Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

felix le chat skrev 2017-05-30 09:31:15 följande:
    Du har helt rätt, inte förpliktigande alls. Bara till för att delegaterna skulle
    kunna åka hem med lite "feelgood" känsla.

Kongressens syfte var att återskapa en del av MP's kärnvärden men i
    realiteten kommer allt slaktas när beslut skall tas, ett pris för att få
    ministerposter.
    Javisst. Det förklarade ju också MP:s ledning vid kongressen.

Det är ju också priset ett samarbetsparti betalar. Man kan välja att stå fast vid kongressbeslut och till och med få igenom dem i riksdagen - men det kräver att partiet har riksdagsmajoritet eller alternativt att tillräckligt många andra partier råkar dela exakt samma uppfattning.

Själv anser jag att MP varit taktiskt oskickliga såtillvida att en del av de för anhängarna rätt avskyvärda beslut de varit med om att fatta skulle de ha kunnat undvika.

Exempelvis skulle Vattenfalls brunkolsförsäljning med lite finess i stället blivit ett beslut som de borgerliga partierna med stöd av SD röstat igenom mot de rödgrönas vilja.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    felix le chat skrev 2017-05-30 10:10:50 följande:
    vattenfalls brunkol var en het potatis som knappast borgarna hade velat ha på
    sin tallrik.  eller skulle regeringen ha förordat en försäljning för 1 euro till tyska
    staten och borgarna stoppat försäljningen och sålt för marknadsmässiga pengar ? Tvekis på om det hade fungerat. Löven är ingen player.
    Nej, men regeringen kunde ha passat över frågan till riksdagen där samtliga oppositionspartier med undantag för V var för en försäljning. MP hade kunnat rösta nej till försäljning medan däremot C hade fått stå upp för brunkolsanvändning.

Men du har rätt - Löfven är alldeles för ärlig för att vara en skicklig taktiker - så det blev regeringen som fick fatta beslutet och MP som fick brunkolet att släpa på som miljöpolitisk börda.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-05-30 10:36:56 följande:
    S valde ju SD när det gäller exempelvis Go Home-politiken.
    Syftar du på att SD under en period var för att kollektivavtal ska gälla vid upphandlingar.

Jag tror inte att man ska förvänta sig att SD i praktiken ska bry sig om arbetsvillkoren för löntagarna. Inte sedan de blev bjudna på middag av Svenskt Näringsliv eller om det var någon annan företagarorganisationSkrattande
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-05-30 11:15:34 följande:
    Lex Laval
    Mm, det är väl alldeles utmärkt att man i möjligaste mån försöker se till att utländska företag som verkar i Sverige måste teckna kollektivavtal.

Mycket skulle vara vunnet om detta gällde generell, t ex inom transportbranschen.

Det är gammal sossepolitik, så vad menar du med att S anslöt sig till SD ?
  • FDFMGA
    kvarnfot skrev 2017-06-02 07:52:26 följande:
    Alla sossars våta dröm! Det ni inte verkar vilja ta in är att både C och L många gånger sagt att det kommer aldrig att bli ett alternativ!
    Ni får allt fortsätta att samarbeta med foliehattarna. smile1.gif
    Såväl C som L kan tänka sig ett blocköverskridande samarbete efetr valet. Björklund påpekade tidigt att det inte kommer att finnas förutsättningar för vare sig en rödgrön eller en alliansregering efgter 2018 på grund av SD.

Em moderat enpartiregering verkar utesluten - om nu partiet blir tillräckligt stort för att komma in i riksdagen efter att alla liberala anhängare lämnat partiet.

En ren S-regering är förstås en möjlighet men bäst vore det nog om även några forna allianspartier förmådde ta ansvar för det politiska lägen och ingå i regeringen.

Ytterligare ett altenativ är förstås att alliansen och SD bildar regering, det skulle iofs innebära att C och L utplånades efter väljarflykten och kvar skulle det bli fyra småpartier som marscherade i takt efter Jimmie Åkessons order.

Det rimliga vore, tycker jag, att M och SD fusionerar, då får man en tydlig och stor brunhöger, kanske bortåt 25-30 procent som står mot ett betydligt större socialliberalt block.

Sverige är inget undantag från den politiska utvecklingen. Den politiska striden idag står mellan socialliberalismen och brunhögern.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-06-02 17:19:00 följande:
    Olaga blockning på Twitter haha, moderaterna verkar vara riktigt desperata nuförtiden smile2.gif
    Jag tror att Flash är helt rätt ute här.

Ska M vinna tillbaka anhängare som dunstat till SD är det just den här sortens frågor Kinberg Batra ska fokusera på.

Jag tänker mig en partiledardebatt där de andra partiledarna diskuterar futiliteter som klimathot, arbetslöshet och Sveriges ekonomi medan Anna Kinberg Batra tar upp hoten mot yttandefriheten som blockeringar på nätet kan innebära rent allmänt och i synnerhet biter hon sig fast vid Svenska Institutets utlånade twitterkonto.

Kanske hon även kan ta upp Familjeliv som exempel där patrioternas konton ofta är lika flyktiga som dagsländor.

De dansar en kort stund i patriotisk yra för att sedan blockeras och dö.

Det är ju odemokratiskt juh.Skrattande
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2017-06-04 18:43:07 följande:
    Det är väl så enkelt som att just den människan har just de egenskaperna som krävs smile2.gif
    Haha.

Äntligen har skrikhögern fått en fråga att driva efter att asylinvandringen minskat kraftigt.

Kampen mot rätten att blocka personer på Twitter är ännu i in linda. Den har verkligen förutsättningar att bli en grundbult i frihetskampen. Månne att självaste Donald Trump, USA:s president, kan engageras i narcissisternas rättigheter  smile2.gif

Finns många intressanta utvikningar från den här kampen, t ex rätten att alltid få uppskattning när man kråmar sig framför spegeln  smile2.gif

Narcissister i alla länder - förena erSolig
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-06-04 14:57:07 följande:

Jag har självklart läst polisanmälan och av den framgår att den moderate riksdagsmannen Jan Ericson har polisanmält en privatpersons privata blocklista för Twitter som privatpersonen valt att göra tillgänglig för vänner och andra via Twitter-appen Block Together.  Att den moderate riksdagsmannen Jan Ericson väljer att kalla en blocklista på Twitter för personregister, åsiktsregister m.m förändrar inte det faktum att det handlar om en blocklista för Twitter.

Du måste vara småskollärare - mot bakgrund av ditt tålamod och din pedagogik.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-06-05 08:53:26 följande:
    Vad begreppet skrikhögern står för kan nog variera från individ till individ. Jag ska ge exempel på individer som jag anser tillhör skrikhögern så förstår du säkert vilka jag menar tillhör skrikhögern.

Rebecca Weidmo Uvell, Hanif Bali, Jan Ericson (Ericson i Ubbhult), Lars Beckman (Beckmans åsikter) är alla enligt mig exempel på skrikhögern vilka kan ta en blocklista på Twitter för ett åsiktsregister.

Anton, nu är det hög tid för dig att svara på mina frågor!
    Ursprungligen verkar begreppet mest ha använts om högerdebattörer som med envishet och frenesi skriker om att det är fel att inte samarbeta med SD.
    Anton Chigurh skrev 2017-06-05 08:33:24 följande:
    Vad är egentligen skrikhögern ???

Alltså DIN definition, Bill, inte någon av dönickarnas.
    Som du säkert vet, Donald, så är det främst jag som använder begreppet.

Det där med dönick kan vara en spegeleffekt.

Det är inte ovanligt att de dönickar man tycker sig skymta när man kråmar sig framför spegeln är ett slags sanningsrest av den egna uppenbarelsen.

Själv anser jag att man inte ska stryka skrikhögern medhårs, det gör det här lilla gänget ändå så väl själva.

Ha nu en synnerligen fin junimåndag, Donald.Solig

• FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2017-06-06 04:09:39 följande:
    Jo, detta är patetisk, på gränsen till sorgligt faktiskt, att försvara åsiktsregristrering så makalöst styvnackat som i tråden här men ponera, som nämnt här ovan, att det varit omvända roller.....HERREJÄVLAR vilket liv i luckan det hade varit. Det hade en alkoholiserad chimpans kunnat räkna ut.

Mvh
    Spännande!

Schimpanser är ju intelligenta varelser med en naturlig muskelstyrka av imponerade mått. Ja, för andra alltså, inte så att de kråmar sig inför sig själva.

Det är bara att gratulera skrikhögern till att den lyckats värva schimpanser, det kommer säkert att  innebära ett lyft såväl intellektuellt som fysiskt och dessutom betydligt mindre av egoputs.

Det är väl bara att testa lite antabus på den alkoholiserade schimpansen innan hen kan komma med i matchen.Solig
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?