Har du förtroende för regeringen?
Det du inte fattar är att blockering från början inte behöver ha ett skit med det du vill att vi ska kunna skydda oss mot. Du har verkligen ingen aning varför folk blockeras i varje enskilt fall, så det är lite som när troende förklarar död och elände som drabbar folk, med guds straff för synd.
Någon kan exempelvis sätta upp Magda Gad på en blockeringslista för att personen inte gillar henne och vad hon skriver i sina artiklar (verkligt fall). Om man upprättar en blockeringslista med syftet att skydda sig själv och sidan mot hat och rasism så tror ju förstås folk att alla på listan representerar det. Delning av blockeringslista blir då bara ett utpekande på lösa grunder utefter en enskild persons uppfattning och åsikter och kan vara rent förtal. Anser man att hat, hot, trakasserier e.t.c. över nätet är allvarligt så är det också allvarligt att bli utpekad för att stå för sådant.
Vad skulle du själv säga om att hamna på en sådan lista som delas med andra?
Du tycker alltså det är bra att dela listor på folk som någon tycker inte ska få yttra sig, utan att varken du eller många som delar listan har någon som helst aning om varför personen finns på listan eller ens håller med om det skäl personen tyckte sig ha som satte dit namnet (avser det verkliga skälet och inte antaget skäl)?!
Det är ett sjukt resonemang och tankesätt, rent skadligt för demokrati och rättssäkerhet!
Jag skulle heller inte ha några problem med att själv bli blockad om det vore så att jag kommenterade enskilda personers "hem" eller i mitt fall deras åsikter. Nu har jag aldrig kommenterat i annat än "offentliga rum", men om vi leker med tanken att jag kommenterade i en skrikhögeraktivists blogg, med just påståenden som att skrikhögern är en företeelse som bygger på att all självständig tankeverksamhet ska avvecklas så långt som möjligt till förmån för kollektivt ryggkliande eller att högerpopulismens slutgiltiga konsekvens skulle vara att mänskligheten klättrade tillbaka upp i träden där man ägnade sig åt att försöka urskilja inbillade meningsmotståndare i andra träd och att kasta nötter eller skit på dem. Tja, inte skulle jag gråta eller gnälla om jag upptäckte att jag blivit blockad på bloggar jag aldrig ens besökt.
Jag är inte en anhängare av tidstrenden att man aldrig ska undvika ett tillfälle att förklara att man är blivit kränkt.
Har man skyddat sig mot rasister, pedofiler, hatare, våldsverkare och våldtäktsmän genom att skjuta de man trodde var det och är det värt de förlusterna av troligen många oskyldiga liv i förhållande till att istället utreda skuld?
Vad har man uppnått om det istället blir så att du blir skjuten av en pedofil för att denne kände dig som ett hot mot hans sätt att leva utefter sin läggning?
Den lagstiftning du efterlyser kommer aldrig att bli annat än ditt eget önskemål.