Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Gabbe75 skrev 2017-07-23 20:12:01 följande:
    Finns inte en vettig människa som kan ha förtroende för den här regeringen. De kör Sverige i botten.
    Det beror nog på vad hur vettig man är.

Jag tror personligen att det inte finns en vettig människa bland dem som tror att det inte finns en vettig människa bland dem som har förtroende för den här regeringen.

Däremot finns det naturligtvis vettiga människor bland dem som saknar förtroende för regeringen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-07-24 18:01:33 följande:

Du ser alltså inga problem sig med att  trafikverket outsourcade system med bl.a. försvarshemligheter till Serbien (om personalen bara hade varit säkerhetsklassad)? Du ser inte risk med att främmande makt inom ramen för sitt kontraspionage förser personal med dokument som gör att den kan säkerhetskassas? Själv så anser jag att information som rör rikets säkerhet inte bör läggas ut på privata intressen utan bör hanteras av statens egna myndigheter.

Serber som jobbar med svenska sekretessbelagda uppgifter i Serbien lyder inte under svensk lag.

Som Sverigevän skulle jag vilja påstå att det bara borde vara svenska medborgare bosatta i Sverige som ska få hantera sådana uppgifter.

Vad blir nästa steg annars, outsourcing till Ryssland.

Nog borde man ändå begripa att en serb kan ha lojaliteter gentemot Serbien som går på tvärs mot svenska intressen.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-07-24 23:18:38 följande:

När alliansen regerade så fungerade inte heller kommunikationen mellan statsråden och mellan statsråden och statsministern som den skulle. När statliga vattenfall köpte Nuon som är den största affären någonsin inom Svenskt näringsliv så informerade näringsminister Maud Olofsson varken statsminister Fredrik Reinfeld  eller finansministern Anders Borg. 

Affären har kallats statens sämsta någonsin och har kostat skattebetalarna 53 miljarder kronor (ca 5 500 kr per svensk innevånare). Näringsminister Maud Olofsson behagade inte ens dyka upp till Konstitutionsutskottets förhör dit hon var kallad. 

www.svt.se/nyheter/inrikes/nuon-affaren-nu-ar...

Haha, det hade jag glömt.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-07-25 12:21:08 följande:

Säpo varning kom i början av 2014 när alliansen regerade men inget statsråd har agerat trots att man får förmoda att det fanns statsråd i alliansregeringen som kände till att Transportstyrelsen höll på att outsourca information som är vital för rikets säkerhet till privata intressen. 

Har inte hängt med tillräckligt i affären, inser jag.

Du menar alltså att Säpo varnade första gången 2014. 

Anjie Lööf borde kanske utfrågas om hur hon agerade i den situationen.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-07-25 22:51:20 följande:
    Säpo skyddsklassar inte utländsk personal för den typ av konfidentiella uppgifter som hanteras av Transportstyrelsen och Transportstyrelsen beskrivning av säkerhetskraven i upphandlingen var under all kritik (inte ens Transportstyrelsen själv hade kontroll på den typ av säkerhetsklassad information som myndigheten hanterade).

Säpo, försvarsmakten och Transportstyrelsen (efter bytet av GD) har under ca 1 1/2 år arbetat för att minska skadorna från haveriet (ända sedan Säpo fick nys om skandalen).

Visst förtjänar regeringen kritik för dålig intern kommunikation och utebliven information till övriga riksdagspartier men jag har inte sett exempel på att regeringens hantering har resulterat i försenad eller utebliven hantering från ansvariga myndigheters sida (Säpo, försvarsmakten och transportmyndigheten). Har du det?

När det gäller själva grundproblemet att transportstyrelsen valde att bryta mot ett antal lagar under outsourcingprocessen och att myndigheten röjde information av betydelse för rikets säkerhet så är det något som transportstyrelsen och inte regeringen ska klandras för.
    Ja, och ganska kraftig kritik. Det är nästan obegripligt att kommunikationen inom departementen och mellan ministrarna fungerat så illa.
  • FDFMGA

En ren spekulation.

Erik Bromander med lyxresorna kanske saknade respekt för en person han ansåg saknade all form av utbildning men fötts in i partiet via pappa Göran johansson. Alltså att han medvetet valde att inte informera henne.

En gissning: Att Anna Johansson avgår och att det inte väcks några misstroendeförklaringar annat än möjligen från SD.

Lär väl inte vara så roligt att vara Anna Johansson, först kvittoskandalen i Göteborg och sen Transportstyrelsen.

• FDFMGA

Så det blev misstroendeförklaring mot tre ministrar.

Mitt förtroende för regeringen skulle minska om inte Löfven svarar med att regeringen avgår.

• FDFMGA
    Gert II skrev 2017-07-26 10:14:26 följande:
    Jag är bara här på en snabbvisit som gäst.

Vad roligt det kommer bli om Löfven utlyser extra val. SD = största partiet. Skrattande
    Fast SD har ju alltid varit största partiet för dig.

Jag skulle tro att det är S och M som går framåt om Löfven utlyser extraval medan C och SD backar. En hel del av personerna på högerkanten med främlingsfientliga åsikter befinner sig nog i gränszonen mellan SD och M, i och med att Kinberg Batra visat handlingskraft så tror jag att åtskilliga kommer att lägga sin röst på M i stället för SD.

Fast den mest infernaliska motåtgärden från Löfvens sida vora att bara avgå utan att utlysa extraval och lämna över till Kinberg Batra att hantera alliansen och SD.

Det blir en spännande politisk höstSkrattande
  • FDFMGA
    Gert II skrev 2017-07-26 11:25:18 följande:
    Nej det har SD inte alls varit. Tvärtom faktiskt. Det var 2013 som SD blev det största partiet för mig.

Konstigt att tro att S kommer gå framåt i ett val med tanke på alla skandaler, t.ex denna IT-skandal. Det är bara SD, C och V som kommer göra ett bättre val än 2014.
    Javisst, klantigt hanterat, man måste vara mer uppmärksam på mög man ärvt av alliansen.

Mest intressant är ändå vilka konsekvenserna blir av alliansens agerande.

Rimligen borde de ha diskuterat igenom hur de ska förhålla sig om S kör en tuff motlinje.

Om till exempel regeringen avgår utan att utlysa extraval så sitter de ju i knär på Åkesson. Kinberg Batra kan säkert finna den ställningen upphetsande men knappast Björklund och Lööf.

Men det här borde innebära ett unikt tillfälle för SD att få politiskt inflytande över alliansen. Det är därför jag utgår från att S i förlängningen kommer att vinna på det som inträffat medan C kommer att förlota kraftigt i opinion.

Då utgår jag iofs från att regeringen svarar på allinsens indirekta invit till SD med att syna den, antingen genom extraval eller också genom att bara avgå rakt av och lämna över regeringsbildning till alliansen.
  • FDFMGA

Intressant kommentar av Greider.

Själv misstänker jag att det som hänt nu effektivt kommer att grusa min förhoppning om ett blocköverskridande mittensamarbete, åtminstone med nuvarande borgerliga partier.

Samtidigt borde det finnas förutsättningar för ett nytt socialliberalt parti som håller rent mot den brunblå röran.

www.expressen.se/debatt/nu-maste-lofven-utlysta-extraval/

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?