Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2017-07-26 12:20:11 följande:
    Misstroendeförklaringen kommer förstås som en chock för de som menat att Alliansen är död och att C och L inte skulle vara beredda att ta stöd av SD.
    Ja, förmodligen.

Få hade nog kunnat annat att skrikhögern skulle ha så stort inflytande över C och L.

Det ska bli oerhört intressant att följa den politiska utvecklingen framöver.

Min förhoppning är att vi kan komma att få ett nytt socialliberalt parti dit borgerliga väljare som ogillar rasism och populism kan fly samtidigt som en del socialdemokrater och miljöpartister kan söka sig dit.

Men för en gångs skull har du ju helt rätt. Alliansens agerande är en invit till SD.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-07-26 13:05:40 följande:
    Jonas Sjöstedt överväger att KU-anmäla alliansregeringen för deras del i IT-skandalen på Transportstyrelsen: 

www.svt.se/nyheter/inrikes/sjostedt-v-vi-over...
    Haha.

Och allt detta för att Kinberg Batra råkade sätta sig i Åkessons knä och fann upplevelsen behaglig innan hon förstod att förhållandet innebar väljarflykt.

Eller som Odenberg säger : Att man svepts med i upphetsningen.

Skämt åsido. Blockpolitiken lär ju vara mer cementerad nu än någonsin tidigare. En eventuell alliansregering kommer nog att få finna sig i att behöva hålla Åkesson på gott humör.

Men samtidigt finns det ju mängder av borgerliga väljare som känner avsmak inför tanken på SD som en del av alliansen.

Spännande ska det bli hursomhelst.

Personligen tycker jag att man hade kunnat hålla tassarna borta från försvarsministern mot bakgrund av det säkerhetspolitiska läget, men när Kinberg Batra och Åkesson hetsar upp sig är det svårt att hejda dem.

Ett underbetyg till Annie Lööf och Jan Björklund.

En nåd att stilla bedja om vore att Birgitta Ohlsson bildar ett nytt socialliberalt parti. Det skulle kunna bli en svensk variant på Macroneffekten.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-07-26 13:34:30 följande:
    Ett parti som jag med glädje skulle stödja.
    Jag med.

Skulle hon ställa upp för ett nytt parti så skulle hon locka röster från samtliga poliska partiers väljare utom V, KD och SD och kanske M också. De som hade lockats har redan dragit till C och kanske i viss mån till L.
  • FDFMGA
    Borgaren skrev 2017-07-26 13:32:47 följande:
    Underbetyg till Björklund???

Inte ett ord om hur inkompetent er regering är men du ger underbetyg till de som klär av dom nollorna.

Ok.
    Jepp. Björklund hade inget egentligt skäl till att hjälpa Kinberg Batra, tvärtom snarare.

Vilket han säkert kommer att bli varse så småningomSkrattande
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-26 14:20:33 följande:
    Haha, lite skdeglädje måste jag erkänna att jag känner. Du har de senaste dagarna varit envis som en åsna i dessa frågor - och nu detta!

Hade jag rätt eller hade jag rätt?
    Jepp, det ser ut som att du hade rätt - att C och L är beredda att samarbeta med SD, annars har de gjort en usel konsekvensanalys.

De lär ju vara mycket medvetna om att S inte skulle kunna offra mer än två ministrar.

Men som moderaternas förre försvarsminister sa: De blev väl för upphetsade.

Lite synd tycker jag att det är såtillvida att den svenska modellen har byggt på samförstånd men å andra sidan kommer politiken att bli mer spännande nu.

Jag hoppas själv på att vi ska få ett nytt borgerligt socialliberalt parti som bestämt tar avstånd från alla tendenser att smeta ner sig i den brunblå sörjan. Det skulle kunna vara en början till en möjlighet till samförstånd. Men fram till 2018 får vi nog vara beredda på att Kinberg Batra tar över med Åkesson som informell styrman.

Ja herregud sådana gökar. Nej, jag trodde faktiskt inte att C och L medvetet skulle försätta sig i den situation de nu hamnat iSkrattande
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-26 14:20:33 följande:
    Haha, lite skdeglädje måste jag erkänna att jag känner. Du har de senaste dagarna varit envis som en åsna i dessa frågor - och nu detta!

Hade jag rätt eller hade jag rätt?
    Jag lyssnade precis på en intervju med Annie Lööf i SR.

Om regeringen avgår så är Annie lööf inte beredd att sitta i alliansregering som behöver stöd av SD utan hon tänker sig blocköverskridande samarbete.

Ja, jag säger då det. 

Jag tror inte förutsättningarna är så goda för detta längre, utan att hon får finna sig i att sitta i Åkessons knäSkrattande
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-26 17:02:56 följande:
    Och varför i hela friden skulle S inte stötta Alliansen i fråga om migration?
    Jag tror inte att S är så där vidare värst lockade av Lööfs och Björklunds tankar om blocköverskridande samarbete i en nybildad regering om Löfven avgår.

Men osvuret är bäst. Alliansens oansvariga agerande behöver ju inte innebära att S reagerar som jag vill och synar bluffen.. Det kan mycket väl vara så att S kommer fram till att det är bäst för Sverige att Löfven reagerar som en statsman - avgår men öppnar för ett blocköverskridande samarbete.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-07-26 19:50:15 följande:
    Centerpartiet ser alltså ingen möjlighet att nu bilda en alliansregering eftersom en sådan regering skulle bli allt för beroende av SD..
    Nej, heller inte L. 

På en direkt fråga i SR sa Björklund att om regeringen avgår så förutsätter han att det blir en blocköverskridande regering. 

Källa: Studio Ett P1 stax efter 17:00. Åkesson hörde svaret, fick närmast tuppjuck och sa att L är oansvariga.

För en gångs skull är jag benägen att hålla med honom.

En ren fars alltså. Alliansen tvingar i princip regeringen att avgå bara för att Batra ska lugna den moderata skrikhögerfalangen. Men så kan det bli så att de kommer med svansen mellan benen till S och i princip säger: Snälla farbror Löfven kan du hjälpa oss, vi är alldeles för oense inbördes för att klara av det här utan vuxentillsyn.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-26 20:30:32 följande:
    Så du menar att S kommer rösta med SD bara för att jävlas? Verkar ju moget.

Varför är det oansvargt att misstro inkompetenta ministrar som riskerar rikets säkerhet?

Ett av felen är ju att vänstern regerar trots att högern har majoritet. Med eller utan skrik.
    Nej, jag kan tänka mig att S ställer upp och hjälper till om alliansen behöver hjälp.

Men det är ju självklart under förutsättning att alliansen håller rent mot SD.

Kanske vi kan få en slags interimsregering fram till riktiga valet. L kan ju få försvarsministerposten och C posterna som inrikesminister och infrastrukturminister.SkrattandeSkrattandeSkrattande
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?