Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

    Har du förtroende för regeringen?

    FDFMGA skrev 2019-12-13 14:58:45 följande:

    Det är nog bättre att du presenterar exemplet för en lärare på låg- eller mellanstadiet, de har nog den pedagogiska låga som krävs för att inte brista ut i skratt och ett tålamod som inte är av denna jorden.

    Jag förstår att du inte driver med mig utan verkligen inte förstår skillnaden mellan olika mängder.

    En utgångspunkt skulle iofs kunna var aatt populationen äppelpäron är 100 procent, så långt tror jag att du är med.

    75 procent av äppelpäronen ogillar apelsiner medan 25 procent av äppelpäronen gillar bananer. Det senare eär oväsentligt i sammanhanget eftersom det inte säger något om äppelpäronens inställning till apelsiner.

    Däremot får vi också reda på att minst 50 procent av äppelpäronen inte tillhör någon av dessa två kategorier, utan befinner sig mittemellan.

    Be gärna läraren rita två mängder, 50 och 75 procent.

    eller för att ta det så här. Det är inte sant att 2 lyktstolpar + en foliepaarbol är lika med 3 SD-svansare


    Du behärskar uppenbarligen inte det här överhuvudtaget.

    100% = hela befolkning.

    75% av dessa gillar inte SD (alltså kvarstår 25% som gillar SD).

    Här menar du rent konkret att man omöjligen skulle kunna sålla ut hur många av dessa 75% (som inte gillar SD) som gillar S.

    Det kan man självklar sålla ut och i samma process kommer man fram till hur många det är som varken gillar SD eller S per automatik.

    Du kan sålla ut vad som helst ur gruppen som inte gillar SD (75%) - hur många av dem som är rödhåriga, hur många som inte gillar fotboll, vilka som semestrade på Gotland i fjol et cetera samt hur många av dem som gillar S - det blir bara en ytterligare specificering/undergrupp/ett ytterligare extraherande av samma grupp.

    Oavsett vilket så kommer de alltid att ha en gemensam nämnare med de ursprungliga 75% - de gillar inte SD - då de har blivit extraherade ur den gruppen: de utgör fortfarande en del av samma grupp och kan inte räknas två gånger (läs: kan inte adderas ihop med den ursprungliga gruppen 75% som de kom ifrån).
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-12-13 16:37:57 följande:

    Jodå, men jag har inte haft så svårt att behärska mig sen du kände olust inför Morgan Johanssons viskning, alltså hålla mig från skratt.

    Här liksom där handlar det nog mer om språksvårigheter än formella mattekunskaper.

    Har du två mångder, en där 75 procent ogillar SD och en där 25 procent gillar S - och så en tredje mängd som befinner sig mittemellan, så är kriterierna för den tredje mängden att de inte ogillar SD och att de inte gillar S.

    (testa gärna att bekanta dig med boolska operatorer, det är inte några danssteg utan villkor för hur mängder förhåller sig till varandra.

    Jag tror att det är till gagn att kunna sådana om man inte ska fastna på cementerade SD-svansstigar på nätet, kan rentav innebära att man hittar en originell bild på nätet att bildat posta på FL

    Och 75 procent som ogillar SD plus 50 procent som inte ogillar dem är 125 procent av befolkningen.

    SD växer och växer


    Boolska operatorer? Du menar nog boolesk algebra och jag har redan presenterat det hela i satslogik (ur inlägg #13980):
    Digestive skrev 2019-11-29 23:39:21 följande:

    Y = 75% gillar inte SD men kan gilla S.

    Z = 25% gillar S men inte SD.

    X = gillar varken SD eller S.

    Y - Z = X.

    75 - 25 = 50.

    X = 50%.


    Om du inte har någonting att invända på så sluta gärna upp med försöken att vara så pinsam att folk ger upp.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-12-13 21:56:44 följande:

    Jag fick lite tid över eftersom hundpromenaden nästan regnade bort.

    Du bad ju också om synpunkter.

    Ja du har definierat X, Y och Z felaktigt, men du vet att 75 - 25 är 50.

    Vore jag den lärare du kom till skulle jag be dig börja om från början, säga läs texten noga och försök definiera mängderna.

    Jag kanske rentav skulle se till att du fick till dem rätt

    X står för de 75 procent av befolkningen som inte gillar SD

    Y står för de 25 procent av befolkningensom gillar S

    Z står  för de som inte innefattas av X och Y, dvs den del av befolkningen som befinners sig utanför dessa mängder. De utgör dryga 50 procent och definieras av att de inte ogillar SD och inte gillar S.

    Därefter skulle jag be dig hålla tungar rätt i mun, inte blanda äpplen och päron och försöka arbeta utifrån rätt mängder.

    Skulle du klara den uppgiften så vore nog min följdfråga: Förstår du nu varför man måste skilja på äpplen och päron i en ekvation


    Men snälla du... hela poängen med uträkningen var att peka ut gruppen som VARKEN gillar S eller SD. Och du nämner inte ens gruppen utan istället nämner du en grupp som gillar SD men inte S - en grupp som OMÖJLIGEN kan bli 50% av befolkningen då Y utesluter det.

    För hur kan 50% av befolkningen gilla SD när 75% av befolkningen inte gillar SD?

    Du svamlar om boolesk algebra men klarar inte av att ha samma värde på båda sidorna av = när du räknar samt reagerar inte ens när en uträkning har sådan symmetri. Vad har du överhuvudtaget förstått om algebra då?

    Titta här:

    75 = 50 + 25

    75 - 25 = 50

    75 - 50 = 25

    Samma värde på båda sidor. Balans. Symmetri. Korrekt. Såhär räknar dock du:

    75 = 50 + 75

    75 - 75 = 50

    75 - 50 = 75

    Men visst kan du sitta här och hävda att 75 egentligen är 125, att 25 egentligen är 75 och att 0 egentligen är 50. Kör hårt.

    Det framkommer inte alls att du har lyckats addera 50 när du egentligen skulle ha subtraherat värdet. Jag lovar, ingen märker någonting...
  • Digestive

    *Det framkommer inte alls att du har addera värdet 50 helt omotiverat.

    Att vederbörande skulle ha missat att subtrahera värdet 50 vore att ta i. :)

  • Digestive
    Kverulant67 skrev 2019-12-14 01:00:16 följande:

    Jag tror inte han VILL förstå det för då måste han ju erkänna att han har haft fel i alla sina konstiga uträkningar i en vecka......


    Förmodligen inte. :P

    Inte första gången som vederbörande haft såhär svårt för att erkänna fel.

    Men det är väl konsekvensen av att alltid ställa till stora scener för att häckla andra - då blir det såklart svårare att ta tillbaka någonting, till och med någonting sådana här bagateller.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-12-14 08:01:18 följande:

    Men varför inte testa att diskutera exemplet med någon som har grundskolematten i färskt minne, helst med en lärare som även har pedagogisk insikt.

    Problemet är att du blandar äpplen och päron i din modell, så kan man inte göra inom traditionell matematik, men tydligen inom den alternativa matten.

    Du krånglar dessutom till det för dig med äppelpäronmodellen, det blir betydligt enklare om du skalar bort päronen och enbart räknar äpplen.

    Då kommer du fram till att äppelpopulationen är rätt stor, minst 125 procent

    För mig framstår det som tydligt att du vill uppfattas som duktig, som när du förklarade att du ju är seriös eftersom du skriver i E-prime. Finns det inte något motsvarande inom matten, alltså ett system typ M-prime som larmar om man blandar äpplen och päron och är på väg att producera 125-procentigt snömos


    Jaja, fortsätt du att hävda att du har räknat och förstått rätt när du 1) inte ens nämner målgruppen när du definierar uppgiften, 2) anser att 50% av befolkningen kan gilla SD samtidigt som 75% av befolkningen inte gillar SD och 3) att 75 egentligen är 125, att 25 egentligen är 75 och att 0 egentligen är 50.

    Dessa tre punkter visar att du verkligen har förstått både uppgiften och algebra/matematik. Jag lovar! :)

    Sedan framkommer det tydligt att du bara tjattrar om att äpplen och päron har blandats - medan du ingenstans redogör för hur det har skett.

    Vad duktig du är som kan komma med tomma påståenden! :D

    Haha, i övrigt så har du i vanlig ordning väldigt mycket att säga om mig som person. ;D Och jag har i vanlig ordning väldigt lite att säga om dig som person - då du är obetydlig för mig i flera bemärkelser, både som människa och för diskursen. :)

    Bry dig om nära och kära istället för mig, FDFMGA. Då får du säkert önskad affektion tillbaka. ^___^
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-12-14 12:14:39 följande:

    Nej, jag är inte någon vän av kulturrelativism - och finner ingen som helst anledning att göra avkall på traditionell svensk matematik i syfte att stryka alternativhögern medhårs.

    Vore jag lärare, vilket gud och KD-Ebba iofs förbjude, så skulle jag försöka assimilera företeelsen till svenska tänkesätt - men med mycket beröm.

    Först och främst skulle jag berömma den jätteduktiga additionen - för (75-25) + 50 är ju 100.

    Men därefter skulle jag introducera två viktiga svenska begrepp: "antingen eller" och "både och" och förklara att dessa är fundamentala i svensk logik.

    Jag skulle försöka få den främmande kulturutövaren att resonera sig fram till vilket av begreppen som gäller för gruppen som inte ogillar SD men heller inte gillar S.

    En ytterligare ledtråd skulle vara att tipsa om att rita kvadrater och skriva upp egenskaperna för respektive kvadrat/mängd.

    Då tror jag att de allra flesta främmande kulturuttringar skulle kunna anpassas till grundskolans mellanstadiematte.

    Hursomhelst. Man måste kunna få skratta ibland och så här kul har jag inte haft det på Familjeliv sen han med de många nicken startade en tråd där han blev en hon som berättade att hennes pappa, förskaren som nog skulle få nobelpris i tåg, också skulle rösta på SD.

    Man bockar och bugar


    Jösses... du formulerar till och med >>både och<< men kan uppenbarligen inte applicera det i praktik.

    Inom boolesk algebra finns det någonting som heter >>venndiagram<< och jag ska visa några visuella exempel på hur dessa kan se ut:





    Kan du med dessa visuella hjälpmedel förstå att det ena och det andra även kan överlappa varandra/vara >>både och<<?

    Låt mig nu rita och presentera en visuell version av aktuell uppgift (och passande nog är det vecka 50 idag):



    Kan du nu lyckas förstå att dessa 50% inte är sin helt egna grupp och att du inte kan lägga ihop dem med 75% och få 125%?
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-12-14 15:33:35 följande:

    Men, nu tror jag att du så smått börjar förstå.

    Låt då bli päronen och ge dig i stället i kast med nästa utvecklingssteg. Försök ta dig an gruppen dryga 50 procent och funderna vilka kriterier som gäller för en grupp som vara sig ogillar SD eller gillar S. Obs, här är jag medvetet lite elak i och med att jag använder ett eller

    Vad gäller egentligen för dryga 50 procent, det är där du börjar pallra päron, men dessa päron hör inte hemma i din knytpåse.

    Ett enklare sätt än att cliffhangra med mig är ju att fråga någon du har förtroende för och som är någotsånär hemmastadd i grundskolematten.


    Jag tror att de flesta är med på att man kan sålla ut hur många som gillar S ur gruppen som inte gillar SD. Alltså >>kan<< som i att det är matematiskt möjligt - vilket du i grunden påstår att det inte är.

    Det är dock bättre att jag gör ett tårtdiagram - FDFMGA:s omöjliga tårta kan vi kalla det för:



    Och visst kan jag definiera tårtan och dess bitar:

    75% eller då hela tårtan = den del av befolkningen som inte gillar SD.

    25%-biten = den del av befolkningen som inte gillar SD men gillar S.

    50%-biten = den del av befolkningen som varken gillar SD eller S.

    Det faktiska >>päronet<< som inte kan vara en del av denna tårta är de 25% som gillar SD. Denna grupp är sin egen tårta och vad som saknas för att dessa 75% ska bli 100%.

    Då kommer frågan: brukar du själv få en större tårta om du skär ut och lägger en bit av den på tallrik, men sedan lägger tillbaka biten igen? :)
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-12-14 17:22:24 följande:

    Oj vilken högintellektuell nivå ni har fört denna diskussion till. Självaste Arkimedes tappar ju byxorna. 


    Jag förstår att du inte bryr dig om att vederbörande häcklar folk på felaktiga grunder eller överhuvudtaget - det drabbar ju inte dig. :)

    Du får fråga dig själv vad som är minst nödvändigt: 1) häckla folk på felaktiga grunder eller överhuvudtaget eller då 2) att försvara sig mot nämnt häckel.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?