pink lily skrev 2016-03-03 05:47:22 följande:
Jag har aldrig kunnat ta ngr av apotekens egna vitaminer, inte som icke-gravid heller. Rapar ngt fruktansvärt av dem, och får bismak som mår illa av. Jag hittade inga gravidvitaminer+mineraler bland de märkena heller som passade mina behov, dvs mkt d-vitamin, inget järn (hade (för) högt järnvärde och så högt ej bra), lagom mkt b6-vitamin (har östrogenpåverkan om för mkt), mkt magnesium (för mina muskler), inget e-vitamin (spär på blödningar, vilket jag hade mkt av. Finns en hel del i fiskoljan som jag måste ta som blodförtunnande, och vissa matoljor som man kan komplettera med) etc. Så jag tog reda på hur mkt man eg behöver av olika vitaminer och mineraler som gravid, och tokletade sedan efter enskilda vitamin och mineraltillskott. Satte ihop en egen mix av tabletter av de olika vitaminerna och mineralerna och därmed kunnat öka resp minska på de olika vid behov. Blir mer att svälja, men har delat upp dem mellan frukost, snackstillfälle/fm fika osv. Ej mått illa då.
Jag tar Holistic d-vitamin som har kokosolja också i tabletten (ska ju tas med olja), Friggs b-vitaminkomplex, separat folsyratablett, Friggs c-vitamin brus 1 g vid behov (innehåller ej aspartam, vilket andra brus gör) och kompl med mkt c-vitaminfrukt (ej apelsin), särsk ekol kiwi, och citronvatten för att även få igång magen. Kiwi laxerande. Progesteron gör magen trög). Tar även Helhetshälsas Magnesium och varje el varannan dag Helhetshälsas Helamin nu när järnvärdet åkt ner. Fiskolja och kallpressad avokadoolja ger e-vitamin osv osv. Höjer och sänker doserna genom att kompl med/ta bort mat som innehåller mkt av de olika vitaminerna, finns jättebra info på Internet om näringsinnehåll. Mitt problem är att få i mig kalcium, magen tål ej. Men hittat en ekol ost som funkar, och kalciumet i Helamin funkar oxå med min mage. Oj, blev långt, kan ha missat ngt, men du förstår nog konceptet. Har inte mått illa av detta ... Lycka till!
Det konstiga är att jag alltid tagit massa olika vitaminer och bara mått illa om jag tagit dem på fastande mage. Jag var i 12+3 när jag bara helt plötsligt mådde skit och spydde upp dem! Började för någon vecka sen att ta aco för gravida och efter det har magkatarren blivit värre. Jag ska hålla upp i 2 dagar nu och sen testa igen fast med mina gamla multivitaminer. Idag har jag ätit frukost och även tagit en halv kopp kaffe. Det får fart på magen och tarmarna och då släpper trycket på magsäcken. Håller mig ifrån kaffet annars, men då är det stop i magen oxå. Nu får vi se om det blir bättre! Kram
Pink lily! Men nej! Vad hände? Är du ok? Förutom bebis och moderkakan? Inga andra skador? Jag hoppas och ber att allt ska gå bra och att moderkakan läker och att bebis får den näring den behöver! Vila och försök att slappna av! Lättare sagt än gjort, I know! Men du ska se att allt ordnar sig till det bästa! Stor styrkekram till dig och bebis!