker oxå om att läsa din erfarenhet! Det är ju jätte bra att få veta eftersom det är så olika i landet, vill jag gärna lära av alla. Japp, nu är tsh helt okey! Jordgubbar är typ mest järnrika frukt/bär! Broccoli, spenat. Gör juicer, ta spenat mixa m stavmixer tillsätt vatten. Sedan kan vi oxå mixa andra frukter o grönsaker...!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus