Gert II skrev 2017-07-26 11:25:18 följande:
Nej det har SD inte alls varit. Tvärtom faktiskt. Det var 2013 som SD blev det största partiet för mig.
Konstigt att tro att S kommer gå framåt i ett val med tanke på alla skandaler, t.ex denna IT-skandal. Det är bara SD, C och V som kommer göra ett bättre val än 2014.
Javisst, klantigt hanterat, man måste vara mer uppmärksam på mög man ärvt av alliansen.
Mest intressant är ändå vilka konsekvenserna blir av alliansens agerande.
Rimligen borde de ha diskuterat igenom hur de ska förhålla sig om S kör en tuff motlinje.
Om till exempel regeringen avgår utan att utlysa extraval så sitter de ju i knär på Åkesson. Kinberg Batra kan säkert finna den ställningen upphetsande men knappast Björklund och Lööf.
Men det här borde innebära ett unikt tillfälle för SD att få politiskt inflytande över alliansen. Det är därför jag utgår från att S i förlängningen kommer att vinna på det som inträffat medan C kommer att förlota kraftigt i opinion.
Då utgår jag iofs från att regeringen svarar på allinsens indirekta invit till SD med att syna den, antingen genom extraval eller också genom att bara avgå rakt av och lämna över regeringsbildning till alliansen.